Isnin, 19 Mei 2014

Mahmud,biar awal sejam jangan lambat seminit

Tags

MAHMUD,BIAR AWAL SEJAM JANGAN LAMBAT SEMINIT

BIAR awal sejam, jangan lewat seminit.Kata-kata itu sentiasa tersemat dalam mindanya sama ada ketika bertugas atau ketika menguruskan kerja-kerja seharian. Itu antara konsep yang diamalkan sepanjang kerjayanya.Mantan Ketua Setiausaha Perhubungan Ketua Menteri, Mahmud OKK Haji Awang Hussin yang juga Timbalan Ketua Bahagian UMNO Beluran menceritakan sedikit kisah pengalaman hidupnya sewaktu zaman persekolahan.Beliau yang juga Presiden Persatuan Banjar Malaysia Bubuhan Sabah (PBMBS) juga bercerita sedikit mengenai masyarakat Banjar di negeri ini.

Mahmud OKK Ag Hussin dilahirkan pada 29 Mei 1962 di Kampung Tatabuan,Beluran Sabah. Beliau mendapat pendidikan awal di SRK Beluran dari darjah satu hingga darjah enam. Kemudian beliau melanjutkan pelajaran di SMK Beluran dari Bridge Class hingga Form 3. Selepas lulus LCE, beliau melanjutkan pelajaran di All Saint School hingga Form 5.

Setamat sekolah menengah pada tahun 1980, beliau bertugas di beberapa buah jabatan kerajaan, antaranya Pejabat Daerah Beluran sebelum berpindah ke Jabatan Penyiaran Sabah, Malaysia. Selepas itu, beliau bekerja di Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan kemudian bertugas di Jabatan Parit dan Taliair. Sewaktu bekerja di sana, beliau pernah dianugerahkan pekerja terbaik Jabatan Parit Taliair pada tahun 1993.

Pada tahun 1994,Mahmud berangkat ke Amerika Syarikat sehingga mendapat ijazah B.Sc in Business Administration (HRM) (Bacelor Sains Pentadbiran Perniagaan dalam Pengurusan Sumber Manusia) di Indiana Institute of Technology Fort Wayne , di Indiana USA. Sepanjang berada di sana, beliau berjaya mendapat kecemerlangan sehingga menerima The National Dean's List USA selama tiga tahun berturut-turut iaitu pada tahun 1996,1997 dan 1998.

Sekembalinya ke tanahair, beliau dilantik sebagai Timbalan Ketua Setiausaha dan Perhubungan Awam di Kementerian Kewangan Sabah (2001-2003) Ketua Setiausaha Sulit kepada Ketua Menteri (2003-2004) sebelum dilantik sebagai Ketua Setiausaha Perhubungan Awam kepada Ketua Menteri (2004-2006).

Atas jasa baktinya,beliau dianugerahkan Ahli Darjah Kinabalu (ADK) pada tahun 2002, Ahli Setia Darjah Kinabalu (ASDK) pada tahun 2010.

Mahmud pernah menjadi salah seorang penggerak Kelab UMNO Chicago dari tahun 1995 hingga 1998. Beliau kini adalah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Beluran sejak 2013. Selain itu, beliau juga adalah Timbalan Pengerusi, Badan Mubaligh Islam Beluran sejak 2006, Ahli Majlis Daerah Beluran sejak 2010, Timbalan Presiden Persatuan Sepak Takraw Sabah (ASTAKA) sejak 2011 dan menjadi Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Sepaktakraw Malaysia (PSM), Presiden Pertubuhan Banjar Malaysia Sabah sejak 2011 dan Ahli Majlis Yang Di Pertua Persatuan Banjar Malaysia (PBM).

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN berpeluang menemubual beliau pada satu pagi yang cerah di Kota Kinabalu.Ikuti petikan temubual bersama beliau sambil berkongsi pengalaman beliau sewaktu zaman persekolahannya.

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit latar belakang tuan?

MAHMUD AG HUSSIN: Saya dilahirkan di Kampung Tatabuan, Beluran pada 29 Mei 1962. Selepas itu kami berpindah ke Kampung Kelagan, kampung itu sekarang sudah tidak wujud kerana dilanda hakisan. Tanah runtuh. Itulah sebabnya pusat pentadbiran Beluran dipindah ke tempat yang ada sekarang ini.

Saya mendapat pendidikan rendah di SRK Beluran dari darjah satu hingga darjah lima. Selepas itu, saya memasuki Bridge Class sebelum melanjutkan pelajaran dari Form 1 hingga Form 3 di SMK Beluran. Kami adalah kumpulan terakhir yang menggunakan bahasa Inggeris di sekolah itu.

UB: Mungkin ada pengalaman sewaktu sekolah rendah dahulu yang boleh dikongsikan bersama?

MAH: Sewaktu berada dalam darjah lima, saya disuruh menjual kuih oleh arwah ibu saya. Kuih pada masa itu berharga sepuluh sen sebiji. Saya berkeliling untuk menjual kuih dan Sekoi atau tembikai. Di situlah mulanya timbul minat saya dalam perniagaan.

UB: Ayah kerja apa? Anak keberapa dalam keluarga?

MAH: Ayah saya, OKK Haji Awang Hussin bin OKK Haji Kahar bertugas sebagai Ketua Daerah Beluran. Masa itu, jawatan itu diwarisi. Manakala ibu saya pula Hajah Fatimah Egoh, beliaulah yang banyak mendorong saya dalam perniagaan. Saya anak ketiga dari enam adik beradik. Seorang sudah meninggal. Saya adalah anak lelaki yang paling tua.

UB: Dimana tuan bersekolah selepas Tingkatan 3?

MAH: Saya meneruskan pelajaran di SM All Saint Kota Kinabalu dalam Form 4 hingga Form 5.

UB: Tinggal di asrama?

MAH: Di Kota Kinabalu, saya tinggal bersama pakcik saya, Tan Sri Hamid Egoh selama dua tahun. Ia banyak mengajar saya dalam hidup berdikari, disiplin diri . Ia turut mematangkan hidup saya. Pakcik saya adalah seorang yang sangat tegas soal pelajaran.

UB Ke mana selepas itu? terus sekolah atau bekerja dahulu?

MAH: Selepas tamat Form 5, saya bekerja di Pejabat Daerah Beluran. Kemudian pindah di KK dan bertugas di Jabatan Penyiaran Sabah Malaysia. Selepas itu saya bertugas di Perkeso sebelum berpindah ke Jabatan Parit dan Taliair sehingga 1994. Kemudian saya melanjutkan pelajaran di Indiana Institute of Technology Fort Wayne hingga mendapat ijazah Bacelor Sains Pentadbiran Perniagaan dengan pengkhususan dalam pengurusan Sumber Manusia pada 1999.

UB: Difahamkan tuan pernah mendapat anugerah dekan ketika menuntut di Amerika Syarikat. Apa rahsianya?

MAH: Ketika menuntut di Indiana Institute of Technology,Fort Wayne, saya pernah menerima anugerah dekan atau The National Dean's List USA selama tiga tahun berturut-turut iaitu 1996,1997 dan 1998. Anugerah dekan ini bernilai sebanyak US$1,500 satu semestar.Saya sebenarnya mengamalkan `study smart', belajar intipatinya saja. Itulah yang menjadi rahsianya.

UB: Mungkin ada pengalaman menarik sepanjang belajar di Amerika?

MAH: Kita buat banyak kerja untuk menyara hidup. Duit biasiswa tidak mencukupi. Saya pernah kerja buat donut. Saya juga pernah kerja menghantar suratkhabar. Ada tiga peristiwa yang saya tidak boleh lupakan ketika bekerja sebagai penghantar suratkhabar itu.

Peristiwa yang pertama ialah ketika saya disamun oleh samseng di sana. Mereka acukan pistol ke wajah saya. Apabila mereka mendapati saya tiada duit, mereka lepaskan saya.

Peristiwa kedua ialah ketiga menagih hutang. Sistem pembayaran di sana ada dua. Iaitu bayar terus ke kilang dan yang kedua, kami yang menagih pembayaran itu. Ada satu orang yang tidak membuat pembayaran selama enam bulan. Masuk bulan ketujuh, kami disuruh menagih. Saya yang disuruh pergi ke rumah itu. Sesampainya di sana, saya melihat orang yang tidak membayar hutang itu ialah seorang berbadan besar, mungkin pekerja truk. Jadi ketika saya masuk ke halaman rumahnya untuk menagih, dia melepaskan tiga anjing sherperd, yang hampir sama tingginya dengan saya. Saya tidak tahu bagaiman saya boleh lompat pagarnya yang tinggi. Bila kita takut kita boleh bertindak secara luar biasa,

Peristiwa ketiga ialah musim salji. Di sana kita memakai empat hingga lima lapis pakaian untuk mengelakkan kedinginan. Saya pernah pitam kerana kedinginan itu.

UB: Di sana mudah dapat kerja?

MAH: Asalkan kita tidak memilih kerja. Di Amerika asalkan,ada iklan kekosongan, kami terus membuat permohonan dan mudah dapat kerja. Mungkin kerana kami lihat ada peluang. Kami lihat ramai juga orang putih yang jadi penganggur dan harapkan bantuan kerajaan.Saya tidak percaya hak hak kita dari segi peluang pekerjaan diambil oleh orang lain. Cuma sebagai orang tempatan kita kadang memilih kerja dan rasa selesa.

UB: Di mana tuan bekerja sekembalinya ke Sabah?

MAH: Sekembalinya ke Sabah, saya bertugas di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri sebelum dilantik sebagai Timbalan Ketua Setiausaha dan Perhubungan Awam di Kementerian Kewangan Sabah pada tahun 2001-2003.Selepas itu, saya dilantik sebagai Ketua Setiausaha Sulit Kementerian Kewangan (2003-2004), Ketua Setiausaha Perhubungan Awam kepada Ketua Menteri (2004-2006). Selepas itu, saya berhenti kerja dan mencuba nasib dalam bidang politik.

UB: Oh begitu!. Dimana tuan menceburkan diri dalam politik?

MAH: Saya cuba nasib untuk bertanding dalam G7 dalam Mesyuarat Agung Perwakilan UMNO Bahagian Beluran. Saya mendapat undi terbanyak darpada tujuh yang dipilih sebagai perwakilan ke peringkat pusat. Selepas itu, tahun berikutnya, saya menang jawatan Naib Ketua Bahagian dalam pertandingan lima penjuru. Kemudian pada tahun 2013 hingga kini, saya terpilih sebagai Timbalan Ketua UMNO Bahagian Beluran.

UB: Selain menjadi Presiden Persatuan Banjar Malaysia Bubuhan Sabah (PBMBS) tuan juga dipilih sebagai Ahli Majlis Yang Di Pertua Persatuan Banjar Malaysia.Bagaimana tuan mula terlibat dengan PBMBS?

MAH: Saya mula masuk persatuan ini apabila diajak oleh antaranya abang Osman Nasroh. PBMBS sudah lama wujud, Tapi orang-orangnya sentiasa mengekalkan sikap low profile. Sebelum ini PBMBS pernah dipimpin Datuk Haji Mohd Noor Mansor, Datuk Asrie Kadir. Kemudian selepas itu, ahli-ahlinya `approach' saya aktif dalam persatuan ini.

UB:Mungkin ada yang tuan mahu perkatakan mengenai suku banjar di Sabah?

MAH: Persatuan Banjar Malaysia Bubuhan Sabah (PBMBS) amat berharap Kerajaan mengiktiraf suku Banjar sebagai salah satu golongan bumiputera di negeri ini. Suku Banjar Sabah adalah salah satu suku yang wajar mendapat status bumiputera kerana mereka lahir sejak turun temurun di negeri ini malah ada diantaranya memegang posisi yang penting seperti ketua daerah (OKK) sejak zaman sebelum merdeka.

Selain itu, masyarakat Banjar di Sabah juga turut memainkan peranan penting dalam perkembangan sosio ekonomi di negeri ini tetapi sebagai sebuah masyarakat yang `low profile' mereka kurang menonjolkan diri.

Sebagai contoh, arwah atuk saya OKK Haji Kahar bin Hashim menjadi Ketua Daerah di Beluran. Kemudian ayah saya OKK Haji Awang Hussin yang diganti oleh anak saudaranya, dan seterusnya. Ini menunjukkan masyarakat Banjar sudah berada sejak turun temurun di negeri ini dan wajar diiktiraf sebagai Bumiputera

Kita juga berharap hubungan di antara sesama masyarakat Banjar atau disebut `kulaan' di antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia akan bertambah erat lagi.

Laut Cina Selatan bukanlah penghalang untuk melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan oleh perwakilan untuk kepentingan masyarakat Banjar di negara ini.

UB: Apa antara aktiviti yang akan diadakan PBMBS?

MAH: Antaranya pada bulan Ramadan nanti, kita akan mengadakan majlis silaturrahim dan berbuka puasa iaitu empat program di Sabah dan dua program berbuka puasa di Semenanjung

Kita berharap program integrasi di kalangan `kulaan' Banjar akan bertambah cepat supaya program-program yang dirancangkan seperti pembangunan dari segi ekonomi dapat dilaksanakan untuk memberi manfaat kepada ahlinya.

UB: Apa usaha tuan untuk menyatukan masyarakat Banjar ?

MAH: Saya bertekad untuk menyatukan dan mengeratkan hubungan sesama Banjar di Sabah, Brunei dan Sarawak melalui pelbagai cara termasuk menggunakan media cetak dan media sosial.

Selain itu, kita jugamenggalakkan supaya cawangan-cawangan PBMBS membuka pejabat masing-masing untuk kepentingan ahli-ahlinya.

PBMBS mempunyai cawangan di Sandakan, Tawau, Tenom, Keningau, Kudat, Kota Marudu dan lain-lain lagi.

Selain pendidikan, kita memberi penekanan kepada ekonomi untuk merubah nasib bangsa.

UB: Oh ya,apa cita-cita semasa kanak-kanak dahulu?

MAH: Ketika masih kanak-kanak saya bercita-cita untuk memasuki perkhidmatan beruniform. saya sangat suka melihat orang memakain uniform.

UB: Apa hobi tuan pada masa lapang?

MAH: Saya suka main bermain golf dan melancong.

UB: Pernah aktif dalam sukan ketika sekolah?

MAH: Saya pernah menjadi wakil sekolah seterusnya wakil daerah dalam acara Lempar Cakera sewaktu bersekolah di SMK Beluran. Begitu juga ketika bersekolah di All Saints School, saya juga menjadi wakil sekolah ke Pantai Barat Selatan.

UB: Kalau boleh bertanya, apa prinsip yang tuan amalkan dalam kerjaya?

MAH: Saya mengamalkan satu konsep iaitu biar awal sejam, jangan terlewat seminit. Kita misalkan dengan sistem punch card atau kad perakam waktu yang digunakan oleh jabatan-jabatan, agensi kerajaan dan swasta.Jika kita datang awal ke pejabat, tidak jadi masalah bahkan lebih baik tapi kalau kita lewat seminit saja dari jam 8.00 pagi, punch card kita akan berwarna merah.

Saya selalu mengamalkan biar awal sejam, jangan lewat seminit.

UB: Selain politik, apa kegiatan tuan selepas berhenti dari perkhidmatan kerajaan?

MAH: Saya menceburi bidang perniagaan. Dalam perniagaan saya menceburkan diri dalam membekal kambing, lembu dan kerbau dari Australia. Kemudian selepas itu menceburi bidang hartanah, membina 47 rumah kedai di Lahad Datu, tetapi tergendala sedikit akibat Peristiwa Tandou. Saya juga dilantik sebagai Pengerusi Pristine Oil Borneo Sdn Bhd pafa tahun 2013 tetapi saya melepaskan jawatan itu bermula 1 Mei 2014cuntuk menceburi bidang kerjaya yang lebih menjanjikan pada masa depan.

UB: Apa nasihat yang selalu dipesankan oleh orang tua kepada tuan?

MAH: Ayah saya selalu menekankan supaya kita selalu menghormati orang. Dalam apapun tindakan, jangan membelakangkan orang. Selalulah buat baik. Kalau buat baik, dimana pun kita berada kita akan selamat. Asasnya jangan lupa agama.

Ibu saya pula selalu menekankan supaya saya tidak lupa solat. Beliau mengajar saya soal ketabahan dan kegigihan. Beliaulah yang mengajar saya mengaji di rumah selain mendidik saya dalam soal perniagaan dengan menyuruh saya berjualan. Selalulah buat baik dimanapun kita berada. Kita akan selamat.Itu nasihat yang selalu saya ingat.

UB: Terima kasih tuan kerana sudi meluangkan masa untuk sesi temuramah untuk ruangan Sembang Sabtu ini.

MAH: Terima kasih kembali.