Selasa, 28 Januari 2014

USAHAWAN SABAH DAN BRUNEI MELAWAT RAYYAN DI MELAKA

Tags

USAHAWAN SABAH DAN BRUNEI MELAWAT RAYYAN DI MELAKA
Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN




 SERAMAI 11 usahawan dari Sabah dan Negara Brunei Darussalam tidak melepaskan peluang untuk mengenali lebih dekat lagi potensi perniagaan minuman kesihatan apabila berpeluang melawat Melaka pada 17 hingga 19 Januari lepas.
Rombongan itu diketuai oleh Haji Razali Haji Hashim, seorang usahawan arkitek yang berhasrat mengembangkan perniagaan itu setelah melihat sambutan yang menggalakkan daripada orang ramai khususnya pengguna minuman kesihatan. Produk ini dikuatkan lagi dengan perkataan Dikomersilkan bersama Jabatan Ketua Menteri Melaka dan menjadikan produk ini UNIK dan diakui sebagai Produk Inovasi Kerajaan Negeri Melaka.
Sebaik tiba dengan penerbangan OD1027 Malindo Air di KLIA, rombongan usahawan itu terus di bawa ke Melaka. Dalam perjalanan mereka sempat singgah mengalas perut di RR Seremban sebelum meneruskan perjalanan ke Telok Mas Melaka dan menginap di One Resident Stay.
Keesokan harinya, rombongan dibawa ke Ibu Pejabat Kumpulan Rayyan Niaga Berhad dan diberi taklimat mengenai hala tuju KRNB oleh Pengerusi KRNB, Dato' Razali Sapiei yang juga pengasas kumpulan itu.
Rayyan adalah salah satu jenama minuman kesihatan yang sesuai untuk semua jenis golongan masyarakat. Produk ini diformulakan oleh Rayyan Herbs Industry menggunakan kaedah Ayur Verda serta Bio Tech terkini berasaskan 100 peratus sumber botani dan telah menjalani beberapa tanpa pengekstrakan, minuman Rayyan juga selamat digunakan dan terbukti halal.
Kumpulan Rayyan Niaga Berhad ditubuhkan Januari 2012, bermula dengan modal yang kecil tetapi pada tahun lalu mampu mencatat hasil jualan sebanyak RM3.7 juta.
"Kehidupan adalah anugerah, kesihatan yang baik adaah rahmat yang perlu dihargai," katanya.
Menurutnya, ramuan utama yang digunakan dalam pengambilan produk ini mengandungi beberapa khasiat yang diperlukan oleh anggota badan manusia. Dengan menggunakan gabungan herba yang paling berkualiti di antaranya Mahkota Dewa, jamblang, pasak Bumi, habbatus Sauda dan beberapa herba di dalam adunan Rayyan yang mampu memulihkan serta mengawal beberapa lagi penyakit seperti diabetes, TB, darah tinggi, asma , gout, masalah kolesterol,peredaran darah tidak lancar, lemah syahwat dan lain-lain. Khasiat herba-herba ini juga dapat memberi impak yang cukup baik kepada tahap kesihatan manusia.
Ketua Pegawai Eksekutif KRNB, Rosli Haron turut memberikan penerangan mengenai pelan perniagaan Kumpulan Rayyan.
Beliau berkata KRNB bertekad untuk menjadikan produk Rayyan sebagai salah satu minuman kesihatan untuk semua.
Katanya, selain menjamin kehidupan yang lebih sihat dengan pengambilan harian Rayyan, disamping itu ia juga mampu menjana pendapatan
"Kita mahu menjadikan jenama Rayyan sebagai salah satu jenama yang boleh diyakini," katanya.
Katanya, KRNB juga melaksanakan satu program untuk rakan-rakan niaga yang aktif dalam perniagaan ini iaitu carfund yang dibuat untuk membuka peluang kepada sesiapa saja yang ingin menyertai dan memenuhi syarat yang ditetapkan.
Sementara itu,Ketua Rombongan, Haji Razali berkata, perniagaan itu memiliki prospek yang amat besar.
Beliau yang banyak bergiat dan berpengalaman luas dalam bidang arkitek berminat untuk menceburi perniagaan yang menjanjikan keuntungan lumayan itu.
"Sebelum ini saya kurang tertarik dengan pelbagai skim perniagaan tetapi kali ini, saya lihat banyak peluang tersedia melalui perniagaan Jus Minuman Kesihatan Rayyan," katanya yang ditemani isterinya, Puan Hajah Zainab Haji Paka.
Mengulas lanjut bagaimana beliau tertarik dengan minuman kesihatan itu, Haji Razali berkata, "dahulunya saya sering mengalamai alergik di bahagian jari tangan apabila makan seafood (makanan laut), Masalah Gaut dan sengal sengal kaki. Alhamdulillah setelah saya mengambil pengambilan jus Rayyan, masalah Alegik,Gaut dan senal sengal kaki ini telah dapat diatasi.
Beliau bersedia untuk mengembangkan perniagaan itu di Negara Brunei Darussalam kerana yakin dengan manfaat minuman itu kepada kesihatan disamping mampu membantu membina golongan usahawan yang menceburkan diri dalam perniagaan itu.
Sepanjang berada di Melaka, rombongan juga diberikan layanan yang begitu baik dan amat memuaskan. Mereka sempat dijamu dengan makanan asam pedas di Gerai Ikan Bakar Umbai, sebelum dibawa melihat Kilang KRNB di Bukit Beruang dan sempat juga dibawa melawat Percetakan Lee Kok Bin, yang menjadi rakan percetakan KRNB.
Paling menarik ialah apabila Pengerusi KRNB sendiri, Dato Razali Sapiei dan pengurusan KRNB menjamu rombongan dalam satu majlis makan malam sambil menyusuri Sungai Melaka. Dalam majlis itu, peserta rombongan juga menerima sijil penyertaan masing-masing.
Mereka juga sempat bersiar-siar di Jonker Walk dan melihat sendiri tempat-tempat bersejarah di Melaka.
Pada hari terakhir berada di Melaka, Haji Razali Haji Hashim sempat mengadakan Mesuarat mengenai usaha untuk mengembangkan Rayyan di Brunei. Mesyuarat itu turut disertai oleh Dato Razali Sapiei ,CEO Rosli Hashim, Wakil Pengurus KRNB di Sabah, Sutan Takdir Nodin dan Usahawan Rayyan Sabah Pengiran Masbah Pengiran Haji Bujang.                                                       

Hj Razali juga mengemukakan peraturan yang Perlu di patuhi oleh kedua dua pihak kerajaan sebelum Produk Rayyan ini dapat dipasarkan di Negara Brunei Darussalam. Haji Razali juga mengambil kesempatan untuk berbincang dan mencadangkan Rekabentuk Pelan Hiasan Dalaman Pejabat  Rayyan di Brunei dan ianya juga boleh di gunapakai oleh seluruh Negeri d Pulau Borneo. Dan ianya telah di persetujui oleh Yang Berbahagi aDato Razali Sapiei.
Selepas itu, Rombongan usahawan itu berkonvoi ke Temerloh Pahang untuk menyaksikan perasmian Pusat Khidmat Jualan Rayyan di Taman Perindustrian Temerloh, Mentakab Pahang.
Kira-kira jam 5.00 petang, rombongan meneruskan perjalanan ke Kuala Lumpur sebelum berlepas balik keesokan harinya dengan seribu azam untuk merealisasikan impian untuk berkembang maju bersama Rayyan