Rabu, 18 Disember 2013

PPKPA anggap pekerja asing aset untuk pembangunan negara

Tags



PPKPA ANGGAP PEKERJA ASING ASET UNTUK PEMBANGUNAN NEGARA

PEKERJA asing yang tidak mendapat gaji ataupun yang mendapat gaji tidak mencukupi dari sesetengah majikan, pekerja asing yang teraniaya, tidak diberikan layanan yang baik dan sering diabaikan dari aspek kebajikan, pekerja asing yang dizalimi majikan dan berbagai isu lain sentiasa mendapat perhatian daripada Pusat Perkhidmatan dan Kaunseling Pekerja Asing atau PPKPA yang diasaskan oleh Amir bin Ibrahim pada tahun 2001.

Akan tetapi Amir bin Ibrahim, pengasas PPKPA ini telahpun terlibat dalam isu-isu berkaitan pekerja asing sejak 33 tahun yang lalu. Seorang yang memiliki semangat kemanusiaan yang tinggi, Amir atau lebih dikenali sebagai Che Amir telah melalui pelbagai ujian ketika memperjuangkan hak-hak pekerja asing di negara ini.

"Pekerja asing adalah aset untuk setiap negara, dimana mereka membawa pekerjaan mereka.Mari kita memberi mereka martabat, sebagai manusia mereka layak diberi penghormatan sebagai pekerja," katanya .

Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN sempat menemui beliau di pejabatnya di No 28-6-2, Jalan Semarak Api 3, Diamond Square Off jalan Gombak, Kuala Lumpur, baru-baru ini bagi mendapatkan penerangan lebih lanjut mengenai PPKPA, sebuah pusat yang memberikan banyak sumbangan kepada proses pembangunan negara.

UTUSAN BORNEO: Boleh Che Amir jelaskan mengenai penubuhan Pusat Perkhidmatan dan Kaunseling Pekerja Asing (PPKPA?

AMIR IBRAHIM: PPKPA ditubuhkan adalah atas dasar kesedaran dan keprhatinan sesetengah golongan terhadap nasib pekerja-pekerja asing yang sering dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

UB: Tentu sekali ia mampu membawa impak yang buruk kepada negara?

AMIR: Sudah tentu. Hasil daripada tindakan sesetengah pihak yanh tidakbertanggungjawab itu akan memberi satu impak yang buruk kepada orang lain dan boleh mencemarkan imej negara Malaysia kepada negara luar.

UB: Mengapa PPKPA diwujudkan?

AMIR: PPKPA diwujudkan seratus peratus bagi membantu kerajaan, majikan dan pekerja asing. Kerajaan tidak rugi jika meluluskan permit , selain dapat untung dari segi levi, dengan mendaftar pekerja asing, kita mempunyai mekanisme untuk memantau mereka.

Saya mendapat idea untuk menubuhkan pusat ini setelah saya menjalankan pemantauan dan kajian terhadap isu-isu yang kerap berlaku kepada kepada segolongan para pekerja-pekerja asing yang ingin meminta pertolongan serta pembelaan kerana masalah yang mereka hadapi.

UB: Apa antara masalah atau kes yang dihadapi?

AMIR: Antara kes-kesa yang sering berlaku adaah pekerja asing tidak mendapat gaji ataupun mendapat gaji tidak mencukupi dari sesetengah majikan sepertimana yang telah dijanjikan kepada mereka. Selain itu, mereka juga tidak diberikan layanan yang baik dan sering diabaikan terutamanya dari aspek kebajikan.

Sebagai contoh, kes-kes pembantu rumah yang sering didera serta dizalimi oleh sesetengah pihak majikan walaupun disebabkan perkara yang kecil.

Atas dasar itulah, PPKPA telah ditubuhkan bagi menyumbang tenaga dalam membantu para pekerja asing termasuk pembantu rumah bagi mendapatkan pembelaan yang sepatutnya selain dari melahirkan modal insan yang sentiasa prihatin terhadap penderitaan orang lain.

Denga menubuhkan PPKPA, kita dapat membantu kerajaan. Perlu saya katakan, kita tidak mengharapkan wang kerajaan.Kita hanya mahukan kerajaan mengiktiraf kita, mengiktiraf peranan yang kita buat untuk melindungi pekerja asing yang teraniaya.

UB: Bagaimana Che Amir mendapat idea untuk menubuhkan PPKPA?

AMIR: Saya berpengalaman dengan pekerja asing sejak 33 tahun lalu. Saya melihat penderitaan yang mereka alami. Kadang-kadang mereka tertipu atau ditipu agen-agen pekerja asing. Mahu mengadu, mereka tak tahu selok belok, ereka tak tahu undang-undang dan peraturan di negara ini. Kadang-kadang agen janji kerja A, dia kasih kerja B,jadi akhirnya pekerja menderita.

Padaha sewaktu dari kampung, pekerja itu tadu jual tanah, dia gadai rumah , dia jual motor, terpaksa gadaikan bini punya rantai, gelang milik isteri, semata-mata nak cukupkan tambang datang Malaysia.Kalau kita tengok kes seumpama ini, kita merasa kasihan.

Jadi kita di PPKPA, cuba untuk menolong pekerja asing, pada masa yang sama kita dapat tolong kerajaan untuk menyelesaikanmasalah pekerja asing.

Malah sebagai orang Islam, bila kita dengar orang mengeluh,merayu, kita harus bantu, kita harus tolong . Kadang-kadang ada pekerja asing, bila mereka ada masalah, mereka takut datang ke balai polis, mereka nak pergi imigresen tapi dia takut. Kena gertak agen lagi.

UB: Apa kes yang paling teruk yang pernah Che Amir kendalikan?

AMIR: Antara kes yang pernah kita kendalikan ialah satu kes yang berlaku beberapa tahun lalu. Kes memperhambakan pekerja asing tanpa dibayar gaji. Kerja di hutan, pelihara ayam dan itik, tapi gaji tak diberi.Hanya makanan yang di beri. Kes itu pernah tersiar dalam surat khabar. Apabila kita berjumpa pihak Imigresen, Jabatan Tenaga Kerja, mereka berasa puas hati dan menyifatkan kita menjalankan satu kebajikan yang baik.

UB: Boleh Che Amir jelaskan apa misi dan visi PPKPA?

AMIR: Misi kita adalah menjadikan PPKPA sebagai platform utama bagi pekerja-pekerja asing untuk tampil membuat pengaduan sekiranya mereka menghadapi sebarang musibah.

Yang kedua, melahirkan kesedaran mengenai pembelaan terhadap pekerja-pekerja asing yang dianiaya dan ditindas oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab serta mengenalpasti punca masalah mereka.

PPKPA juga menitikberatkan aspek-aspek kebajikan, keselamatan dan perlindungan bagi pekerja-pekerja samada ketika mereka bekerja atau luar tempat kerja

Oleh itu, dengan berdaftar dengan PPKPA dan memiliki "Kad Perjasa 1 Malaysia" pekerja-pekerja asing turut dilindungi oleh skim perlindungan insuran selama 24 jam termasuk kos rawatan perubatan dan lain-lain lagi.

PPKPA juga memastikan setiap pekerja-pekerja asing sama ada yang berada di Malaysia mahupun yang akan datang ke Malaysia bebas dari sindiket penipuan oleh mana-mana pihak yang ingin mengambil kesempatan dan mengut keuntungan semata-mata. Di samping itu, setiap pekerja asing yang berdaftar dengan PPKPA haruslah sentiasa mematuhi dan menghormati undang-undang negara dan tidak terbabit dengan apa-apa kesalahan jenayah.

UB: Ada lagi visinya Che Amir?

AMIR: PPKPA juga dapat membendung dan menangani gejala-gejala negatif dan masalah-masalah yang membabitkan pekerja-pekerja asing termasuk membantu pembantu-pembantu rumah seperti pekerja yang tidak mendapat gaji, penganiyaan, penderaan, penindasan dan sebagainya.

PPKPA menjadi penghubung di antara pekerja-pekerja asing dengan pihak kerajaan Malaysia, pihak kedutaan asing/konsulat serta pihak majikan

UB: Apa jenis perkhidmatan yang diberikan PPKPA?

AMIR: Kita menggalakkan semua pekerja asing/pembantu rumah agar berdaftar dengan PPKPA dengan memegang kad yang dikenali sebagai Kad Perjasa 1 Malaysia yang mana akan memberikan perhidmatan kebajikan serta kemudahan yang diperlukan termasuk di Sabah, Sarawak dan Brunei

Selain itu, kita juga memberikan perkhidmatan kaunseling kepada ahli dalam kes perundangan, khidmat guaman kepada ahli dalam kes perundangan, perlindungan insuran selama 24 jam, kaedah pembayaran gaji melalui bank, menyediakan perkhdimatan pemeriksaan perubatan tahunan dan susulan kepada pekerja-pekerja asing.

Mengenai Khidmat Guaman, kita menggunakan peguam berpengalaman Wan Azmir Majid dari Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, seorang peguam yang terkenal, sementara PPKPA Medical Centre akan memberikan perkhidatan rawatan kesihatan kepada pekerja asing apabila menghadapi masalah kesihatan agar mereka dirawat dan diawasi tanpa menjejaskan perkhidmatan kerajaan. Kita mendapatka nasihat pakar iaitu Dr Arun Kumar.

Selain itu, juga kita menganjurkan program-program amal seperti program menderma darah oleh para pekerja asing dan juga masyarakat setempat dan menubuhkan tabung kebajikan pekerja

UB: Boleh jelaskan lebih lanjut mengenai konsep 5 Serangkai PPKPA?

AMIR: Lima serangkai atau lima kelompok yang saling berkait antara satu sama lain dalam isu pekerja asing ialah Pekerja Asing, Kerajaan, Pihak Kedutaan Asing/Konsulat/Majikan.

UB: Baik, teruskan.

AMIR: Kelompok pertama adalah pekerja asing sendiri. Pekerja asing merupakan objektif utama dalam matlamat PPKPA dengan memberikan khidmat nasihat serta perlindungan bagi mereka yang ditimpa musibah ketika berada dan bekerja di Malaysia

Mereka yang telah berdaftar dengan PPKPA akan memiliki kad keahlian atau dikenali sebagai " Kad Perjasa 1 Malaysia" yang turut mempunyai perlindungan insuran 24 jam.

Dengan memiliki kad keahlian ini, mereka sentiasa dilindungi dari aspek kebajikan dan keselamatan sekiranya mereka mengalami sebarang kesulitan sewaktu bekerja.

Kedua, kita sentiasa merujuk kepada Kerajaan Malaysia serta jabatan kementerian terbabit dengan pekerja-pekerja asing seperti Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Imigresen, Kementerian Sumber Manusia dan Polis Di Raja Malaysia

Kita sentiasa berhubung dan memberi kerjasama dengan pihak kementerian tersebut terutamanya dalam mengendalikan permasalahan berkaitan dengan pekerja-pekerja asing.

Di samping membantu pihak kerajaan dalam memantau dan mengurangkan gejala-gejala yang tidak sihat di kalangan warga asing dan keamanan negara.

UB: Mengenai kad Perjasa 1 Malaysia? tolong jelaskan?

AMIR: Dengan memperkenalkan kad keahlian "Kad Perjasa 1 Malaysia" memudahkan pengawalan pergerakkan pekerja-pekerja asing di Malaysa terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai dokumen pengenalan yang lengkap atau yang sah.

Kad yang mengandungi sistem imbasan atau kod memudahkan pihak berkuasa untuk mendapatkan maklumat.

UB: Apa langkah yang dibuat untuk menghubungkan pekerja asing yang menghadapi masalah dengan negara asal mereka?

AMIR: Selaku pihak ketiga PPKPA juga membantu menghubungkan pekerja asing di Malaysia terutamanya dalam mengendalikan permasalahan yang berkaitan dengan rakyat mereka.

Selain itu, setiap urusan PPKPA akan dimaklumkan terus kepada pihak kedutaan sekiranya diperlukan untuk berbuat demikian dan memerlukan penglibatan pihak tersebut.

Kita juga menjalinkan hubungan kerjasama dengan pihak konsulat bagi melancarkan lagi urusan PPKPA.

UB: Apa tanggungjawab majikan?

AMIR: Kita berharap majikan menjadikan PPKPA sebagai tempat rujukan bagi sebarang masalah terhadap pekerja-pekerja mereka.Memberi panduan nasihat bagi pihak majikan yang menggajikan pekerja-pekerja asing termasuk sistem pengambilan pekerja asing.Di samping membantu menyelesaikan masalah pekerja pekerja yang bermasalah ketika bekerja dengan majikan.

UB: Apa pula peranan masyarakat?

AMIR: Masyarakat juga turut memainkan peranan yang penting bagi menjamin keharmonian sesebuah negara. Masyarakat hendaklah prihatin dan peka terhadap isu-isu yang berlaku di sekliling mereka yang mana melibatkan kegiatan serta perihal yang berlaku di kalangan pendatang-pendatang asing.

Orang ramai akan melihat adanya organisasi yang lebih tersusun yang dapat menyelesaikan permasalahan yang sering timbul dalam masyarakat mereka.

UB: Selain itu?

AMIR: Masyarakat juga menjadi penyelamat dan pembela kepada mereka (pekerja asing) yang selama ini tidak pernah dirasai. Dengan adanya perkhidmatan yang diberikan oleh PPKPA, sudah pasti akan membuatkan mereka berasa senang hati dan sekaligus menaikkan nama negara kita ke kampung halaman mereka.

Mayarakat juga dapat mengurangkan gejala sosial di kalangan pekerja asing dan mewujudkan kerjasama demi menjaga keselamatan serta keamanan di kalangan masyarakat setempat.

UB: Apakah PPKPA mempunyai cawangan?

AMIR: PPKPA telah membuka beberapa cawangan di negeri ini dalam usaha melindungi pekerja-pekerja asing yang menjadi sumber tenaga kerja bagi memastikan roda ekonomi negara terus bergerak maju.

PPKPA membuka cawangan di Tawau, Lahad Datu, Sandakan dan Kota Kinabalu dalam memastikan pekerja-pekerja asing mendapat perlindungan terutamanya mereka yang mendapat penganiyaan dari majikan.

Inikita lakukan sebagai usaha untuk menjadikan Malaysia negara maju menjelang tahun 2020 amat bergantung kepada jumlah tenaga kerja yang mencukupi.

Di samping menggunakan sumber tenaga dalam negara, tidak dapat dinafikan kita juga terpaksa mendapatkan tenaga kerja dari luar negara.

Sumber ekonomi Malaysia yang banyak membolehkan kita membantu negara-negara yang menghadapi masalah ekonomi dan kekurangan pekerja untuk rakyatnya.

Namun kehadiran seramai lebih dua juta tenaga kerja asing di Malaysia sedikit sebanyak akan mewujudkan pelbagai masalah jika tidak ada satu sistem pengurusan, dan kawalan yang teratur dan berkesan. Keupayaan kerajaan melalui agensi-agensinya adalah aamt terhad disamping perlu memberikan keutamaan kepada warganegaranya sendiri.

UB: Menarik sekali

AMIR: Seperti yang saya katakan tadi, kebanyakan pekerja asing yang datang ke negara ini adalah terdiri dari mereka yang kurang berkemampuan, sanggup membelanjakan wang serta meninggalkan keluarga dan sanak saudara yang merantau mencari rezeki di negara ini.

Namun tanpa kemahiran dan pengetahuan yang mencukupi, mereka sering menghadapi kesukaran, teraniaya dan juga sering menimbulkan masalah kepada majikan dan kerajaan.

Masalah disiplin, gagal menyesuaikan diri, tekanan emosi, masalah kesihatan, penganiayaan dan bertindak melanggar undang-undang kerap menjadi isu di kalangan pekerja asing.Adalah tidak wajar kehadiran mereka ini menjadi beban kepada Kerajaan Malaysia yang telah sedia dibebani tanggungjawab terhadap warganegaranya. Itulah sebabnya kami tubuhkan PPKPA.

Kami tidak memerlukan apa-apa sumber kewangan kerajaan untuk menjayakan pelbagai program yang disediakan.

UB: Setakat ini, apa kejayaan yang telah dicapai PPKPA?

AMIR: Kita telah berjaya memberikan perkhidmatan yang diharapkan dan dapat disediakan secara menyeluruh, cepat dan mudah dihubungi.

. Kita bergerak atas nama keprihatinan dan kemanusiaan.Itu sebabnya kita berusaha menjayakan misi dan visi PPKPA kerana pekerja asing juga adalah aset penting untuk kemajuan sebuah negara.