Ahad, 30 Disember 2018

SABDA LAKSANA KONSEP MIRUKUT RUKUT BANTU MASYARAKAT

Tags

SABDA LAKSANA KONSEP MIRUKUT RUKUT BANTU MASYARAKAT

MASALAH ekonomi yang dihadapi oleh masyarakat luar bandar, kehidupan yang semakin membebankan dengan kenaikan harga barang, sumber pendapatan yang menurun kerana harga getah dan sawit yang rendah memberikan inspirasi kepada seorang aktivis masyarakat, Maslan Maginda untuk menubuhkan  Persatuan Pembangunan Bumiputera Sabah atau Sabah Bumiputera Development Association (SABDA)

Kewujudan SABDA pada masa ini adalah untuk membantu masyarakat luar bandar untuk menaikkan taraf ekonomi mereka dengan membantu menyediakan satu modal perniagaan secara percuma serta menyediakan harga lantai untuk getah sebanyak RM 4.00-RM7.00 sekilo dan Sawit pada harga RM1.40 sekilo.

SABDA mengamalkan konsep mirukut-rukut untuk melaksanakan program yang sudah di rancang, ini juga dapat membantu pihak kerajaan untuk meningkatkn ekonomi kerajaan di masa akan datang, kata Maslan.


Maslan Maginda dilahirkan di Kampung Teringgai Laut, Kota Marudu pada 12 Oktober 1975.Anak ketiga dalam keluarga ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah SK Temuno Teringgai Darat Kota Marudu sebelum meneruskan sekolah di Sekolah Menengah Advent Goshen Kota Marudu seterusnya ke Sekolah Menengah Vokasional Kudat. Selepas lulus Sijil Pelajaran Malaysia Vokasional (SPMV),beliau mengikuti pelbagai kursus kemahiran. Maslan memiliki Sijil Kemahiran Malaysia dan Teknologi Binaan Bangunan. Beliau juga memiliki Diploma Sains Politik dari University of Singapore. Beliau juga pernah mengikuti Kursus Perkhidmatan awam  Pengurusan  pentadbiran sosio-ekonomi di  University of Singapore.

Beliau mendirikan rumah tangga dengan Marylyanah @ Rose binti Yanggor dan dikurniakan tiga cahayamata.

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN sempat menemubual Maslan Maginda mengenai NGO yang ditubuhkannya: Ikuti petikan temubual bersama Presiden Sabda yang diadakan di sebuah premis di Jalan Pantai, Kota Kinabalu.


UTUSAN BORNEO: Bolehkah tuan jelaskan apa makna Sabda?
MASLAN MAGINDA: SABDA adalah singkatan nama - Sabah Bumiputera Development Association.

UB: Apakah Sabda ini berdaftar dengan agensi kerajaan?
MM: Ya, Sabda  berdaftar dengan ROS.

UB:  Apakah Sabda  ini sebuah badan NGO atau badan kerajaan?
MM:  Sabda  adalah sebuah Badan Bukan Kerajaan (NGO)

UB:  Apakah matlamat Sabda ?
MM:  Matlamat Sabda adalah membantu masyarakat luar bandar untuk menyediakan modal perniagaan secara percuma.

UB: Apakah modal yang Sabda  bagi itu perlu di bayar semula?
MM:  Modal perniagaan yang Sabda  bagi itu tidak perlu di bayar balik.

UB: Apakah konsep yang digunakan oleh Sabda ?
MM:  Konsep yang Sabda gunakan adalah Mirukut-rukut  atau perkongsian

UB: Siapakah yang layak menjadi ahli Sabda?
MM: Ada dua kelompok yang boleh menjadi ahli Sabda. Kelompok pertama ialahKakitangan kerajaan, berkerja sendiri,peniaga dan badan korporat manakala kelompok kedua ialah OKU dan Miskin Tegar atau golongan kurang atau berkemampuan.

UB:  Apa syarat untuk menjadi ahli Sabda ?
MM:  Bumiputera atau pemegang Mykad Sabah yang sah.

UB:  Apakah kelebihan menjadi ahli Sabda ?
MM: Kelebihan menjadi ahli Sabda ialah, mereka layak memohon modal perniagaan secara percuma.

UB:  Berapakah jumlah modal yang boleh di pohon oleh ahli ?
MM:  Ahli yang membayar yuran seumur hidup RM227., boleh memohon modal sebanyak RM 20,000. - RM 100,000.. Ahli yang membayar yuran RM 57 boleh memohon modal perniagaan sebanyak RM 5000- RM 15'000. ahli yang bayar yuran RM 37 boleh memohon modal sebanyak RM 2000 hingga RM 5000.

UB:  Berapa lama baru boleh memohon modal perniagaan ?
MM:  setelah mencapai 3000 orang dalam satu group.

UB:  Berapa banyak rukutan setiap ahli ?
MM: Setiap ahli hanya perlu bayar rukutan sebanyak RM 130 sehingga RM 390.

UB: Bagaimana cara pemberian modal perniagaan kepada ahli ?
MM:  Cara pemberian modal dibuat secara group iaitu setiap group mempunyai 3000 orang.

UB:  Dalam satu bulan berapa ramai ahli mendapat modal perniagaan ?
MM:  Dalam satu bulan, Sabda  boleh bagi 640 ahli mendapat modal pernigaan mengikut jumlah rukutan.

UB:  Berapa lama semua 3000 ahli mendapat modal perniagaan ?
MM:  Dalam 134 hari semua 3000 ahli akan dapat modal perniagaan.

UB:  Berapa kalikah ahli boleh memohon modal perniagaan ?
MM: Tiada limit atau had, yang penting phase pertama selesai.

UB: Apakah tindakan Sabda jika ada ahli yang keluar atau lari setelah mendapat modal perniagaan ?
MM: Tiada tindakan di ambil, cuma tertutup pintu selamanya kepada ahli yang berkenaan.

UB: Apakah jenis-jenis perkhidmatan dan kebaikan menjadi ahli Sabda ?
MM:  Antara perkhidmatan dan kemudahan yang ditawarkan oleh Sabda  adalah seperti,mMembiayai sebahagian perbelanjaan perkahwinan pertama atau yang berstatus duda dan bujang tua sahaja.

Selain itu, memberi bantuan kebajikan kepada sekolah swasta , biasiswa pendidikan, kemudahan awam, membina gereja,membina rumah kediaman, umrah haji,membina surau, bantuan perayaan hari raya, krismas, tahun baru dan pesta menuai.

UB: Bagaimanakah cara Sabda  membantu ahli jika memohon bantuan dan sumbangan, jika ada yang memerlukan?
MM: : Pihak Sabda akan membuat rukutan kepada semua ahli seluruh Sabah apabila ada ahli memohon kebajikan atau sumbangan mengikut jumlah yang diperlukan.

UB: Sabda masuk dalam kelompok kategori mana dalam pertubuhan ?
MM: Sabda termasuk dalam kategori kebajikan.

UB: Bagaimanakah Sabda  menjangkau ahli di seluruh sabah ?
MM:  Setiap Wilayah, Zone , kawasan dan Kampung mempunyai pegawai-pegawai yang di lantik oleh Sabda  pusat untuk memperkenalkan Sabda  kepada masyarakat luar bandar.

UB:  Apakah pegawai-pegawai yang dilantik itu di bayar gaji atau elaun?
MM:  Pegawai-pegawai ini tidak dibayar gaji atau elaun tetapi mereka akan diberikan pernigaan di setiap Zon dan keuntungan pernigaan itu adalah menjadi kepunyaan pegawai-pegawai setiap Zon di samping mendapat modal percuma daripada konsep mirukut-rukut.

UB:: Apakah Sabda menyediakan pejabat perhubungan di setiap Zon, dan siapa yang membayar sewa pejabat berkenaan  ?
MM:  Setiap zone pejabat perhubungan Sabda  akan di sediakan dengan sewa akan di bayar sendiri oleh ahli-ahli dalam Zon berkenaan secara mirukut-rukut.

UB:  Siapakah yang menyimpan wang yang dikumpul hasil daripada rukutan,pernigaan dan hasil aktiviti di setiap Zon ?
MM:  Setiap Zon akan membuka akaun bersama antara pengarah, setiausaha dan bendahari untuk menyimpan wang rukutan, pernigaan dan hasil daripada aktiviti yang dijalankan oleh ahli-ahli di setiap Zon.
UB: Apakah alternatif tertentu yang Sabda  boleh buat untuk membantu ahli meningkatkan ekonomi mereka terutama penoreh getah dan pengusaha ladang kelapa sawit  ?
UB:  Setiap ahli  yang menjadi rakan Sabda  akan mendapat tawaran  harga komoditi seperti getah dan kelapa sawit sebanyak RM 4.00 - RM 7.00 sekilo untuk getah dan RM 1.40 sekilo bagi kelapa sawit.


UB:  Adakah Sabda  ini menyediakan pinjaman kepada ahlinya ?
MM:: Sabda tidak menyediakan pinjaman kepada ahlinya tapi menyediakan modal percuma kepada ahli secara percuma.

UB: Dari manakah Sabda  mendapat modal perniagaan untuk di berikan kepada ahli-ahlinya  ?
MM:  Sabda mendapat modal perniagaan untuk di berikan kepada ahlinya melalui rukut-rukut sesama ahli, melalui sumbangan, melalui perniagaan Sabda ,  sumbangan pihak luar,kerajaan, melalui aktiviti, seminar dan kerja amal.

UB:  Apakah perancangan masa depan Sabda   ?
MM: SABDA mempunyai perancangan untuk membuat bandar Sabda  di seluruh sabah yang dilengkapi kemudahan seperti Bank Sabda, kilang-kilang, telefon mudah alih sendiri dan permotoran jenama Sabda

UB: Berapa ramai lembaga pembuat keputusan dalam Sabda dan pengarah-pengarah pelaksana ?
MM:  Sabda mempunyai 5 orang pembuat keputusan utama iaitu presiden, timbalan presiden, setiausaha, timbalan setiausaha dan bendahari dan mempunyai 16 ahli lembaga pelaksana.

UB:  Apakah 21 Ahli Lembaga ini di bayar gaji atau elaun, dan berapa orang yang wajib di bayar gaji untuk tugas-tugas pejabat dan apakah gaji ini kekal setelah pembayaran elaun dimulakan kepada semua Ahli Lembaga di masa akan datang  ?
MM: : 21 Ahli Lembaga ini akan di bayar elaun atau gaji setelah kewangan Sabda  sudah kukuh dan seorang ahli lembaga wajib dibayar gaji untuk membuat kerja-kerja pejabat dan gaji ini akan dimansuhkan pada satu masa yang ditetapkan bila pembayaran elaun dimulakan kepada semua ahli lembaga.

UB:Apakah Sabda  akan membayar wang simpanan pekerja ( KWSP ) atau insuran pekerja atau sosco kepada ahli Lembaganya dan bila ianya dibayar ?
MM: : Ya, Sabda  akan membayar wang simpanan pekerja ( KWSP)  insuran atau  sosco kepada setiap Ahli Lembaga bila kewangan Sabda sudah kukuh.

UB: : Apakah Slogan SABDA ?
MM: Slogan SABDA ialah ' Kita Bersatu, Kita Berjaya, Kita Maju.

UB: Apakah Falsafah SABDA ?
MM:  Falsafah SABDA ialah ' Jangan kita Jadi Hamba Wang, Biar Wang jadi hamba kita'

UB: Apakah Sabda  mempunyai prinsip dalam pelaksanaan segala amanah yang dikehendaki oleh semua ahli-ahli dan masyarakat untuk tidak berlaku sebarang kerugiaan kepada Sabda  ?
UB: Ya, Sabda  mempunyai 6 prinsip untuk menjadi pegangan kepada semua ahli lembaga dalam melaksanakan amanah yang dipercayakan oleh ahli dan masyarakat kepada Ahli Lembaganya.

UB: Boleh ceritakan bagaimana tuan mendapat inspirasi menubuhkan Sabda?
MM: Insprisi penubuhan Sabda  berlaku di sebabkan masalah ekonomi masyarakat luar bandar yang semakin menyusahkan kehidupan mereka disebabkan kenaikan harga barang keperluan. Selain itu,sumber ekonomi mereka juga menurun kerana harga getah dan sawit terlalu rendah.

Kewujudan Sabda pada masa ini adalah untuk membantu masyarakat luar bandar untuk menaikkan taraf ekonomi mereka. Sabda mengamalkn konsep mirukut-rukut untuk melaksanakan program yang sudah di rancang, ini juga dapat membantu pihak kerajaan untuk meningkatkan ekonomi kerajaan di masa akan datang.



UB: Berapa ahli sabda?
MM:Setakat ini 569 ahli. Sasaran ahli Sabda menjelang tahun 2019 adalah mencapai 3000-10,000  ribu ahli supaya konsep mirukut dapat di laksanakan.