Rabu, 16 Ogos 2023

Catatan sebelum pulang dari Tanjung Selor 29 April

Tags

Meskipun kunjungan kami ke Tanjung Selor hanya sehari dua tetapi kami dapat berziarah keluarga, sempat ke Tanah Pemakaman Umum Islam Tg Selor, selain melihat bekas rumah ibu Zai yang musnah dimamah api di Jalan Ramania, Februari lalu.

Kami sempat juga berkeliling kota Tanjung Selor bersama Pak Hasbi, supir Grab yang baik hati. 

Kemudian tibalah masa kepulangan itu. Sebelum berangkat kami sempat berfoto dengan Bu Us dan suaminya pakcik Erlin. Walaupun sibuk dengan tugasnya sebagai Babinsa berpangkat sersan Mayor,  beliau tetap menyempatkan diri untuk menghantar kami ke dermaga.


Kami menaiki speed CB Menara Baru Express Junior, yang berangkat paling awal dari Tanjung Selor ke Tarakan. Berangkat jam 7.00 dan dijangka tiba kira kira sejam kemudian di Tarakan. Ongkos tiketnya kira-kira Rp145,000 seorang. Turut menghantar kami selain pakcik Erlin dan Bu Us, ialah Annie dan Dyah anak arwah Ibu Zai.


Sebaik tiba di Tarakan, kami terus membeli tiket ke Nunukan. SB Malindo berangkat jam 9.15 pagi. Ongkos tiket kira-kira Rp280,000. Ada sedikit masa untuk kami ke bilik air dan membeli makanan sekadar mengisi perut yang mulai kelaparan.

Sesampainya kami di Nunukan, kebetulan supir angkot, Pak Anto berada di pelabuhan PLBL. Kami minta dihantarkan lagi untuk menginap di Hotel Marami. Di sisi hotel itu, ada restoran yang menjual makanan. Kami sempat memesan kopi susu (rp22,000) kopi hitam (rp20,000) nasi goreng seafood (rp27,000), Nasi goreng ayam penyet (rp50,000), French fries (rp16,000), caramel latte (rp23,000). 

Esoknya kami berangkat pulang ke Tawau dengan menaiki Kaltara Express yang berangkat kira-kira jam 9.00 pagi, Syukurlah kerana dalam kunjungan singkat itu, kami dapat juga bersilaturrahmi.