Ahad, 30 November 2008

50 keluarga terpaksa tinggal dalam air

Tags




TUARAN: Kira-kira 50 buah keluarga di Kampung Nelayan Mengkabong terpaksa tinggal dalam air sejak sepuluh tahun lalu kerana tidak mempunyai tempat untuk berpindah.

"Rumah kami sering dinaiki air setiap kali air pasang," kata Mohd.Zain bin Mal, 46, yang tidak dapat menyembunyikan kebimbangannya mengenai masa depan penduduk di kampung itu.

Katanya, setiap hari ada air pasang, dan setiap kali air pasang, rumahnya dinaiki air setinggi dua kaki.

"Kami biasanya tidur jam dua atau jam tiga pagi, menunggu air surut," katanya sambil menambah, hanya apabila air mula beransur surut, keluarganya berasa selamat.

Sepanjang tempoh air pasang itu, beliau terpaksa duduk di kerusi membiarkan kakinya dibasahi air kerana tidak ada lagi tempat tinggi untuk beralih.
"Kami duduk dikerusi saja menunggu air surut," katanya sambil menambah, tidak ada pilihan lain bagi mereka kerana mereka tidak mempunyai tanah atau rumah untuk berpindah.

"Pernah satu ketika saya tertidur, apabila terbangun, air sudah sampai ke lutut dan kanak-kanak mentertawakan saya," katanya.

Keperitan hidup yang dialami Mohd Zain, terubat sedikit apabila salah seorang anaknya berjaya menamatkan pelajaran dalam bidaang ekonomi di UMS.

"Kami harap nasib kami berubah," katanya kepada Utusan Borneo ketika meninjau Kampung Mengkabong, iaitu salah satu perkampungan air tertua dan terbesar di negeri ini.

"Setiap malam, kami tidak dapat melelapkan mata. Kami tunggu air tohor (surut), kalau air tohor, barulah kami berani tidur," kata seorang lagi penduduk Osman Biut.

"Kadang-kadang ikan masuk ke dalam rumah, budak-budak suka tangkap ikan dalam rumah," katanya. Beliau berkata, barang-barang berharga terpaksa diletakkan di tempat yang tinggi tetapi peralatan rumah yang lain ditenggelami air.

Beliau memberitahu, ancaman air pasang itu mula dialami penduduk sejak kira-kira sepuluh tahun lalu. "Sebelum ini tidak begitu," katanya tetapi beliau menambah, penduduk kampung merasai tiang rumah mereka `pandai turun' ke dalam tanah kerana tanah disitu mendap.

"Kalau dahulu rumah kami, lima kaki di atas air tetapi kini tinggal dua kaki di atas air," katanya

Sementara itu, Rosli Muin, 37 merayu kerajaan supaya prihatin terhadap nasib penduduk di kampung itu.

"Kalau kerajaan rasa kasihan, bagilah kami rumah," kata Rosli Muin, 37. "Buat masa ini, kami terpaksa bersabar saja sehingga kerajaan memberikan bantuan," katanya.

Menurutnya pendapatan sebaai nelayan tidak seberapa, kadang-kadang setiap kali turun ke laut, mereka hanya mendapat sekitar RM20 sahaja. "Tolak minyak sepuluh ringgit, kadang-kadang kami tidak dapat pendapatan.

Katanya, kerja-kerja penangkapan ikan banyak bergantung kepada keadaan "Kalau cuaca tidak bagus, kami terpaksa pulang dengan tangan kosong,"

Kehidupan nelayan menjadi sukar apabila banyak kapal tunda menangkap ikan di pesisiran pantai yang mengancam sumber pendapatan nelayan tradisi manakala tukun yang mereka pasang hanya dapat bertahan paling lama satu minggu sebelum ia dirosakkan oleh bot pukat tunda.

Dalam perkembangan berkaitan, Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Buansa, Tair Haji Mohd.Nordin, 51, memberitahu antara kampung yang menghadapi ancaman air pasang itu ialah Kampung Tembilok, Kampung Mempelam,Suang Kumaan, Gerinsing, Pesurin, Jembulang, Dombi, Separuk dan Kampung Nelayan dan Kampung Buansa yang terletak di Zon Mengkabong.

Beliau meminta kerajaan pusat menyegerakan pelaksanaan program untuk membina rumah rakyat termiskin yang telah dijanjikan dahulu tetapi sehingga kini belum dilaksanakan.

"Bagaimanapun, kami berasa gembira dengan komitmen yang ditunjukkan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Mohd Taib yang sanggup turun padang untuk melihat keadaan rumah penduduk di Mengkabong seterusnya meluluskan pembinaan sebanyak 1,000 unit rumah bernilai RM40 juta yang akan dibina secara berperingkat-peringkat.

Pembinaan rumah rakyat termiskin yang masing-masing bernilai RM40,000 setiap rumah itu akan dilaksanakan dalam kadar yang segera sebaik-baik mendapat persetujuan daripada Kerajaan Negeri.

2 comments

ya..
mmg ptot kg mengkabong d bgonkn..
ini jgk untk genrasi yg akn datang..
dgn cra ini kg mengkabong tidak bkn lg kg yg pling meskin d sabah..

Mengkabong patut dibangunkan, tetapi kena juga fikir betul-betul jangan sampai menghilangkan tradisi kampung air. Pertama dibangunkan intitusi keagamaan (masjid, Kesihatan, Keselamatan. Adakah perlaksanaan susun/atur semula sekarang sesuai dan boleh mengatasi air naik di kawasan Kampung Mengkabong, Tuaran? Kalau suatu hari kelihatan kegagalanya maka siapa perlu dipersalahkan?