Rabu, 21 Julai 2010

kami tiba kemalaman di Ponti

Tags

Gerimis sedang turun ketika kami tiba di Kota Pontianak.Hari sudah malam dan kami tidak pasti, pak Hassan sedang berada dimana. Dia keluar dari rumah sejak pukul 4.00 petang untuk menunggu kami di Gang Mempelam.

Tapi kami datang agak terlewat. Pagi tadi kami ketinggalan bas yang berangkat jam 7.30 pagi dan terpaksa ikut bas yang berangkat jam 10.30 pagi.

Itulah sebabnya kami tiba kemalaman. Itupun lebih awal daripada jadual sepatutnya iaitu jam 8.00 malam kerana pemandu memilih jalan pintas, jalan yang belum siap dibina namun agak dekat dan masa dapat dipendekkan dua jam.

Akhirnya kami ke Muslim Hotel . Sewa Hotel hanya sekitar Rupiah 80.000 untuk satu malam.

Kami cuba menghubungi Pak Hassan. Anaknya yang menyambutnya sedangkan Pak Hassan tak dapat dicari. Selepas meletakkan beg di Kamar No 7, kami minum kopi sambil menunggu beliau datang.

Akhirnya beliau datang mencari kami. Kami berpelukan.Agak lama juga kami berjanji untuk datang tetapi tak dapat dipenuhi kerana kesibukan.

Pak Hassan adalah anak kepada Usman Achmad. Sementara Achmad adalah anak kepada Aminah bte Haji Muhd.Arif dengan pasangannya Muhd Ali bin H.Mahmuddin.

Anak-anak Aminah bte Haji Muhd.Arif ialah Ahmad bin Muhd.Ali, Abdullah bin Muhd.Ali dam Muhd.Amin bin Muhd Ali (sejak sebelum perang dunia kedua berada di Singapura).

Sementara anak-anak Abdullah ialah M. Zawawi, Si Hamnah, St Dasimah (ketiga-tiganya meninggal), H.Abdurrauf, Wagimah (Meninggal) dan Rahimah.

Aminah mempunyai adik beradik iaitu Mohd.salleh, Rodiah dan lain-lain.

Selepas itu, kami naik oplet untuk ke rumahnya di Gang Amalia. Sebuah rumah lama yang agak usang kerana kedaifan. Semoga Tuhan memberikan lebih banyak rezeki agar kami dapat membantu meringankan beban kehidupan Pak Hassan.