Isnin, 19 Mei 2014

MENGINTIP CAHAYA DARI BALIK GUNUNG

Tags


MENGINTIP CAHAYA DARI BALIK GUNUNG

-Pengalaman kembara Azman Jumat dari Khatmandu ke Pokhara

 

SEBELUM ini, tidak pernah terbayang dalam fikirannya untuk melihat suasana senja di Pokhara. Pokhara bandar ketiga terbesar di Nepal dan terletak kira-kira 200 km di sebelah barat Kathmandu. "Tapi minat dalam bidang fotografi membawa saya ke sana", kata Azman Jumat, 46, seorang ahli fotografi dari Kota Kinabalu.

Sebagai sebuah bandar pelancongan terbesar di Nepal, Pokhara yang terletak di daerah Kaski, adalah sebuah destinasi pelancong yang popular. Tiga daripada sepuluh gunung tertinggi di dunia iaitu Dhaulagiri, Annapurna dan Manaslu terletak di Pokhara

"Aafno bhagya aafai le banaunu parcha" Azman teringat satu peribahasa Nepal yang bermaksud `kita sendiri yang menentukan tujuan kita".

Dalam kembara fotografi kali ini, Azman dan bersama rakan-rakannya sempat berkunjung ke empat bandar di Nepal iaitu Kathmandu,Nagarkot, Bhaktapur, Sarangkot dan Pokhara.

Dari Kota Kinabalu, Azman, seorang ahli fotografi yang masih bertugas di Jabatan Penerangan Sabah, memesan tiket penerbangan menggunakan pesawat MAS terus ke Kathmandu. Perjalanan dua jam setengah dari KK ditambah dengan penerbangan lima jam dari Kuala Lumpur ke Kathmandu walaupun memenatkan tetapi tidak membuat Azman jera.

Nepal dipilih bukan saja kerana keindahan banjaran pergunungan Himalaya yang dimilikinya tetapi juga kerana keunikan hidup penduduknya.

"Melalui pencarian menggunakan enjin google di internet, selain dari lonely planet, kami mendapat maklumat mengenai tempat-tempat yang menarik dikunjungi di Nepal, sebuah negara yang mungkin jarang dikunjungi rakyat Sabah.

"Kami ingin melihat dari dekat kehidupan masyarakatnya. Melihat budayanya dan ingin merakamkannya sendiri dalam gambar," katanya.

Sambil berhemat untuk mengumpul biaya sendiri, mereka merencanakan perjalanan kembara itu dengan teratur.

Dari Kathmandu, ibu negara Nepal dengan penduduk kira-kira 5.2 juta, pencinta fotografi itu berangkat ke Nagarkot.Kathmandu menduduki senarai tiga teratas daripada 10 destinasi dunia oleh TripAdvisor dan tempat pertama di Asia.

Nagarkot adalah sebuah desa yang terletak 32 km ke Timur Kathmandu, di daerah Bhaktapur dalam Zon Bagmati.

Ia terkenal sebagai sebuah tempat menyaksikan matahari terbitdan terbenam di Himalaya termasuk gunung Everest. Di Ketinggian, 2,195 meter, kita boleh menyaksikan Lembah Kathmandu.

Selepas itu, Azman dan rakan-rakanya berangkat menuju Bhaktapur, sebuah bandar tua dan purba, lapan kilometer dari Kathmandu. Ia adalah yang ibunegara Nepal sehingga pertengahan abad ke-15. Penduduknya kira-kira 300,000 kebanyakkannya orang Newar, penduduk Nepal. Bhaktapur adalah salah satu tapak warisan dunia.

Di sana, mereka sempat melihat dan menghayati kehidupan masyarakatnya. Mereka juga tidak melepaskan peluang untuk berkunjung ke Sarangkot, sebuah desa cantik dan terkenal di Nepal.

Di Sarangkot, kita boleh melihat Dhawalgir di sebelah barat. Gunung Annapurna boleh dilihat jika cuaca cerah. Dari selatan, kita boleh melihat Lembah Pokhara.

Ketika ditanya, di mana tempat paling menarik dan mengesankan yang dikunjungi oleh Azman, beliau berkata,"bagi saya, setiap tempat yang dikunjungi membawa kesan yang berbeza," katanya.

Beliau kerap kali terkejut kerana apa yang dibayangkan tidak sama dengan apa yang ditemui.

"Kadang-kadang, kita merasa seperti kembali ke suasana 30 hingga 40 tahun lalu. Disitulah kita rasa bertuah kerana dilahirkan di negara kita. Di situlah kita rasa beruntung dilahirkan sebagai rakyat Malaysa.

Bagaimana mula berminat dengan fotografi?

"Masa itu, saya tinggal dengan pakcik di Kota Belud.Ketika itu,beliau bertugas di sana sebagai pegawai pendidikan. Mereka belum ada anak waktu itu, jadi saya tinggal bersamamereka. masa sekolah rendah saya bersekolah di St Edmund. Saya melihat pakcik saya mengambil gambar pasport. Saya selalu membantunya. Saya melihat beliau memproses gambar dari bilik gelap.

Masa itu gambar hitam putih.

"Saya jadi ingin tahu apa itu gambar.Misalnya kenapa orang merakam gambar. Sejak itu saya mula mengenali kamera secara senyap. Saya melihat dari view finder, saya mahu tahu apa yang diaorang tengok. Di sana saya belajar komposisi gambar," katanya kepada Utusan Borneo.

Demi minatnya terhadap dunia fotografi, bersama rakannya, beliau pernah mengadakan kembara fotografi di India (Rajashtan, Agra, Kashmir), Turki (Istanbul), Indonesia (Bali) dan Nepal.

Bagaimana pula tempat-tempat menarik di Sabah?

"Di Sabah, hampir seluruh rempat saya pernah kunjungi. Tetapi paling suka ketika bertugas membuat liputan regata lepa lepa, melihat perahu warnawarni, melihat wajah wajah yang belum sempat dipotretkan," katanya.

Apa yang saudara ingin sampaikan? saya bertanya kepadanya.

"Melalui fotografi saya ingin menyampaikan sesuatu kepada masyarakat. Saya mahu menyampaikan sesuatu melalui gambar. Sekeping gambar mungkin boleh menggambarkan lebih banyak perkara jika dibandingkan dengan seribu kata-kata.

"Jikalau orang dah faham apa yang kita mahu sampaikan, kita sebenarnya menyumbangkan sesuatu yang mmbuat masyarakat berfikir. Setelah melihat gambar, mereka akan cuba selami apa yang mahu kita sampaikan.

"Apa yang penting dalam fotografi, bukan gambar yang cantik tetapi gambar yang membuat orang berhenti sejenak dan berfikir," katanya.

Azman gemar merakamkan lanskap, potret. "Sekarang saya merakamkan street photography, merakamkan kehidupan insan-insan di persekitaran kita," katanya.

"Dari kecil lagi saya minat fotografi. Melalui fotografi saya bergaul dengan ramai orang. Ramai yang meminati fotografi. Peguam, jurutera, doktor, pilot bergabung minat dalam fotografi," katanya.

Beliau memberitahu, dalam kembara fotografi yang sering dilakukannya, paling menyeronokkan ialah apabila dalam setiap perjalanan dilakukan bersama rakan-rakan sealiran, yang punya minat dan kegemaran yang sama, iaitu cintakan dunia fotografi.

Sebagai seorang yang telah berkeliling banyak negara dan melihat kehidupan masyarakat di tempat-tempat yang dikunjunginya, Azman bercita-cita mahu membuat pameran solo.

Pameran yang berisi karya fotografi yang dihasilkannya sepanjang kembara fotografi ke beberapa buah negara.

"Pengalaman memang tidak dapat dibeli dengan wang ringgit," katanya. Kalau sebelum ini, kita hanya pernah membaca mengenai keistimewaan sesebuah tempat, lebih menarik lagi jika kita dapat mengalaminya sendiri.

Apa pengalaman menarik yang pernah dialami Azman sepanjang perjalanannya itu.

Antara yang tidak dapat dilupakan ialah pengalaman mengambil gambar di Srinagar, Kashmir. "Kami berada dalam tasik bersama keluarga pendayung di Shikara, sambil mengambil gambar, sambil minum teh bercampur saffron. Di situ rasanya nikmat sekali," katanya.

Mulanya mereka agak khuatir juga berkunjung ke Kashmir, dimana keindahan tempat itu sepert syurga oleh penduduknya. Tetapi wilayah itu bergolak kerana menjadi rebutan antara India, Pakistan dan China.

"Tapi kami ingin melihat sendiri wilayah yang dikatakan bergolak itu," katanya. Ternyata ia tidak seperti yang diwarwarkan di media.

Di sanalah untuk pertama kalinya saya melihat salji turun. Sebelum ini,salji jarang-jarang turun di Srinagar, kata pemilik hotel tempat mereka menginap.

"Apa yang menarik ialah apabila beliau mengetahui kami dari Malaysia, pemilik hotel itu memberikan potongan harga hingga 70 peratus," katanya.

Satu lagi pengalaman ialah ketika berkunjung ke Istanbul. Di sana mereka mereka dilayan dengan baik kerana kagum dengan kepimpinan Tun Dr Mahathir.

"Sebaik mereka mengetahui kami dari Malaysia, mereka mengajak minum teh. Mereka bertanya mengenai Tun Dr Mahathir," katanya.

Orang kita jarang melihat matahari terbit walaupun mereka sembahyang subuh. Begitu juga mereka jarang melihat matahari terbenam. Padahal orang-orang dari negeri asing, datang ke tempat kita semata-mata untuk melihat matahari terbit dan terbenam.

Setiap tempat yang dikunjungi memberi kesan yang berbeza. Begitu juga setiap kali menanti saat matahari terbit atau terbenam, sentiasa ada pengalaman baru walaupun matahari tetap matahari yang sama.

Ketika ditanya, apakah penggunaan kamera yang canggih boleh menentukan kualiti gambar yang menarik, beliau berkata, " bukan jenis kamera tetapi seni melihat, art of seeing yang menyebabkan seseorang itu mampu menghasilkan gambar yang cantik.

"Inilah bahagian yang paling susah dalam fotografi iaitu seni melihat. Walaupun ada orang anggap senang, ada orang anggap susah tetapi saya fikir seni untuk melihat itu perlu ada untuk merakamkan gambar yang menarik.

Beliau sedia berkongsi ilmu dalam fotografi. "Yang penting kita jujur, jangan angkuh,jangan lokek (kedekut) berbahagi ilmu,yang penting keikhlasan," katanya.

Azman yakin setiap kerja keras akan mendatangkan hasil yang baik, seperti kata peribahasa Nepal,Parishramko fal mitho huncha.

"Bagi saya kembara fotografi dari Kathmandu ke Pokhara, memberi peluang untuk kita melihat keindahan alam dan keunikan budaya masyarakatnya," katanya.

Hasrat untuk kembara terus membara di jiwanya.




 


2 comments

Nama saya ialah Sanjib Adhikari. Sebagai panduan trekking yang bebas dan pengendali pelancongan di Nepal, saya ingin mengalu-alukan semua orang di negara motherland saya, Nepal. Dengan minat dalam pelancongan pengembaraan, saya telah terlibat dalam bidang ini pada usia yang sangat muda. Mengejar kerjaya saya dalam kapasiti yang berlainan sebagai porter, panduan Penolong, saya telah membangunkan diri saya sebagai panduan trekking yang bebas dan kepimpinan dalam pelbagai aktiviti luar. Berlesen dan disahkan sepenuhnya dari kerajaan Nepal, kita merancang dan membimbing penerokaan dan pengembaraan sepanjang Nepal.

Sedikit sejarah: Aku sendiri pernah melalui ekspedisi ke puncak Mera, puncak Pulau, Kalapathar, Gokyo memuncak, Tseryo RI dan merentasi banyak tinggi Pas di Nepal, Larkye Pas, Ampulapcha Pas, bantu Pas, Pas Renjula Tashilapcha Pas, Pas Ganjala, Thorong La Pas, Pas Tilicho, (Mesokantola Pas). Kami juga menawarkan Everest asas Trek kem, Annapurna asas kem berjalan, Ghorepani Poon Bukit berjalan Manaslu Trek, Langtang Trek, Kanchenjunga berjalan. Dalam masa panjang perjalanan yang mencabar, saya mempunyai pengalaman membimbing yang luas di Mt. Kailash, Lhasa di Tibet juga Ladak dan Sikkim di India. Pendaftaran selama 7 tahun perjalanan panjang memberi saya keberanian untuk bekerja untuk satu kebebasan yang dianjurkan agensi trekking.

Nepal Planet Treks - your trip planner

Nepal Planets Treks and Expedition principally set up focusing on harmless practices and exceptional customer support. We've been capable enough to take very good care of presenting the standard and high quality service jointly without any dissatisfaction since our foundation right up to present day in organizing tours, trips, expeditions, peak climbing. Besides, we manage risk-free travel opportunities to pleasant water journeys all around Nepal.
http://www.nepalplanettreks.com/
http://www.nepalguideinfo.com
email:sanjib-adhikari@hotmail.com