Sabtu, 27 Disember 2008

Antara Selakan,Kinan dan Sugin: Ehwal pembuatan penjaram

Tags


Antara 'Selakan', 'Kinan' dan Sugin: Ehwal pembuatan penjaram

Sebagai sejenis kuih tradisional yang paling ramai penggemarnya, penjaram sering menjadi sebahagian juzuk terpenting hidangan kuih muih dalam masyarakat tempatan. Berkunjunglah ke rumah-rumah mereka (terutamanya masyarakat bajau dan Iranun) pada hari perayaan atau keramaian, penjaram selalu hadir sebagai kuih yang istimewa. Selain daripada itu, penjaram juga ada terjual di pasar-pasar, dan tamu mingguan seperti Kota Kinabalu, Kota Belud, Tuaran dan tempat-tempat lain di negeri ini.

Ia amatlah popular dan sentiasa menarik perhatian pengunjung, samada masyarakat tempatan atau pelancong luar negeri. Akan tetapi, bagaimanakah penjaram melalui proses pembuatannya sehinggalah ia menjadi makanan yang sedap dirasa dan dimakan.

Namun demikian, kebanyakan orang terutamanya generasi muda hari ini tidak lagi mengetahui cara-cara membuat penjaram.Mereka tidak lagi berasa bangga tentang keistimewaan kuih-muih tempatan.Mereka lebih berbangga dengan kuih muih resipi dan ramuan dari luar budaya mereka.

Akan luputkah kuih muih tradisi satu hari nanti.Pertanyaan ini penting diajukan memandangkan sudah ada tanda yang menunjukkan bahawa kita tidak lagi peduli tentang hal-hal yang sebenarnya mustahak tetapi sering dianggap remeh dan sepele oleh sebilangan orang.
Tetapi sebenarnya mudah sahaja.Walau bagaimanapun, untuk berjaya membuat penjaram yang benar-benar penjaram perlu juga dipelajari.

Mula-mula beras ditumbuk menggunakan menggunakan lesung atau dikisar sehingga menjadi tepung.Selepas itu diayak.Lalu ia direndam untuk beberapa ketika.Biasanya, tiga mangkuk tepung yang dicampurkan dengan satu mangkuk gula boleh menghasilkan 30 biji penjaram.

Antara alat-alat yang digunakan untuk membuat penjaram termasuklah selakan, kinan dan sugin.


Selakan lebih merupakan ayakan. Ia bertujuan untuk memisahkan dan mengasingkan antara ketul-ketul tepung yang kasar dari yang halus.


Kinan juga mempunyai fungsinya sendiri sementara sugin digunakan sebagai pencucuk untuk memindahkan kuih penjaram dari dalam kuali ke dalam bekas kuih ataupun dalam.
Tetapi itu tidaklah penting sangat, kata seorang pemimpin dari Kota Belud. Paling penting harus diperhitungkan ialah tepung.Kerana, katanya, kuih memang dibuat daripada tepung.Tanpa tepung, tiadalah kuih.Kuih pula terbentuk mengikut acuannya.Walau bagaimanapun, sebaik manapun acuan kuih, penting juga difikirkan tentang resipi dan ramuannya.Misaknya, ramuan kuih penjaram berbeza dengan kuih baulu.Kuih baulu berbeza dengan kuih penganan.Jadi masing-masing ada keperluannya.


Oleh kerana bahan yang berbeza, biasanya kuih yang terhasil juga berlainan.Tetapi sudah jelas tepung boleh dibentuk apa saja menurut alatan yang digunakan termasuk acuannya.


Jadi, pemimpin itu mengandaikan rakyat adalah tepung. Rakyat akan terbentuk sepertimana yang dikehendaki oleh pemimpinnya kerana pemimpin adalah acuan menentukan arah rakyat itu sendiri.


Perbincangan tentang kuih itu, akhirnya terbabas kepada soal lain. Seseorang pemimpin-kata sang pemimpin itu, haruslah menyediakan program untuk memacu rakyatnya ke arah kemajuan dan pembangunan. Tindakan-tindakan yang luar biasa adalah diperlukan bagi mengubah mentaliti masyarakat serta memastikan keperluan mereka terpenuhi.


Jangan pula terjadi, seperti kata seorang ahli budaya yang menghafal kalang sama,
bila atai kausna
na bagai leka dausna
yang makna harfiahnya
apabila hati merajuk, tidak dapat lagi dipujuk seperti kerang yang terbuka kulitnya, tidak akan dapat ditutup semula.
Banyak yang perlu direnung dari persoalan yang bercampur baur ini. Dari satu segi, budaya kita memang kaya dengan elemen-elemen yang istimewa.Dari soal pembuatan kuih penjaram yang menjadi kebanggaan, hingga kepada apakah tamsil yang boleh kita perolehi daripadanya.

Masyarakat kita sebenarnya, senang dibentuk jika kita tahu cara-cara pendekatan yang betul.Para pemimpin, janganlah suka menabur janji, menyatakan sesuatu yang sebenarnya masih diawang-awangan.
Kalang sama ada menyatakan;
bungkau naambat mengennu
pnikian maaf na du'
(Sebelum bercakap berfikir dahulu)

Barangkali, apa yang dapat kita simpulkan ialah kita perlu cukup alatan dan ramuan untuk mencipta atau membentuk suatu masyarakat yang mampan.Kita mungkin belum lagi menjadi sebuah masyarakat madani seperti yang kita impikan tetapi sekurang-kurangnya kita sedang berusaha ke arah itu. Dari Koleksi Tulisan ANS-Utusan Borneo 1997