Sabtu, 9 Julai 2011

Sekadar teringat Kahlil Gibran

Tags


Seandainya orang-orang di Tel Aviv mengingati Kahlil Gibran, mereka tidak akan memusnahkan cinta. Seandainya orang-orang di balik runtuhan bangunan di Gaza mempunyai masa untuk berpuisi, mungkin bara dendam, kebencian , kemarahan dapat diredam dan dikurangkan buat seketika.

Kahlil Gibran, penyair yang dilahirkan di Lubnan pada 1833, menulis puisi yang penuh dengan kata-kata yang menyejukkan. Puisinya penuh untaian cinta, yang berbicara tentang kehidupan manusia. Kalimat-kalimat yang penuh muatan spiritual dan penuh pesan kemanusiaan untuk tidak saling bermusuhan.

Roket dan bom jelas tak dapat memusnahkan kebencian dan dendam, dan Palestin yang berdarah dan yang luka sejak berpuluh-puluh tahun lamanya, anak-anak yang menderita dan cedera hatinya dan ibu-ibu tua yang berlari di tengah hunjaman peluru dan pemuda-pemuda yang memanggul senjata dan kita yang kehilangan jiwa, hanya berani menatapnya di kaca tv.

Saya teringat Kahlil Gibran.Beliau tidak pernah kehabisan kata untuk mengungkapkan rasa cinta.Kahlil tak dapat dipisahkan dengan cinta, cinta sesama manusia, kasih sesama manusia dan Gibran berpuisi.

"Sekarang cinta telah menjadi sebuah lingkaran cahaya yang awalnya adalah akhirnya, dan akhirnya adalah awalnya. Lingkaran cinta itu mengelilingi setiap makhluk dan meluas dengan perlahan dan memeluk semua yang hidup", kata Kahlil Gibran dalam salah satu puisinya.

Apakah `lingkaran cahaya cinta yang mengelilingi setiap makhluk dan meluas dengan perlahan dan memeluk semua yang hidup,' seperti yang dikatakan Kahlil Gibran itu, terpadam dalam kegelapan dan kehitaman hati manusia? Apakah lingkaran cahaya cinta kini menemui akhirannya?

Penyair Kahlil Gibran, mungkin tidak ramai yang tidak mengenalinya, menghasilkan sajak-sajak yang indah, yang penuh pesan dan membuka jalan fikiran. Selain puisi-puisi cinta yang diungkapkan dari jiwanya, Kahlil juga pernah menghasilkan puisi yang meratapi nasib bangsanya. Barangkali akan ada manfaatnya jika kita dapat merenungkan puisi bertajuk `kasihan bangsa' ini untuk sekadar instrospeksi diri.

Beliau bercerita ketika negaranya, Lubnan belum merdeka dan masih dijajah kolonialisme. Kata Kahlil, "Kasihan bangsa yang memakai pakaian yang tidak ditenunnya,memakan roti dari gandum yang tidak dituainya dan meminum anggur yang tidak diperasnya.

Saya fikir, untaian katanya dapat difahami dengan jelas. Beliau mengatakan bahawa bangsa yang hanya tahu memakai tanpa tahu membuat, bangsa yang hanya tahu makan tanpa tahu menanam, bangsa yang tahu minum tanpa tahu memprosesnya, perlu dikasihani.

Kahlil seterusnya menulis "Kasihan bangsa yang menjadikan orang bodoh menjadi pahlawan,dan menganggap penindasan penjajah sebagai hadiah.". Beliau menggambarkan situasi di negaranya ketika masih dijajah dan mengkritik sikap orang-orang yang menganggap penjajahan sebagai satu hadiah kepada mereka.

Dalam rangkap ketiga, Kahlil menyatakan keprihatinan terhadap bangsa yang tidak berbuat apa-apa dalam memerangi nafsu walaupun dalam hati mereka mengatakan bahawa nafsu sedemikian tidak baik. Kita boleh tafsirkan sebagai nafsu serakah, nafsu amarah, berahi kuasa dan berbagai-bagai jenis nafsu lagi. "Kasihan bangsa yang meremehkan nafsu dalam mimpi-mimpinya ketika tidur,sementara menyerah padanya ketika bangun," katanya dalam puisinya itu.

Seterusnya, beliau menulis bahawa "Kasihan bangsa yang tidak pernah angkat suara kecuali jika sedang berjalan di atas kuburan,tidak sesumbar

kecuali di reruntuhan,dan tidak memberontak kecuali ketika lehernya sudah berada di antara pedang dan landasan". Kahlil melahirkan rasa kecewanya terhadap sikap orang-orang di zaman ketika Lubnan masih terjajah itu, yang bertindak hanya apabila mereka terancam dan hanya menakuti sesuatu hanya apabila mereka berjalan di atas kuburan.

Beliau juga melahirkan rasa kasihan melihat pemimpin bangsanya yang serakah seperti serigala." Kasihan bangsayang negarawannya serigala,falsafahnya gentong nasi,dan senimannya tukang tambal dan tukang tiru.". Di sini jelas, beliau juga mengkritik sikap seniman yang hanya suka menjadi `tukang tampal dan tukang tiru"

Barangkali pada waktu Kahlil berpuisi itu, Lubnan sedang haru biru. Kahlil yang hidup antara 1833-1931 memiliki pengalaman menyaksikan perpecahan di negaranya.

"Kasihan bangsa;yang menyambut penguasa barunya;dengan trompet kehormatan;namun melepasnya dengan cacian,hanya untuk menyambut penguasa baru dengan trompet lagi." Kahlil bercerita bagaimana satu bangsa yang menyambut pemimpin dengan penuh penghormatan tetapi kemudian setelah itu mencaci dan melupakan jasa bakti. Kemudian meniup trompet lagi, untuk menyambut pemimpin baru kemudian mencaci maki mereka lagi dan demikian seterusnya, tak ada hentinya.

Saya tidak begitu pasti bagaimana situasi yang dilihat Kahlil di negaranya ketika itu, sehingga dia berkata "Kasihan bangsa;yang orang sucinya dungu menghitung tahun-tahun berlalu;dan orang kuatnya masih dalam gendongan.".Beliau sendiri sudah meninggal dunia kira-kira 80 tahun lalu di New York kerana diserang penyakit batuk kering-tuberculosis.

Bagaimanapun, rangkap terakhir sajak Kahlil Gibran itu, saya fikir wajar difikirkan bersama-sama. Beliau menutup puisinya itu dengan satu bait yang sangat mengesankan, dan sudah tentu sajak ini dibuat dengan penuh perenungan. "Kasihan bangsa yang berpecah-belah,dan masing-masing menganggap dirinya sebagai satu bangsa."

Kasihan bangsa yang berpecah belah, kata Kahlil Gibran. Saya fikir beliau benar.