Ahad, 19 Mei 2013

Pertemuan dengan rakan lama Mohamad Sahidan

Tags

Petang Sabtu lepas, saya dikunjungi seorang rakan. Mohamad Sahidan. Lama tak berjumpa. Paling akhir kami berjumpa, jika tak silap ialah ketika beliau masih di Bahagian Majalah atau Jabatan Sastera DBP tahun 90-an dulu.
Beliau berada di Sabah untuk membuat kajian mengenai pantun Bajau. Che Mat ditemani oleh Fatin yang berasal dari Kelantan dan Izzah dari Jawi Pulau Pinang, kedua-duanya pertama kali ke Sabah.
Mereka ditemani atau dipandu oleh Wira, kakitangan DBP Sabah.
Lama kita tak jumpa ya!, kata saya selepas kami bersalaman. Mereka bertanya saya mengenai pantun dalam bahasa Bajau, mengenai isun-isun. Saya berpendapat tradisi isun-isun itu baru mengakar dalam budaya masyarakat Bajau seiring dengan perkembangan industri perladangan di Sabah , iaitu apabila  North Borneo Company membuka banyak ladang di Sabah ketika era penjajahan dahulu. Ramai pedagang-pedagang atau mungkin juga pekerja estet dari semenanjung turut berpengaruh terhadap perkembangan budaya berpantun di kalangan masyarakat Bajau.
Selain itu, mungkin pengaruh tradisi berpantun di klangan masyarakat Brunei juga yang berbahasa Melayu turut mempengaruhi budaya berpantun isun-isun yang dikira masih baru itu. Budaya berpantun itu mengalami perubahan bentuk, dimainkan dengan biola, dan pantun dilagukan ketika majlis-majlis tertentu, dalam istilah yang kita kenali sekarang sebagai isun-isun dalam Bajau atau pamiula dalam bahasa Iranun.
Sebelum 1967, menurut arwah ayah saya, juga menurut Haji Mastun Abbas, pantun yang dilantunkan hanya dalam bahasa Melayu. Pantun pertama dalam bahasa Bajau dicipta ketika majlis meraikan kemenangan Tun Said, tanpa bertanding dalam pilihanraya di Kota Belud. Sejak itulah, ada keberanian di kalangan pemantun untuk berpantun dalam bahasa Bajau.
Saya fikir ini boleh dijadikan bahan penyelidikan yang menarik, kerana budaya isun-isun hanya dapat ditemui dalam masyarakat di Kota Belud dan Tuaran.
Di kalangan masyarakat Bajau sendiri, ada seni puisi  yang lebih tua, yang dikenali sebagai kalang sama.Kalang Sama adalah puisi yang digunakan ketika `berunsai' sejenis tarian di kalangan masyarakat Bajau.
Perlu kajian dan penyelidikan yang lebih mendalam lagi mengenai seni puisi rakyat di kalangan masyarakat kita. Ini sekadar unjuran.