Selasa, 10 Mei 2011

Kisah seorang pesara, yang dianiaya dan teraniaya

Tags

Seorang rakan memberitahu bahawa tidak lama lagi beliau akan memasuki usia pencen.
Tinggal menghitung hari. Saya mengucapkan kepadanya ucapan selamat bersara dan bertanya bagaimana beliau nanti mengisi masa lapangnya. Apa perancangannya?
Beliau berkata, adalah juga tawaran kerja untuknya dan sedang memikir mikir untuk menerimanya.
Beliau merasa cemas memasuki usia pencen. Beberapa hari lagi beliau akan pencen tetapi beliau tidak dapat menikmati usia persaraannya.Beliau, sebutlah namanya M merasa teraniaya kerana tidak lama lagi beliau terpaksa menghadapi hakikat diisytihar bangkrap. Saya berasa terharu mendengar kisahnya dianiayai kawan yang kurang bertanggungjawab.

Kesian kerana sepanjang usia telah digunakannya untuk berbakti kepada negara, sebagai pendidik, tetapi sebaliknya kerana terlalu percaya kepada seorang kawan baiknya, beliau terpaksa menanggung derita menjadi muflis.
Satu ketika dahulu, kerana ingin membantu kawan, kawan baik pula tu, namanya digunakan untuk membeli kereta. Beliau mahu agar proses tukar nama dipercepat tetapi belum sempat beliau berbuat apa-apa, kawannya itu tadi engkar janji, tidak membayar kereta, tidak dapat pula dihubungi, sehinggalah namanya disenarai hitam oleh pihak bank.
M telah berkali kali cuba menghubungi kawan baiknya itu tetapi selalu diberitahu bahawa orang yang dicari bepergian di KL.Lama kelamaan cikgu yang baik itu rosaklah namanya hanya kerana ulah kawannya.
Bagaimana beliau akan membayarnya. Duit pencen hanya sedikit dan tidak lama lagi pula seorang anaknya akan melangsungkan majlis pernikahan, sudah tentu perlu belanja yang banyak.

Kisahnya ini hampir sama dengan seorang lagi rakan, bekas guru besar, yang terpaksa hidup dalam kesempitan kerana tertipu dalam skim pelaburan.Selepas bersara, isterinya pula sakitsakitan.Bagaimana akan membayar kos rawatan sedangkan wang simpanan lesap semuanya.

Jangan terlalu cepat mempercayai orang, katanya.Akibatnya, ya tentu banyak akibatnya.

1 comments so far

Salam. Sayang bersimpati dengan mereka. Alhamdulillah, saya biasa sahaja. Wassalam.