Jumaat, 16 Julai 2010

Catatan perjalanan 1-Ke Pontianak

Tags

Kini dalam perjalanan ke Tebedu sebelum melintasi sempadan ke Pontianak Indonesia. Kami menaiki bas Bintang Jaya dari Kuching jam 10.30 pagi dan dijangka sampai jam 8.00 malam di Ponti, begitu orang menyebutnya di sini.
Semalam kami menginap di Arif Hotel yang terletak berdekatan Masjid Bandar Kuching. Arif Hotel, walaupun kelihatan seperti sebuah hotel yang agak tua tetapi kedudukannya agak berdekatan dengan bandar.
Apa makanan yang istimewa di Kuching?
Sepupu saya, Asli (satu lagi namanya yang popular ialah Zainal)kemudian membawa kami ke Gerai Raja Ayam Penyet. Ketika kami asyik bercerita dalam kereta, tiba-tiba terdengan bunyi berdentum. Rupanya kereta kami dilanggar dan kemudian kami meminta pemandu itu menepi.
Orang yang melanggar kami itu, seorang perempuan. Gadis muda bernama Helen, yang mungkin baru belajar membawa kereta untuk menghadiri kelas.Kelas Make Up,katanya.
Selepas berunding, Helen setuju membayar RM150. Tapi duitnya hanya ada RM100 dan kami terpaksa ke Maybank untuk dia mengeluarkan duit dan setelah itu, menunjukkan lagi arah jalan keluar kerana gadis itu ternyata takut sesat.
Itulah yang menyebabkan kami agak terlambat makan. Sesampainya di gerai itu, orang terlalu ramai. Isteri saya memesan ayam penyet.Saya pula memesan udang penyet.
Kami makan agak berselera mungkin kerana lapar atau mungkin makanan di situ sedap.
Selepas itu kami check in sebelum ke Kampung Tupong untuk ke rumah Asile walaupun hari sudah lewat malam