Jumaat, 19 Ogos 2011

catatan di malam resepsi diplomatik

Tags


Sebaik memberi salam akhir solat maghrib,telefon berdering.Saya perlu bergegas untuk menghadiri Malam Resepsi Diplomatik Hari Ulang Tahun ke-66 Proklamasi Kemerdekaan Republik Indonesia di Magellan Sutera.

Sebagai wartawan, sudah tentulah undangan untuk menghadiri majlis seperti ini tidak wajar dipersiakan. Saya menghargai undangan dari rakan-rakan dari KJRI Kota Kinabalu, bahkan Konsul Jenderal Republik Indonesia di Kota Kinabalu, Bapak Soepeno Sahid mengundang kami hadir sambil membuat liputan.

Bagi saya sendiri, peluang hadir ini bukan saja untuk mengucapkan selamat atas ulangtahun kemerdekaan Indonesia kepada rakan-rakan warga Indonesia tetapi juga peluang untuk bertemu dengan orang-orang kenamaan, yang boleh menjadi sumber berita dan boleh diinterviu berkenaan sesuatu perkara.

Saya sempat berbual dengan Prof Haji Inon Shaharuddin Abdul Rahman, seorang tokoh akademik yang telah lama mencurahkan khidmat baktinya di Sabah. Tahun ini adalah tahun akhir bagi beliau berkhidmat kerana tahun depan beliau mencapai usia 65.

Lama juga tidak bertemu Wan Shawaluddin.Kali terakhir ialah ketika beliau membuat kajian mengenai PTI di Sabah. Selain itu saya agak terkejut juga ketika bertemu Suhaimi Magi. Saudara Suhaimi, tokoh tari Sabah ini rupanya sudah menjadi pensyarah di Sekolah Pengajian Seni UMS.

Banyak persembahan kebudayaan Indonesia yang dipersembahkan pada malam itu. Angklong, tari dan sebagainya. Selepas saja acara minum kehormatan, Sabah diwakili oleh Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Yee Moh Chai dan Indonesia diwakili oleh Bapak Konjen sendiri, dan lagu Indonesia Raya dikumandangkan juga lagu Negaraku dan Sabah Tanah Airku, hadirin menjamu selera yang disediakan.

Pertemuan dengan Datuk Dr.Zaki haji Gusmiah pula menghimbau kenangan beliau ketika menjadi pemimpin belia. Kini beliau membuka pejabatnya di Tanjung Aru Plaza, dan menekuni bidang perniagaan.

Saya juga sempat meminat nombor Kol.Datuk Haji Ghani Rashid untuk menginterviewnya. Mantan Mayor Bandaraya Kota Kinabalu ini setuju untuk ditemubual, "kalau masih relevan".Datuk amsih relevan, kata saya kerana ramai yang ingin tahu apa kegiatan Datuk selepas bersara.

Bapak Rudhito Widagdo, Minister Counselor yang akan berpindah ke Jakarta Oktober depan menanyakan sama ada saya sudah mendapat alamatnya di Jakarta. Saya berhasrat untuk menemubualnya sebelum beliau pulang ke Jakarta mengenai pengalamannya di Sabah.

"Bawa Pak Kamarudin sekali, kita buka puasa di rumah," katanya. Mungkin September nanti, selepas Lebaran, saya akan menginterviewnya.

Rupanya Kapten Chin Kui Foh, Pengarah Jabatan Dermaga Labuan itu berasal dari Kota Belud. Beliau bertanya saya mengenai orang KB, rupanya beliau satu kelas dengan Jenar lamdah. Kapten Chin sudah bertugas di WP Labuan sejak 1972.

Syukurlah, kerana lama berkecimpung dalam dunia kewartawanan, hampir sebahagian staff KJRI KK menjadi sahabat dan rakan baik saya. Mereka semuanya baik baik belaka. Pak Iman Rohadi, Pak Munadi Roslani, Pak Sanjaya dan lain-lain.Pak Arnanto, Pak Hassan, Pak Darmin, semua mereka telah memberikan kerjasama yang baik untuk melicinkan tugas kami sebagai wartawan.

Berbicara dengan Pak Sanjaya, orang Jawa yang dilahirkan di Makassar dan pernah bertugas di Yaman itu membuka lagi cakerawala pikiran terutamanya dari aspek antropologi. Kami bicara mdengenai filem lasykar Pelangi, mengenaai bagaimana kerajaan Islam pasai, perlak, Aceh hingga Demak memyebarkan Islam di Nusaantara.Juga mengenai kewjudan penganut Hindu di Bali, mengenai sejarah orang Arab, mengenai betapa Sultan Ternate ternyata begitu toleransi kepada mubaligh Kristian yang terdampar dan kemudian menyebarkan Kristian di Papu dan sbagainya. Semua ini input yang sangat berharga.

Sempat juga berbincang dengan pak Anto mengenai kemungkinan mengundang penulis atau budayawan dari Indonesia, penulis, novelis dan sebagainya untuk pertukaran budaya dan bedah karya.

Malam Resepsi Diplomatik Hari Ulang Tahun ke 66 itu berlangsung dalam suasana santai dan bermakna. Sempat juga menyapa dengan ramai tokoh masyarakat, tokoh politik dan sebagainya. Selepas majlis selesai kami bertiga, saya, kamarudin dan Rashid meninggalkan rakan rakan lain yang menanti masa untuk interview.

Mujur kami sudah membuat interview sehari lebih dulu.