Selasa, 17 Februari 2009

Nurulfatin ukir sejarah untuk Pulau Mantanani

Tags


NURULFATIN UKIR SEJARAH UNTUK MANTANANI
Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN

KOTA BELUD: Anak pulau Mantanani, Nurulfatin Makapagal berlari bukan saja untuk menang perlumbaan tetapi beliau berlari untuk mengukir sejarah buat Sekolah Kebangsaan Pulau Mantanani, apabila terpilih sebagai Olahragawati Majlis Sukan Sekolah (MSS) Zon Barat Kota Belud.

Nurulfatin menjuarai acara 100 meter dan 200 meter sekaligus diiktiraf sebagai pelari pecut terbaik di di daerah Kota Belud sekaligus turut membantu SK Pulau Mantanani menduduki tempat ketiga Majlis Sukan Zon Barat itu yang diadakan di padang SMKA Tun Said dekat sini.

Gadis itu turut mengukir sejarah manis bukan saja buat dirinya malah kepada warga pulau itu apabila menjadi anak pulau pertama memenangi acara pecut di daerah Kota Belud sejak sekolah itu dibuka 43 tahun yang lalu.

Guru Besar SK Pulau Mantanani, Sabli Nanti berkata, pihak sekolah amat berbangga dengan pencapaian Nurulfatin itu dan berharap kejayaan itu menjadi pengajaran kepada murid sekolah bahawa sekolah yang berada di pulau pun boleh mengalahkan sekolah besar yang berhampiran dengan pekan.

"Belum ada atlit sekolah yang menjuarai acara pecut seumpama itu sejak sekolah ini dibuka 43 tahun yang lalu," katanya.

Sabli berkata kejayaan itu juga adalah hasil kerjasama erat di antara guru dan ibu bapa yang ingin melihat kecemerlangan sekolah dalam bidang kurikulum dan kokurikulum.

TERHARU...Nurulfatin disambut meriah di jeti Pulau Mantanani oleh ibunya, Rostinah Maulana(kiri) bersama ahli keluarga. (Foto dan cerita ihsan ARDY ROMANTIKA)