Selasa, 13 Mac 2012

Catatan di Penimbawan

Tags







Hampir semua orang yang pernah ke Penimbawan tidak akan lupa kampung itu.
Jeti tempat nelayan menambatkan perahunya. Tangga kecil yang sengaja dibuat untuk kemudahan penumpang. Rumah-rumah beratap nipah, atau rumah papan yang tiangnya dipenuhi tiram.Ikan julung-julung yang berlarian dalam air.Anak-anak yang berkejaran di atas jambatan.Penduduk yang sentiasa mesra dengan arus air, pasang surut, dan ayunan ombak dan tiupan angin yang selalu meresahkan.
Penimbawan terkenal kerana identitinya sebagai sebuah kampung di atas air.Perkampungan komuniti Bajau yang sering dikunjungi pelancong bagi melihat kehidupan masyarakatnya dari dekat.
Saya pernah beberapa kali ke sana. Pertama kali berkunjung ke sana bagi memenuhi ajakan Cikgu Mustapha Omar, sahabat dan rakan sekelas kerana ada majlis lawatan Datuk Wilfred Madius Tangau, yang ketika itu Ahli Parlimen Tuaran.
Ketika itu saya melihat orang orang membawa gelen untuk mengambil air.Masyarakat di sana ramah dan baik hati.
Selepas itu, ada beberapa kali lagi saya berkunjung ke sana. Tapi kunjungan kali ini kerana mengiringi anak buah kami , Mohd.Din yang bertemu jodohnya di Penimbawan, Junaidah. Junaidah adik kepada Sigar,suami si Dayang, adik perempuan saya.
Saya sengaja datang awal ke jeti serusup. Dari kampung, saya dan Asam sempat singgah di pekan Tuaran. Singgah di restoran depan milimewa, untuk mencari Kiki, yang rupanya sudah pulang lewat Nunukan.Kiki adalah adik kepada Hafiz, rakan saya dari Jawa, seorang penulis anggota FLP, yang kini bertugas di Focus Lumber.
Kami minum nescafe saja. Pelayan kedai enggan mengambil duit kami, mungkin kerana dia tahu kami kesana mencari Kiki.
Terdapat beberapa orang sedang menunggu di jeti ketika kami tiba. Kami sengaja menunggu Amir, yang mahu hadir majlis kahwin itu juga.
Ketika sedang menunggu itu, saya sempat menemuramah Kailu bin Utoh, 70, seorang pengusaha bot penumpang.,
Perahunhya boleh memuatkan kira-kira 20 orang.Tetapi kalau `orang putih' setakat 6 hingga 7 orang, katanya.
Kailu mengeluh kerana tidak ramai penumpang. "Paya bana," katanya yang bermaksud payah betul untuk mendapatkan penumpang, apatahlagi kerana ranmia bot penumpang yang yang berulang alik antara Serusup-Penimbawan.
Beliau mengeluh kerana tidak mendapat sebarang bantuan subsidi dari kerajaan. Bantuan nelayan pun tak dapat. Anak tujuh orang. Selain itu, bantuan warga tua pun tak dapat. Sedangkan orang lain dapat, katanya. Jadi, beliau cuba kenambah sumber pendapatan dengan memancing, memukat dan sebagainya.
Kailu sudah ounya 30 cucu, 10 cicit.Katanya, beliau sudaah menetap di kampung Penimbawan sejak zaman Jepun lagi.
kami tiba lebih awal di Penimbawan. Perubahan kampung itu agak ketara sekali. Hampir semua penduduknya berpindah ke rumah baru. Hanya beberapa keluarga tinggal di atas air.Kebanyakannya sudah berpindah.Rumah-rumah yang dibina itu kelihatan agak tersusun. Masih tak ada bekalan air yang mencukupi. Bekalan Elektrik pula disambungkan dari Kota Belud. Walaupun baru didiami, nampak sekali rumah-rumah yang dibina itu menggunakan kayu yang tidak bermutu. Kelihatan banyak sudah tangga-tangga rumah yang rusak. Jika tak silap ada jaminan bahawa rumah-rumah itu akan diperbaiki.
Terdapat gelanggang futsal didirikan di kampung Penimbawan. Selain tadikan kemas dan beberapa kemudahan lain. Selain itu, terdapat beberapa masalah lain yang dihadapi penduduk.

Pengantin lelaki datang kira-kira jam 1.00 lebih sedikit, dengan tiga buah perahu. Kemudian rombongan di bawah ke sebuah rumah untuk memakai pakaian pengantin. Dalam pada itu, terdapat ibu-ibu, kalangan wanita kanpung itu, yang menarikan tarian limbai secara spontan. Gerak tarian itu, yang gemalai, menunjukkan betapa mereka memelihara kebudayaan. Bukan itu saja, kalangan remaja juga ada yang ikut mengiringi pengantin.
Pengantin dipayungi dengan payung adat.Sambil berjalan ke rumah pengantin perempuan, pengantin diiringi penari limbai dengan pukulan gong, bendil.
Dalam proses nikah itu, imam kurang berkompromi. Biasanya, kerana tuntutan adat, pengantin diakad nikah sambil berdiri.Sementara banyak adat keturunan datu yang tidak lagi dipertahankan, inilah antara adat yang kalau dapat dilaksanakan. "Tapi kita akur kerana kita berada di tempat orang," kata Ma' Sidak yang turut merakamkan pendapatnya dengan membisikkan kepada imam mengenai duduk perkara.
Selepas acara akad nikah selesai, pengantin laki-laki dan perempuan bersalaman dengan sanak saudara. Kemudian selepas itu, kedua-dua pengantin, ikut menari tarian manuk-manuk limbukun. Dengan adanya tarian manuk-manuk limbukun, ia dapat menghalang pengaruh poco-poco. Kini ia digantikan dengan manuk-manuk limbukun. Selepas itu, satu lagi acara tarian itu tari si diang ditarikan bersama-sama hadirin.
Bagaimanapun, kami terpaksa pulang kerana awan semakin hitam. Takut kehujanan.
Dalam perjalanan pulang, Ma' Rani yang menghantar kami ke Serusup. Beliau bercerita mengenai anak-anak sekolah yang sering terlambat kerana ombak. Ada tiga bot semuanya, yang jadi pengangkutan murid murid sekolah yang bersekolah di SMK Sri Nangka.Kadang-kadang bot lambat, tapi masalahnya, kata Ma' Rani, guru baru kurang mengerti mengenai situasi pelajar-pelajar dari kampung Penimbawan itu, memyebabkan mereka sering dihukum kerana lambat masuk kelas.
Kira-kira 15 minit kemudian, kami sudah merapat ke jeti Serusup, meninggalkan penimbawan, dengan pelbagai cerita yang belum sempat dikisahkan.