Selasa, 30 Disember 2008

Disiplin diri kunci kejayaan Efa Sakinah

Tags

DISIPLIN DIRI KUNCI KEJAYAAN EFA SAKINAH

KOTA KINABALU: Sentiasa mendisiplinkan diri dan belajar mengikut jadual adalah kunci kejayaan Efa Sakinah Razak, 15, pelajar SM All Saints Kota Kinabalu yang berjaya mencatat keputusan 8A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2008.

Efa yang gembira selepas mencatat keputusan cemerlang itu memberitahu tidak pernah membuat kerja di saat-saat akhir.

"Saya tidak menyangka akan dapat kejayaan seperti ini," katanya. "Saya fikir hanya akan mendapat keputusan 4A atau 6A, tetapi saya berasa amat gembira sekali dengan kejayaan ini", katanya.

Menurutnya, dia tidak mengikuti sebarang kelas tuisyen tetapi menyiapkan semua kerja rumah dan tugasan yang diberikan oleh guru mengikut jadual.

Kejayaan memperolehi 8A itu mengulangi semula kejayaanya mendapat 5A dalam peperikaan UPSR kira-kira tiga tahun yang lalu.

Efa mendapat A dalam matapelajaran bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup, Pendidikan Islam dan Bahasa Cina.

Pelajar ini merupakan salah seorang daripada seramai 49 pelajar SM All Saints yang mendapat keputusan semua A dalam peperiksaan PMR tahun ini.

Sementara itu, ayahnya, Razak Haji Rakunman berkata biasanya anaknya belajar dari jam 7.30 hingga 9.30 malam dan selepas solat Subuh.

"Saya fikir jadual dan aspek pemakanan yang teratur juga mempunyai kesan terhadap pembelajaran anak-anak," katanya.

Oleh sebab itu, beliau memastikan anak-anaknya makan malam sebelum jam 7.00 supaya mereka dapat belajar dan membuat kerja rumah mereka dengan baik mengikut jadual yang ditetapkan.
Sebagai bapa, beliau amat berbangga dengan kejayaan yang ditempah anak-anaknya yang cemerlang dalam pelajaran.

TAHNIAH....Efa Sakinah menunjukkan slip keputusan peperiksaan PMR sambil bergambar bersama ayahnya Razak Haji Rakunman, dan ibunya Puan Kelly Masadang serta adiknya Ita Safanah Razak yang kini menuntut dalam tingkatan dua Kolej Tunku Kursiah Negeri Sembilan.

1 comments so far

Berbahagialah ibubapa yang memiliki anak yang bijak dan solehah. Tahniah En Razak dan Puan Kelly.