Jumaat, 11 Oktober 2019

ZIARAH KE TANJUNG JABUNG TIMUR BESAR MAKNANYA

Tags

ZIARAH KE TANJUNG JABUNG TIMUR BESAR MAKNANYA


Ketika cahaya pagi tiba di Tempoa Inn, Jalan Pasar Hong Kong, sebuah hotel yang terletak di tengah kota Jambi, kami sudah bersiap-siap untuk ke Tanjung Jabung Timur.

Hari itu hari kedua kami berada di Jambi. Semalam, sebaik tiba di Bandara Sultan Thaha (Bandara adalah singkatan untuk bandar udara, istilah yang digunakan untuk Lapangan Terbang) , kami minta dihantar ke Tempoa Inn, hotel yang sudah ditempah lebih awal.Kebetulan saya kenal pemiliknya, seorang pengusaha yang suka melukis.

Hotel itu sendiri terletak agak strategik, sering menjadi lokasi golongan sasterawan dan seniman untuk mengadakan kegiatan dan sentiasa meriah di malam hari kerana menjadi tempat yang popular di kalangan generasi milenial untuk berkumpul, diskusi, main catur atau menikmati kopi.

Selepas menikmati sarapan, kira-kira jam 9.30 pagi kami berangkat ke Muara Sabak. Jarak antara Kota Jambi dengan Muara Sabak adalah antara dua hingga tiga jam perjalanan, bergantung keadaan jalan raya dan cuaca.

Selain bas mini,  Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Propinsi Jambi juga menyediakan sebuah lagi kenderaan dan seorang pegawai pengiring, iaitu Pak Dodi.  Rombongan 12 orang tokoh Iranun dari Sabah diketuai Yang Di Pertua Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun Sabah (BKI), Haji Masrin Haji Hassin dijadualkan tiba kira-kira jam 12.00 di Muara Sabak dan terus diraikan dalam jamuan makan tengahari di Rumah Dinas Bupati.

Ada di antara rombongan kami, memang membawa pakaian tradisi. Kami harus berhenti di tengah perjalanan untuk berganti pakaian tetapi kemudian Ibu Ice memberitahu, kami tidak perlu risau kerana ada bilik yang disediakan di rumah Dinas Bupati sebelum kami melanjutkan perjalanan ke Kecamatan Kuala Jambi, dimana acara sambutan akan diadakan di sana.

 Selain Pak Eri Argawan dari Dinas Budaya dan Pariwisata Propinsi Jambi, ikut bersama kami dalam program Ziarah Budaya Iranun-Melayu Timur ialah Pak Harkopolo Lie sendiri. Juga wartawan senior,  Pak Sakti Alam Watir. Beliau juga meminta saya menulis Press Release mengenai program Ziarah Budaya Iranun Melayu Timur itu untuk dihantar ke beberapa media cetak dan media online di Jambi.

Sepanjang jalan itu saya menulis laporan media dan  mujurlah sebaik tiba di Muara Sabak, laporan itu sudah siap ditulis.

Kami agak teruja kerana Pak H Romi Haiyanto, Bupati Tanjung Jabung Timur sendiri yang menyambut ketibaan kami. Sebelumnya, saya diberitahu pak Romi tak dapat hadir kerana agak sibuk dengan persediaan sambutan Perayaan Hari Ulang Tahun (HUT) ke 74 Kemerdekaan Republik Indonesia.

Kehadiran beliau besar ertinya buat kami. Pak Romi sendiri memberitahu beliau juga agak teruja dengan kunjungan kami ke Tanjung Jabung Timur dalam usaha mengukuhkan lagi hubungan silaturrahim antara sukubangsa Iranun di Sabah dengan kerabat mereka, suku Melayu Timur di Riau dan Jambi. Menurut sejarah,Suku Melayu Timur adalah keturunan angkatan Iranun yang berperang melawan Belanda di Tanjung Pinang pada Mei 1787.

Hadir sama ialah Setiausaha Sekretariat Adat Melayu Tanjung Jabung Timur, Ahmad Suwandi.

Selepas makan tengahari, kami ke Kecamatan Kuala Jambi. Di sana, rombongan kami disambut dengan tarian tradisi Melayu Jambi yang dipersembahkan oleh kumpulan penari yang terdiri dari gadis-gadis kecil. Kami sempat menyaksikan persembahan tarian mereka mengagumkan sebelum kami diraikan dalam majlis sambutan diketuai Camat Kuala Jambi, Pak Taufiq Kurniawan.

Beliau mengalu-alukan kunjungan rombongan ke Bumi Sepucuk Nipah Serumpun Nibung itu.

Dalam majlis itu, BKI diwakili oleh Haji Jupry Haji Abd Razak. Beliau melahirkan rasa terharu atas sambutan yang diberikan dan berharap program itu akan dapat mengeratkan lagi hubungan antara Iranun dan Melayu Timur yang memiliki hubungan darah dan sejarah yang panjang.


Menurut sejarah, Sultan Mahmud III melalui utusannya bernama Talib pernah meminta bantuan dari Raja Iranun Tempasuk untuk mengusir Belanda dari Tanjung Pinang pada 1786.

Pada Mei 1787, sejumlah 30 kapal penjajab dengan kira kira 1,000 arang dari angkatan perang Iranun Tempasuk berjaya mengalahkan  Belanda dTanjung Pinang menyebabkan mereka terpaksa berundur ke Singapura.

Kemudian Sultan Mahmud III memindahkan pusat kerajaannya ke Lingga kerana khuatir serangan balas Belanda

Menurut kitab Tuhfat Al Nafis karangan Raja Ali Haji, selepas peristiwa itu, angkatan Tempasuk memohon diri untuk pulang tetapi sebahagian lagi ikut berpindah ke Reteh,Ayer Hitam, Kuala Enok, Kuala Tungkal serta Muara Sabak.


Salah seorang tokoh pahlawan di Reteh yang terkenal iaitu Panglima Besar Sulong adalah keturunan Iranun iaitu hasil perkahwinan Tok Lukus dengan Raja Maimunah Puteri Sultan Yahya Siak.

Selepas beberapa generasi, generasi Iranun di Riau dan Sumatera kemudian dikenali sebagai suku Melayutimur.

Antara bukti bukti yang menunjukkan keterkaitan antara Iranun dan suku melayutimur ialah alat senjata seperti kampilan, sundang, tabas dan sebagainya.

Selain itu, adat resam seperti mandi air laut,makan di kelong dan sebagainya.
Dari segi kosakata Iranun yang terdapat dalam bahasa melayutimur seperti degan (banjir) busau ( pelahap) tonong, pamanai ( bendera kecil) apu ( nenek) baie ( puteri) pingkak (cacat kaki), kumpai, gapus  dan sebagainya.

Inilah antara fakta sejarah dan budaya yang boleh mengaitkan Iranun di Sabah Malaysia dan Mindanao di selatan filipina.

Beliau juga berharap hubungan bilateral antara rakyat di kedua buah negara yang memberikan manfaat dari segi budaya dan juga ekonomi.

Program ziarah itu amat baik dalam mengukuhkan ikatan silaturrahim antara masyarakat Iranun dan Melayu Timur yang terpisah lebih 200 tahun iaitu ketika era penjajah Belanda lagi.

Selepas majlis sambutan di Kuala Jambi, kami ke Desa Teluk Majelis untuk menziarahi makam seorang pendakwah terkenal.
Dari kawasan permakaman, kami dijamu diruamh pemimpin kampung sebelum berangkat meninggalkan kampung Teluk Majelis.

Di Teluk Majelis saya sempat bertemu, walaupun sebentar cuma dengan Raja Yanto, orang yang paling banyak membantu menghubungkan saya dengan tokoh-tokoh Melayu Timur di Tanjung Jabung.

Kami rasa besar hati untuk bermalam di kampung Laut tapi kerana beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan kami terpaksa pulang ke Kota Jambi. Namun Ziarah ke Tanjung Jabung Timur amatlah besar ertinya dalam hubungan sejarah dan budaya Iranun-Melayu Timur.