Ahad, 1 April 2018

CATATAN SINGKAT DI KOTA PALU, SULAWESI TENGAH

Tags

-Catatan Perjalanan menjejaki jalur pelayaran Nusantara di zaman bahari (siri 8)
Kami tiba di  Kota Palu, Ibu Kota Sulawesi Tengah, kira-kira jam 11.00 malam. Perut rasa lapar kerana perjalanan yang begitu jauh. Jadi sebelum berpisah dengan driver kami, John Terry, kami mengajaknya makan malam terlebih sebelum kami ke penginapan di Mess Pemda Toli-Toli di Jalan MT Haryono.
Bertolak dari Kota Tolitoli kira-kira jam 8.00 pagi kami tiba di Kota Palu kira-kira jam 11.00 malam dan sempat singgal di Restoran di sampinga Pelabuhan Ogutua di Dampal Utara,kemudian singgah di Desa Bangkir, Dampal Selatan, selepas itu singgah di Talaga, perjalanan sebenarnya agak mengasyikkan walaupun sedikit letih. Sewa mobil kami cuma Rp 1.2 juta itu dan memang agak berbaloi untuk perjalanan sejauh itu.
Selepas meletakkan beg di kamar yang disediakan, saya minta bantuan pegawai di Mess Tolitoli untuk menempah tiket ke Tarakan keesokan harinya.
Selepas dihubungkan dengan agen tiket, saya memilih penerbangan jam 11.00 pagi. Ada pesawat yang terbang lebih awal tetapi terlalu pagi.

Sebelum meninggalkan mess Tolitoli kami sempat bergambar kenangan bersama Steve Todd. Beliau akan meneruskan perjalanan ke tempat lain dan hanya akan pulang ke England sekitar bulan April. Orang putih ini memang bernasib baik kerana sepanjang perjalanan dari Tawau ke Nunukan dan seterusnya ke Toli-toli, kami selalu dapat berjumpa walaupun sudah bersalaman dan mengucapkan selamat jalan.
Tapi pagi itu kami mengajaknya sarapan terlebih dahulu sebelum berpisah meneruskan perjalanan masing-masing. Pemandu kami, Fadli seorang kakitangan bank, yang mengisi masa rehat hari minggu dengan membawa Grab, mengajak kami ke sebuah restoran di tepi teluk, Heni Putri Kaili di Tombo Poso. Dari sana kami melibat keindahan Kota Palu, yang terletak di sebuah teluk yang cantik.

Ramai orang mandi manda di teluk Palu. Kebetulan hari minggu. Fadli memberitahu ada kepercayaan di kalangan penduduk bahawa jika mandi disitu boleh menyembuhkan penyakit kulit. Entah sejauh mana benarnya, yang pasti memang ramai yang mengambil kesempatan mandimanda.
Kota Palu bersempadan dengan Kabupaten Donggala di Utara, Kabupaten Sigi di Selatan dan Kabupaten Parigi Moutong di Timur. Penduduknya terdiri dari suku Kaili, pamona, Banggai, Bugis dan Cina, 80 peratusnya daripada Muslim.
Kota Palu memiliki lima dimensi.Saya tidak ingat lagi terbaca maklumat itu dimana, mungkin dari buku pelancongan. Lima dimensi Kota palu ialah lembah, lautan, sungai, pergunungan dan teluk.
Selain itu, Kota Palu juga memiliki sejarahnya yang tersendiri. Belanda mulamula datang menjejakkan kakinya di sana kira-kira 1868, tapi saya tidak sempat ke Muzium untuk mencari lebih banyak maklumat.
Walau begitu saya sempat singgah di kedai buku untuk membeli beberapa buah buku dan peta Sulawesi Tengah, sekadar untuk rujukan.
Memang saya masih menyimpan hasrat yang tak tertunaikan. Soal waktu. Dari buku pelancongan saya mmbaca betapa Kota Palu dan Sulawesi mempunyai banyak daya tarikan. Antaranya, Pantai Talise, Gunung Gawalise, Jambatan Palu, Cagar Alam Morowali,Pantai Tanjung Karang, Taman Nasional Lore Lindu, Danau Lewuto, Tugu Perdamaian, Wisata Alam Danau Poso, Wisata Kepulauan Togean, Pulau Kadidiri, Pulau Pasoso dan lain-lain.
Sebelum berangkat kami sempat singgah ke rumah salah seorang kerabat saudara Aziz Ambodai yang terletak berdekatan lapangan terbang. Kami sepatutnya singgah ke sana sebaik tiba di Kota Palu tapi tidak jadi kerana hari sudah jauh malam walaupun mereka tertunggu-tunggu.

Ya, apa boleh buat. Kami harus bergegas ke Bandara Mutiara SIS Al Jufri di Jalan Abdul Rahman Salleh untuk pulang ke Kota Kinabalu melalui Kota Tarakan.
Saya tidak lagi punya kata-kata untuk menggambarkan kebaikan hati orang Tolitoli terhadap kami. Saya ingin menulis puisi, atau apa saja catatan, tapi semua tidak siap kerana semua penumpang sudah dipersilakan masuk dalam pesawat untuk meneruskan penerbangan.