Isnin, 29 April 2013

Rasa kehilangan di DBP Sabah, sesi temuramah PRU-13 dan cerita-cerita lain

Tags

Catatan 1
Saya agak terkejut (dan terkilan juga) ketika berkunjung ke kompleks DBP Sabah di Teluk Likas pagi tadi. Saya rasa ada sesuatu yang hilang.
Biasanya kalau tidak ada program, mesyuarat atau berjumpa rakan-rakan di DBP, saya selalu menyempatkan diri untuk singgah di Perpustakaan DBP (kini namanya Pusat Dokumentasi Melayu ) atau Kedai Buku DBP.
Kalau tidak membeli buku, saya suka membelek-belek buku yang baru dipamerkan. Jika berjanji dengan kawan, tempat pertemuan selalunya kedai buku.
Kini kedai buku telah dikosongkan.
Entah apa sebabnya, entah apa ceritanya, Kedai Buku yang menjadi sebahagian daripada daya tarikan ke DBP Sabah telah ditutup.
Sejak DBP Cawangan Sabah berpejabat di Kampung Air lagi, kedai buku itu sentiasa menjadi tumpuan orang ramai untuk mencari dan membeli buku. Malahan, walaupun telah berpindah ke Teluk Likas, orang tetap juga mencari buku terbitan DBP di kedai buku.
Tapi sekarang kedai buku itu telah tiada.
Saya rasa ada sesuatu yang kurang. Saya rasa ada sesuatu yang hilang di DBP Sabah.
Bukan semata-mata kedai bukunya.

Catatan2
Khabarnya Jenn ke Muzium, jadi tidak dapatlah membincangkan tiga kemusykilan yang diajukannya mengenai bab adat istiadat dan pantang larang dalam masyarakat Iranun itu. Saya hanya sempat melambaikan tangan kepada rakan rakan yang lain kerana terpaksa bergegas pula ke King Fisher.
Saya sudah menyatakan kesediaan untuk di interviu oleh Dr.Anand dari UMS. Kemudian saya dihubungi oleh Richmond dan Johnson untuk sesi temuramah itu. Kali ini saya yang ditemuramah.Biasanya saya yang membuat temuramah.
Tapi apakan daya, saya sudah bersetuju untuk bercerita-cerita dengan Cikgu Lokman mengenai PRU-13 ketika beliau menghubungi saya beberapa hari yang lalu.Mahu tidak mahu saya terpaksalah memenuhi temujanji dengan Richmond dan Johnson itu, untuk tujuan penyelidikan UM.

Catatan 3
Dari King Fisher, saya dan Asam ke Super Delight untuk makan tengahari, sebelum ke pejabat untuk mengecaj laptop. Saya off day hari ini. Tapi saya sudah terjanji dengan Kak Nismah untuk mengambil majalah tempo dan gatra, yang dibelinya ketika berada di Banjarmasin minggu lalu.
Sekadar oleh-oleh katanya. Saya amat berterima kasih kerana majalah itu amat bermanfaat bagi saya.
Pagi kelmarin, Dr.James Alin yang baru balik dari Bali, membelikan saya Majalah Tempo dan suratkhabar Kompas dan The Bali Times. Beliau sahabat saya yang baik dan selalu tidak lupa untuk membelikan majalah atau suratkhabar jika ke Indonesia.

Catatan4
Lama tidak menulis dalam blog. Mudah-mudahan selepas ini, saya mampu menyiapkan banyak tulisan yang tak selesai. Sebenarnya ada satu tulisan yang saya sangka sudah di`save' tetapi rupanya belum. Padahal ketika duduk dengan pakcik Masbak Haji Rumashid (beliau anak angkat kepada nenek saya) kami rancak berbual mengenai PRU-13 dan kemungkinan-kemungkinan yang terjadi dalam PRU. Sempat juga minum bersama Azrone, yang menjangka pilihanraya kali ini agak sengit bagi BN kerana calon-calon PR memberikan saingan yang hebat.

Catatan5
Kehidupan harus jalan terus. jalan terus