Ahad, 17 April 2011

PERCAKAPAN DENGAN ASAM MENGENAI NELAYAN LIKAS

Tags

KAJAT,salim dan rakan rakannya menjual hasil tangkapan ikan mereka di Pantai Likas sejak lebih setahun lalu. Setiap pagi bermula jam 6.30 hingga 7.30 pagi, mereka menurunkan dua tiga kilo ikan yang baru ditangkap untuk dijual kepada pelanggan setia mereka yang telah sedia menunggu.

Ikan lami-lami, papakan, langging, ikan pari, ketam dan udang yang ditangkap dijual dengan harga berpatutan tetapi menjadi lebih murah dibandingkan dengan ikan yang dijual di pasar besar Kota Kinabalu.

Nelayan-nelayan kecil dari Kampung Likas, Bangka-Bangka, Gusong, Darau itu yang menangkap ikan dengan perahu kecil gembira kerana mereka tidak perlu lagi bimbang untuk memasarkan ikan di pasar berdekatan kerana pelanggan setia menunggu kedatangan mereka sejak mereka menarik pukat di tengah laut di perairan likas.

Tetapi Kajat, salim dan rakan-rakannya terkejut apabila pada satu pagi, penguatkuasa datang untuk menghentikan kegiatan mereka menjual ikan itu. Alasan yang diberikan ialah mereka tidak mempunyai lesen. Konon ada aduan bahawa mereka menjual ikan bom. Konon mereka bukan orang tempatan sebaliknya PTI.Konon mereka menghalang lalu lintas dan menyebabkan kesesakan jalanraya di Teluk Likas.

“Kami menjual ikan jam 6.30 pagi hingga 7.30 pagi,” kata Asam yang biasa membeli ikan di tepi pantai itu.Bagaimana mereka dikatakan menghalang kesesakan lalu lintas sedangkan mereka menjual ikan awal pagi di tepi pantai dan bukan dipinggir jalan.

Alasan itu agak dangkal, katanya. Saya kenal mereka kerana mereka adalah orang tempatan, orang kampung Likas, kampung Bangka-Bangka, kampung Gusong, Darau.Malah ada nelayan yang berasal dari Kota Belud, Tuaran.

Mereka bukanlah PTI.Saya kenal mereka, kerana selalu membeli ikan di tepi pantai itu bersama Sharif dan beberapa lagi pelanggan lain yang suka membeli ikan segar. Mungkin betul, ada seorang dua dari suku palahu yang suka berpindah rendah, dan ada juga seorang nelayan cina yang berasal dari Sarawak yang juga menangkap ikan. Tetapi kebanyakan mereka orang tempatan, kata Asam.

Malah saya kenal betul dengan Kajat, salim dan kawan-kawannya. Bahkan Datuk Jumat juga mengenali nelayan-nelayan itu. Saya difahamkan beliau juga telah membawa perkara itu kepada pihak berkenaan untuk meminta supaya nasib dan masa depan nelayan-nelayan kecil itu dapat dibela dengan menyediakan anjung sebagai tempat untuk mereka menjual hasil tangkapan mereka.

Setahu saya, kata Asam lagi, tak ada di antara nelayan itu yang menjual ikan bom. Semua ikan yang dijual ditangkap menggunakan pukat dan rawai, iaitu sejenis kaedah menangkap ikan menggunakan mata pancing, beberapa mata pancing yang direntangkan untuk menangkap ikan.

Kebanyakan pelanggan yang datang membeli ikan sebenarnya datang untuk membeli ikan segar.Ikan-ikan itu belum disimpan ke dalam ais, jadi masih segar lagi ketika ia diturunkan ke tepi pantai.

Cuma saya tidak tahu sama ada nelayan nelayan kecil itu mempunyai lesen menjual ikan.Setahu saya, nelayan yang menjual ikan untuk sara diri tidak memerlukan lesen.Saya tidak pula bertanya mereka, kata Asam. Setahu saya, mereka menjual ikan hanya untuk keperluan harian dan belanja dapur mereka.

Mungkin mereka boleh memohon lesen untuk menjual itu sekiranya belum memiliki. Pihak berkuasa perlu prihatin terhadap nasib nelayan-nelayan kecil yang memerlukan pembelaan daripada kerajaan.
Kalau memohon lesen menjual ikan tidak diluluskan, saya khuatir mereka memohon lesen mencuri kerana kalau tidak dibenarkan menjual ikan, bagaimana mereka boleh menghidupkan anak isteri.

Kasihan nelayan-nelayan kecil itu. Mereka terpaksa mengadu kepada Datuk Jumat sambil merungut betapa susahnya hidup di zaman sekarang. Jika kerajaan tidak mengambil langkah bijak untuk menangani masalah nelayan kecil itu, sudah tentu mereka akan terus dibelit oleh kemiskinan. Saya seteju dengan Datuk Jumat bahawa isu kemiskinan bandar ini perlu ditangan secara bijaksana dan tuntas.

Saya tidak tahu sama ada mereka mempunyai persatuan untuk memperjuangkan nasib mereka. Setahu saya, Kajat yang mengetuai para nelayan itu, berjuang agar mereka dibenarkan menangkap ikan dan menjualnya di pantai Likas tanpa diganggu oleh pihak berkuasa.

Sebenarnya, saya kasihan kepada mereka kerana terpaksa menjual ikan di bawah jambatan. Padahal ikan yang dijual setakat dua tiga kilo sahaja. Cuma sejak tiga hari lalu, mereka menjual lagi di pantai Likas seperti biasa.

Mungkinkah satu ketika kelak, kita dapat lihat cadangan mewujudkan pasar terapung di Sungai Likas dapat direalisasikan seperti di Sungai Chao Phraya. Saya pernah dengar Jumat menyuarakan impiannya untuk menyediakan prasarana untuk nelayan kecil meningkatkan taraf hidup mereka.