Jumaat, 21 Ogos 2009

Cerita mengenai seorang kawan

Tags







Ingatan paling tragis ialah apabila seorang rakan meninggal dunia kerana kemalangan jalanraya pada tahun 1985. Pemergian gadis cantik itu, tak perlulah disebut namanya, membuat hati sedih.Kami agak akrab dan pernah berutus surat sewaktu di bangku sekolah. Tapi kemudian surat tak berbalas, dalam hati tertanya-tanya. Hanya beberapa tahun kemudian, barulah saya mengetahui bahawa dia meninggal kerana kemalangan dalam perjalanan ke Kudat.

Saya ingat betul dia orang Tuaran, dari suku kaum Lotud. Dusun Lotud punya hubungan istimewa dengan nenek moyang kami. Khabarnya, apabila Datu Sa Pualas kahwin dengan gadis Lotud ketika mula sampai ke Borneo pada pertengahan abad ke-18. Datu Sa Pualas melahirkan Abdul Raup (Duraup) dan Embo' Zarah. Keturunannya tersebar di seluruh Timbang Dayang, Labuan, Taun Gusi, Peladok, Rudang dan sebagainya. Juga di Rampayan, juga di Bubung (Tamau) dan Tapukan dan lain-lain.

Menurut cerita, nenek kami itu orang Lotud. Maka hasrat untuk mengetahui dan mengenali budaya Lotud begitu besar.
Ramai kawan saya juga dari etnik Lotud. Antaranya Diwod Liling @ Edward. Beliau pengkaji bahasa dan budaya Lotud yang menyimpan banyak cerita dan tak pernah letih.
Lalu saya teringat rakan-rakan seperti Julia Unggai, penulis yang telah menghasilkan beberapa buah novel. Sarjana Pskilogi yang kini berada di Amerika. Saya ingat nama tempatnya tapi tak ingat ejaannya massasuchet??
Ramai juga rakan lain dari etnik Lotud yang saya kenal, Johary, Endra, tentu sekali Datuk Kalakau, Wilfred Mojilip Bumburing, Madius Tangau dan ramai lagi.
Sebenarnya banyak yang boleh ditulis mengenai sukubangsa ini. Maafkan saya.Saya menulis hanya kerana teringat kawan lama.

1 comments so far