Ahad, 10 April 2011

dari soal pinggan kepada perkara pelik tetapi benar

Tags

DARI SOAL PINGGAN KEPADA PERKARA PELIK TETAPI BENAR

KETIKA berbual dengan seorang rakan di facebook, seorang kenalan dari Kuching memberikan informasi mengenai sikap orang kita.Pelik tapi benar, katanya, beli pinggan mahal mahal tapi hanya disimpan dalam almari. "Dah tu, bila makan pakai pinggan plastik RM2.00".

Perkara itu banyak juga berlaku di kampung kami. Saya ingat begitulah jawapan saya kepada berita `pelik tetapi benar' yang disampaikannya itu. Saya mulai berfikir fikir mengapa hal seperti itu berlaku dalam masyarakat.Meskipun kelihatan remeh tetapi ia mencerminkan sikap sebilangan anggota masyarakat kita terutamanya di kampung-kampung kita di luar bandar. Mereka sanggup menggunakan pinggan plastik untuk makan walhal mereka memiliki pinggan yang mahal harganya.

Kenapa pinggan yang mahal disimpan dalam almari?. Saya fikir, itu mungkin disebabkan pinggan itu dibeli untuk digunakan pada waktu-waktu tertentu sahaja seperti kenduri kendara atau dikeluarkan hanya bila ada orang datang bertamu di rumah. Masyarakat kita seboleh-bolehnya mahu memberikan penghormatan kepada tamu yang baru tiba dengan menjamu mereka menggunakan pinggan mahal.Mereka sanggup makan di pinggan plastik berharga dua ringgit semata-mata untuk memastikan pinggan mahal yang dibeli itu tidak pecah atau retak.

Ada diantara orang kampung saya yang membeli pinggan hanya untuk dijadikan pameran dan tontonan. Ada pula yang membeli pinggan-pinggan, mangkuk,kuali, periuk,belanga dan sebagainya untuk persediaan sekiranya ada kenduri yang diadakan sekali sekala. Kalau boleh, mereka tidak ingin bersusah susah meminjam barangan milik orang lain. Mereka mahu memilikinya sendiri.

Mungkin kerana itu mereka lebih rela menggunakan pinggan plastik untuk makan. Bagi mereka, ia tidak menjadi isu kerana makanan hanya sedap sebelum memasuki kerongkong.Sesudah itu, makanan sedap atau tak sedap, tetap sama rasanya.

Sikap mengutamakan orang lain seperti yang tercermin dalam masyarakat kita, khususnya dalam soal pinggan mangkuk tadi, telah menyebabkan kita banyak kehilangan. Barangan milik kita yang mahal diserahkan kepada orang lain untuk kegunaan mereka sementara kita sendiri berpuas hati dengan hanya makan di pinggan pinggan plastik.

Akibatnya, banyak perkara yang sepatutnya menjadi kepunyaan kita menjadi milik orang lain kerana sikap kita sendiri yang lebih suka mengutamakan orang lain dan membelakangkan diri kita. Di sisi lain pula, barangkali ini disebabkan kerana budaya kita yang menekankan soal menghormati sehingga ada waktunya kita melupakan kepentingan kita sendiri.

Pelik tetapi benar. Hal hal sedemikian banyak berlaku dalam masyarakat kami. Bila difikir-fikirkan, sebenarnya banyak juga perkara pelik tapi benar dalam masyarakat kita. Ada diantara perkara `pelik tetapi benar' itu menyebabkan masyarakat kita ketinggalan dalam hal mengejar kemajuan ilmu pengetahuan.

Misalnya, saya pernah berjumpa dengan orang kampung yang menghadapi masalah kerana tidak dapat membeli buku buku pelajaran untuk kegunaan anak-anak mereka di sekolah. Alasannya ialah kerana mereka merasa miskin dan dibelit oleh kemiskinan.

Tetapi apabila kita berkunjung ke rumah mereka, kita akan terkejut kerana mereka mempunyai set tv yang mahal. Malangnya mereka mampu membeli televisyen yang mahal.Malang kerana pada masa yang sama mereka tetapi tidak mampu membeli buku-buku atau menyekolahkan anak anak mereka dengan baik.

Ini adalah antara berita `pelik tetapi benar' yang berlaku di kampung kami. Selain itu, ada juga yang boleh kita kategorikan sebagai miskin kerana rumahnya yang kelihatan seperti gubuk dan mengaku kais pagi makan pagi.Namun demikian mereka masih tetap mampu memasang dan membayar bil Astro. Agak mengejutkan juga sebenarnya apabila sebilangan anggota masyarakat tidak dapat menentukan mana satu yang patut menjadi keutamaan mereka.

Kenalan saya di facebook itu juga memberitahu saya, satu lagi perkara `pelik tetapi benar'. Ada orang yang mengaku hidupnya miskin namun mampu pula memakai telefon genggam yang harganya beribu-ribu.

Saya berkata bahawa saya juga pernah menyaksikan peristiwa `pelik tetapi benar' ketika berkunjung ke rumah-rumah untuk rakyat termiskin.Rakyat termiskin tetapi memiliki kereta prado. Bagaimana dia boleh memiliki rumah PPRT sedangkan ada kereta mewah parkir di rumahnya.

Bila difikir-fikirkan, banyak perkara `pelik tetapi benar' yang berlaku dalam masyarakat kita. Misalnya ada kakitangan kerajaan yang mendapat peruntukan enjin untuk menangkap ikan sedangkan ada nelayan yang sepatutnya dapat tetapi tak dapat pula peruntukan itu. Akhirnya, mereka menjual enjin sangkut itu kerana mereka sendiri tidak memiliki bot.

Sebenarnya banyak topik yang kami percakapkan pada hari itu.Perbualan kami dalam facebook itu mengenai perkara-perkara `pelik tetapi benar' itu meleret-leret pula kepada soal seperti orang-orang yang mengambil kesempatan ditengah kesempitan.

Misalannya bila berlaku kebakaran, ada orang yang sempat mencuri barang-barang mangsa.Jika dahulu, perkara-perkara seperti ini jarang terjadi kerana masyarakat kita dipelihara oleh adab susila, ada sopan dan akhlak atau kalau mengikut arwah bapa saya, `ada siviknya.'

Jika digunakan tak apalah, kata kenalan saya itu. "Tetapi beli pinggan mahal-mahal, bila makan pakai pinggan plastik harga dua ringgit". Inilah pokok pangkal perbincangan kami mengenai perkara `pelik tetapi benar' yang akhirnya meleret leret ke soal-soal perkara pelik tetapi benar yang lain.

Walau bagaimanapun, saya merasa belum dapat menjawab persoalan mengapa masyarakat kita lebih suka menyimpan pinggan-pinggan yang mahal dalam almari tetapi bila makan menggunakan pinggan plastik!