Selasa, 23 Jun 2009

Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya

Tags

Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya. Saya teringat salah satu dialog yang diucapkan oleh pak guru dalam filem Laskar Pelangi. Kata-kata ini, jika dihayati mampu mendorong kita membuat kebaikan sebanyak-banyaknya.Tanpa pamrih. Ia menjadikan hidup kita mulia dengan memberi sebanyak-banyaknya kepada orang lain, kepada sesama, kepada semua yang memerlukan.
Kebetulan, pagi tadi saya menghadiri Sidang Media Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Hajah Azizah Datuk Seri Panglima Haji Mohd. Dun mengenai Bulan Kebajikan 2009. Beliau juga menekankan pentingnya semangat kesukarelaan ditanamkan ke jiwa setiap anggota masyarakat agar mereka sedia membantu.
Semua orang boleh menjadi sukarelawan, katanya. Malah jika anda datang ke rumah orang-orang tua dan membacakan buku untuk mereka, itupun satu bentuk kerja sukarela. Masyarakat kita perlu digalakkan untuk sentiasa membantu mereka yang memerlukan bantuan.
Setiap cahaya lilin yang dihidupkan mampu menerangi kegelapan. Lilin tidak akan kehilangan cahayanya jika lilin lain dinyalakan tetapi jika lebih banyak lilin yang mampu dinyalakan, ia mampu menerangi ruang dengan terang benderang.

1 comments so far

Salam Ziarah... ada orang kata SAYA CUMA JADI LILIN... bunyi kecewa...