Khamis, 12 Februari 2009

Mengenai bapa, ibu dan cucu-cucu mereka

Tags

Bapa saya, Hj Mohd Shaiddin Hj Mohd Hashim dan ibu saya, Hjh Siti Shukra Mantar gembira sekali apabila mendengar cucu-cucunya pulang bercuti ke kampung di Kampung Tamau. Maklumlah, mereka dipisahkan sungai, gunung ganang dan bukit bukau. Mereka di Kampung Tamau Kota Belud sementara cucu-cucu mereka di Ice Box Hujung Tawau.Tiba saat berpisah kesedihan singgah di wajah mereka. Saya tidak berhasrat merakamkan kepiluan itu melainkan saya agak terkesan kerana kasih sayang mereka tidak dapat dipisahkan meskipun berjauhan.
Sitti Mehran, kini darjah tiga dan menuntut di SJK C Yuk Chin. Fawzan baru tiga tahun manakala Aliff Farhan satu tahun lebih sedikit. Gambar ini dirakamkan ketika kami pulang kampung baru-baru ini. Biasanya kalau pulang kampung, mereka suka memberi makan ayam yang selalu membuat atuk mereka sibuk kerana sekejap-sekejap mereka memberi ayam makan.
Fawzan suka bermain bola di halaman rumah kami yang luas. Kalau sebelum ini, Fawzan suka beraksi menghalau hantu, seperti yang pernah dilihatnya dalam filem, kini tokoh utamanya berpindah kepada spiderman.Farhan belum tahu lagi, apa yang diminatinya. Kami selalu berharap agar anak-anak kami menjadi insan yang baik dan berguna bukan saja kepada keluarga, orang tuanya malah kepada sesamanya.