Isnin, 6 April 2009

Memetik pelajaran dari sang tikus

Tags

Saya bangun agak tergesa selepas teringat janji untuk minum pagi di Asia City. Selesai mandi, saya teringin memakai baju yang kalau tak silap, saya beli di Milimewa beberapa bulan yang lalu. Hari ini saya ingin memakai baju berwarna putih supaya fikiran lebih cerah. Warna boleh mempengaruhi pemikiran kita. Itu asumsi saya sendiri. Boleh jadi benar, boleh tak benar.
Setelah berpakaian, saya bercermin dan alangkah terkejutnya apabila mendapati baju saya itu dimakan tikus.
Untuk beberapa ketika saya ingin marah.
Tikus telah menjadikan baju saya sebagai santapannya. Di sana sini ada bekas gigitan sang tikus. Rasanya saya ingin mencari tikus tikus itu untuk mengajarnya erti peradaban.
Tapi kemudian saya terfikir. Mungkin sang tikus ingin memberitahu saya supaya sentiasa mengemas bilik saya yang kacau bilau itu.

Kemaskan bajumu, gantung di tempat yang sepatutnya. Susun buku-bukumu supaya aku tak ada nafsu mengacaunya.Tapi kau biarkan bilikmu seperti cocoon. Aku ingat kau tak lagi suka bajumu itu, itulah sebabnya aku memakannya.
Lagipun kau jarang bersihkan bilikmu.Aku ingat tak ada manusia tinggal di sana. Jadi kalau pagi ini, kau pakai baju yang koyak kerana gigiku, janganlah pula kau marah aku, kerana aku hanya seekor tikus.Sementara kau khalifah di muka bumi. Kau tentu lebih besar daripada aku.Kalau kau marah, maknanya kau sama seperti aku.

1 comments so far

Abg nad,

Asumsi abang itu ada benarnya. Mungkin sang tikus pun ingin juga merasa kecerahan fikiran dengan memakan baju kaler putih abang itu sedikit demi sedikit :-) hehe