Ahad, 5 Disember 2010

Catatan perjalanan ke Tebedu

Tags

Bas Damri perlahan-lahan bergerak meninggalkan stesen di Batu Tiga. Cahaya matahari muncul di celah-celah awan pada pagi yang ramah ini. Duduk di kanan saya ialah Pak Diaman, pria asal Surabaya yang bekerja di Sibu.
Di sebelah kiri saya, Bung Hussain dan Hasyuda Abadi. Kami sedang dalam perjalanan ke Pontianak dan dijangka tiba di sana kira-kira jam 4.00 petang.

Awal pagi lagi, Saudara Jebat Pani muncul di lobi hotel untuk menghantar kami ke stesen bas.Banyak maklumat berguna yang saya perolehi mengenai Sarawak dengan segala keunikan dan keistimewaannya.

Melalui Jebat, saya dapat tahu gambir sarawak yang selalu dicari lakilaki itu sebenarnya berasal dari China, selalu disebut orang dengan nama Samjit.Kemudian diberi jenama Gambir sarawak.
Jangan salah faham, katanya.Gambir sarawak ada dua. satu memang gambir berbentuk segi empat, yang juga boleh digunakan untuk ubat-ubatan dan sirih pinang.

Mulanya saya bertanya apa rahsianya kelihatan muda padahal usianya sudah menjangkau angka 54. Bung Hussain mencelah dengan berkata sambil bercanda bahawa itu mungkin kerana khasiat gambir sarawak. kami berasa lucu dan Jebat mengatakan gambir sarawak sebenarnya bukan dari Sarawak.

Ia mungkin sama dengan kopi tenom yangdijual di Kota Kinabalu, yang tidak semestinya dari Tenom tetapi diberi jenama kopi tenom.Sama juga, kata HA, perihal belacan dimana orang mengaku bahawa belacan yang mereka jual semuanya berasal dari kampung laut walaupun sebenarnya bukan.

Saya tidak sempat menghubungi sepupu saya di Kampung Tupong Batu, kerana pagi-pagi sekali harus berangkat ke kalimantan.Begitu juga rakan dan kenalan lain di Kuching. saya sebenarnya sedang tercari-cari jamshari saili, penggiat teater dari kampung Bako.sudah lama saya tidak berhubung dengan sahabat saya ini, Entah dimana beliau sekarang, masihkah di kuching atau di KL?

Hetty Koes Endang sedang menyanyi menghibur kami dalam perjalanan ke Tebedu ini.Mungkin hanya wajahku yang jauh berubah, katanya. Dalam hati saya mengatakan bahawa wajah boleh berubah, tapi persahabatan tidak.