CATATAN
SINGKAT SEWAKTU DI PATANI
Apa
perasaan saudara ketika menjejakkan kaki ke Pattani?
Apakah
saudara tidak takut berkunjung ke tempat kami ketika baru dua minggu yang lalu
terdapat letupan bom yang menyebabkan rakyat Malaysia mati?
Apa
perkara yang menarik perhatian saudara di selatan Thai?
Begitulah
kira-kira beberapa pertanyaan yang diajukan oleh mahasiswa Prince of Songkla
University kepada saya ketika sesi soal jawab dalam majlis forum itu. Memang
terdapat pertanyaan lain seperti Asean Community 2015 dan implikasinya kepada
masyarakat minoriti dan sebagainya.Tetapi pertanyaan mengenai apakah saya tidak
takut untuk berkunjung ke selatan, apakah perasaan saya, apakah yang menarik
perhatian saya sepanjang berada di Sungai Golok, di Narathiwat, di Yala, di
Pattani, sesungguhnya sempat membuat saya berfikir, apakah saya perlu berterus
terang atau berbasa basi menjawab soalan mereka.
Saya
memilih untuk berkata sejujur-jujurnya. Ya, saya memang merasa bimbang. Bimbang
mengenai keselamatan apatah lagi ketiga wilayah itu masih berada dalam keadaan
darurat. Kehadiran pos pemeriksaan tentera setiap jarak satu batu juga membuat
kami merasa cemas. Apakah saya berasa takut untuk mati? Saya fikir kalau sudah
ajal, dimana pun kita bersembunyi, meskipun dalam peti, kita tetap akan mati
jika telah tiba waktunya.
Namun
jawapan yang saya berikan ialah rasa takut dan bimbang tidak dapat mengatasi
keinginan untuk bertemu dengan saudara-saudara sebangsa dan seagama. Apa
salahnya kami berkunjung ke wilayah yang mempunyai penduduk hampir dua juta
keturunan Melayu itu. Itu sebabnya, sebaik menerima undangan daripada Pusat
Studi Nusantara, Jurusan Pengajian Melayu, Fakulti Sains Sosial dan
Kemasyarakatan, Prince of Songkla University,untuk menghadiri Seminar
Antarabangsa Mengenai Pengajian Melayu kali Pertama 2011, saya terus menyatakan
persetujuan untuk menyumbangkan makalah dan bercakap mengenai suku bangsa
Iranun di Sabah, masyarakat berbilang kaum di Sabah, puisi perdamaian dan turut
diminta berbicara mengenai pengamatan saya terhadap perjuangan umat Islam di
Mindanao.
Ketika
tiba di sempadan Malaysia-Thailand dan memasuki wilayah bergolak itu jam sudah
menunjukkan 7.00 malam waktu Malaysia. Di Thailand, satu jam lebih lambat,
walaupun hanya dipisahkan sebuah sungai. Sungai Golok. Selepas pemeriksaan
Imigresen, van yang kami naiki memecut ke hala daerah Bachok, Narathiwat.
Suasana persengketaan dapat dirasakan sebaik kita melihat tentera mengadakan
sekatan dan mendirikan beberapa pos pemeriksaan sepanjang perjalanan itu.
Kedudukan
Pattani dalam dunia Melayu amatlah penting. Jika sejarahnya ditelusuri sejak
Kerajaan Pattani didirikan pada abad ke XIV dan XV, sejak Pya Tu yang kemudian
menukar gelarnya menjadi Sultan Ismail Syah Zilulllah Fil Alam setelah memeluk
Islam melalui seorang ulama dari Pasai, hingga Kerajaan Melayu Pattani
diperintah raja-raja perempuan (1584-1624),pemerintahan Raja Kuning
(1635-1688)perlawanan menentang Siam pada 1791 dan 1808 yang mengalami
kegagalan, hingga mengakibatkan wilayah Pattani dipecah kepada tujuh
daerah, dan peristiwa berikutnya seperti
serangan Siam ke atas Kedah pada 1821, zaman pemerintahan Chulalongkorn hingga
berakhirnya kuasa raja Pattani dimulai dari Tengku besar (1842) hingga Tengku
Abdul Kadir (1902).
Penentangan
dan perlawanan masyarakat Melayu Patani kerana ketidakpuasan mereka terhadap
perlakuan kerajaan Siam tidak terus berlanjut.Berlaku beberapa pemberontakan
kecil pada 1910 dan 1911 dan Pemberontakan yang agak besar pada 1923 akibat
pemaksaan Akta Pelajaran 1921 yang memaksa anak-anak Melayu Pattani memasuki
Pendidikan Kebangsaan siam menggunakan pengantar bahasa Siam.
Namun
apa yang lebih menyakitkan ialah apabila Pibul Songgram melancarkan program
Rathaniyom pada tahun 1939. Pada masa inilah istilah Siam diganti menjadi
Thailand. Bagi masyarakat Melayu Pattani, program Rathaniyom 1939 ini
mendatangkan musibah yang besar kerana mereka tidak lagi dibenarkan menggunakan
nama Melayu, berpakaian Melayu, bercakap dan menulis dalam bahasa Melayu. Pada
1944, jawatan Kadhi dihapuskan dan masalah berkaitan dengan perkahwinan dan
harta pusaka diuruskan melalui undang-undang sivil.
Setelah
menyedari program ini mampu melenyapkan identiti dan budaya Melayu Patani ,
Haji Sulung Abdul Kadir yang kembali ke Patani pada tahun 1930 selepas
menamatkan pendidikan di Mekah menceburi bidang pendidikan dan politik.
Bagaimanapun resolusi 7 perkara yang diusulkannya pada 1947, ditolak kerajaan
Thai dan akibatnya pada 16 Januari 1948, Haji Sulong, anak lelaki dan empat
pengikutnya ditangkap dan dibunuh.
Sejak
itu, penentangan masyarakat Melayu Islam Patani untuk mendapatkan autonomi
daripada Thailand selalu muncul walaupun kebanyakannya menemui kegagalan.Tetapi
masyarakat Patani kembali bangkit menuntut hak-haknya, layanan yang dirasakan
kurang adil terhadap masyarakat Melayu dan sebagainya. Berbagai pertubuhan
seperti Gerakan Rakyat Patani yang diasaskan Haji Sulong 1947, Gerakan Melayu
Patani Raya (Gempar) 1948, Barisan Islam Pembebasan patani (BIPP) 1959, Barisan
Revolusi Nasional 1960, Barisan Revolusi Nasional Melayu Patani (BRN-Kongres
1970, , Patani United Liberation Organization (PULO) 1968 dan Gerakan Mujahidin
Patani (GMP) yang ditubuhkan pada 1989. Pada tahun 1989 juga, Barisan Bersatu
Kemerdekaan patani (BERSATU) ditubuhkan sebagai organisasi yang memayungi
seluruh perjuangan rakyat Patani.
Wilayah
Patani mendapat sorotan antarabangsa sejak terjadinya peristiwa Takbai pada 25
Oktober 2004. Sejak itu hubungan antara etnik semakin longgar dan tidak erat
sejak peristiwa yang melukakan itu. Keadaan di selatan masih kurang stabil.
Sebenarnya seminar antarabangsa yang diadakan itu, antara lain bertujuan untuk
mengembalikan semula hubungan baik antara etnik di wilayah itu. Mereka berharap
dapat belajar daripada pengalaman negara-negara rumpun Melayu seperti Malaysia,
Brunei, Singapura, Indonesia dalam hubungan etnik di negara mereka.
Sebenarnya
banyak perkara menarik sepanjang berada di Narathiwat, Yala dan Pattani pada 24
hingga 27 September itu.Kita dapat menyaksikan betapa baik dan istimewanya
layanan yang diberikan oleh masyarakat Melayu di tiga wilayah itu. Betapa
generasi muda hampir tidak dapat bertutur dalam bahasa mereka sendiri iaitu
bahasa Melayu. Betapa kentalnya mereka memegang teguh pegangan agama, betapa
mereka masih melestarikan tulisan jawi di papan tanda kedai, iklan dan
sebagainya seperti yang dapat dilihat di Yala, dan hakikat bahawa peristiwa
letupan bom banyak berlaku di kelab malam dan kehidupan harian masyarakat yang
berjalan seperti biasa.
Saya
memberitahu betapa Patani telah memberikan sumbangan yang besar terhadap dunia
Melayu. Betapa pentingnya semua pihak mempromosi kedamaian. Bahawa hidup ini
bertambah keindahannya apabila semua orang memeluk kedamaian dalam
impiannya.Alangkah indahnya kehidupan tanpa permusuhan, dendam dan kebencian.
Alangkah mulianya kehidupan jika semua orang mendapat layanan yang sama secara
saksama, tiada sebarang tekanan, tiada sebarang diskriminasi, tiada perasaan
saling curiga dan sebagainya.
Apakah
perasaan saudara ketika menjejakkan kaki ke negeri kami?
Sebenarnya
agak sukar saya menggambarkannya.
1 comments so far
597 ntialdrMungkin kerana saudara tidak mengetahui bahawa jika membicara soal Patani sepatutnya kena libatkan persamaan dengan Kelantan dari aspek budaya, sosial dan bahasa. Hubungan darah masih wujud. Saya pernah bertanya Prof Nik Rakib Nik Hasan ada dia mempunyai saudara di Kelantan. Jawaban salah seorang sepepupu adalah YB di Kelantan. itu fenomina biasa antara Kelantan dan Patani. Kelantan pernah menjadi sebahagian wilayah Patani dan di hari sebahagian besar Melayu Kelantan adalah nketurunan Melayu Patani yang kalah dan di kejar Siam. Tokoh Patani ada juga menjadi tokoh kelantan. Contohnya Tengku Mahmud Mahyuddin yang pernah menjadi ketua gerilya 136 yang di latih untuk menentang Jepun di Tanah Melayu adalah putra Raja Patani. Dia cuba mempengaruhi Inggeris mengembalikan Patani ke pangkuan Tanah Melayu. Dia juga pernah mendiri tentera sendiri untuk menentang Siam iaitu Gempar