Rabu, 8 Mei 2013

Catatan PRU-13, pengalaman menarik di hari pengundian

Tags

Jam 8.00 saya masih di rumah.
Bangun lewat. Semalam agak lambat tidur. Sampai dari Kota Kinabalu kira-kira jam 11.30 malam, kami sempat minum kopi di sebuah kedai mamak di pekan Kota Belud.
Sampai di rumah kira-kira jam 1.00 pagi. Kemudian sempat lagi mendengar rakaman ucapan pakcik Pinjaman Hassin,seorang tokoh pejuang kebangkitan politik Iranun pada tahun 70-an , ucapan yang disampaikannya di Rampayan Laut. Saya sempat juga mendengar rakaman ucapan Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, Speaker Dewan Rakyat dalam satu majlis di Kampung Tamau.
Ucapan-ucapan kedua-dua tokoh ini, begitu penting bagi saya kerana sebagai seorang wartawan, saya berhasrat satu masa nanti untuk menulis mengenai sejarah politik di kalangan masyarakat Iranun.

Selepas mandi dan berpakaian, saya dan sepupu saya, Asam ke SK Tamau untuk melihat proses pengundian di sana. Walaupun tinggal di Kampung Tamau, tapi saya mengundi di Daerah Mengundi Merabau. Dulu Merabau terletak dalam kawasan Dun Usukan tetapi kini terletak dalam Dun Tempasuk.

Pagi itu saya sempat bersalaman dengan calon PAS Tempasuk, Ustaz Haji Awang Laiman Haji Ikin, rakan sekampung  dan Calon PKR Usukan, Mustapha Haji Sakmud. Mustapha yang kami kenali  Mohd Yunus sewaktu di sekolah, adalah mantan Presiden Majlis Belia Sabah (MBS). Beliau seorang jurutera. Kami adalah rakan sekelas dari tingkatan satu hingga tiga sebelum beliau berpindah ke Sekolah Asrama Penuh Bukit Padang.

Seronok juga berjumpa dengan rakan-rakan sekampung, rakan-rakan sekolah dahulu. Saya juga sempat bersalaman dengan Abdul Salam, rakan sekampung yang suka bergaduh dengan saya sewaktu sekolah dulu. Saya terjumpa Aziz, rakan baik. Lama kami tidak berjumpa. Aziz dulu pernah berlajar dalam bidang Kejuruteraan di Mindanao State University (MSU) Marawi City.

Kemudian dari sana, saya ke Sekolah Agama Merabau untuk mengundi. Saya ikut berbaris walaupun sebenarnya diberi laluan untuk mengundi lebih awal. Saya ingin merasakan sendiri suasana PRU-13 kali ini. Saya rasa tempat mengundi di sekolah agama itu, tidak sesuai untuk kalangan warga emas dan OKU kerana mereka rasanya tidak upaya menaiki tangga. Saya tidak pasti juga kenapa tempat ini dipilih sebagai tempat mengundi.

Agak gembira berjumpa dengan Inai Indah, Indah dan Inai Fikri. Indah suka ambil gambar. Dia sempat mengambil gambar kami. Inai Indah pulang mengundi awal kerana Bapa Si Indah terpaksa balik ke Pengalat untuk mengundi di sana.

Tempat pertama yang kami tuju ialah SK Taun Gusi. Melihat poster-poster dan pengundi-pengundi yang dating untuk mengundi. Melihat sama ada ada pengundi hantu atau apakah ada provokosi. Ketika melintas di sana, kami sempat diberi air mineral oleh dua gadis perayu undi Pas.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke SK Labuan.Jalan sesak. Kami terpaksa berpatah balik dan cuba mencari Azrone. Rupanya kami salah arah. Selepas itu, saya mengajak Sabat dan Imam Masdin untuk minum di Pekan Kota Belud.

Di Restoran KotaRaya, saya ternampak Siti Rumajah dan suaminya. Saya sempat berbual dengan Siti yang kami panggil ajang ini sewaktu zaman sekolah dulu. Kami satu kelas. Sempat juga berborak mengenai calon-calon.

Saya kata saya tak dapat undi rakan kami, Mohd Yunus keraa saya mengundi di Tempasuk.

Ternampak pecal, pecal khas KB, saya tidak berlengah lagi untuk menjamahnya. Lama tak makan pecal.Lepas itu, saya ajak mereka makan. Ada makanan kegemaran saya. Asam dan Sabat. Imam Masdin hanya minum saja.

Di restoran itu, kami sempat bersalam dengan Puan BSHM. Tatap BN, katanya.  Rupanya beliau belanja kami makan. Di meja sebelah, ada pakcik Mad dan sepupu kami, Ipok. Selepas makan itu, kami sebenarnya mahu melawat Rosok, untuk melihat suasana di sana.

Namun kemudian kerana mahu melihat poster calon Bebas, Lamsil Hamidsor yang berlambang ikan yang direntang di Bangunan Usia Kota Belud, kami memutuskan untuk sekadar mengambil gambar.

Bagus kita ke Tambulian? kata Asam. Kami mahu melihat suasana pengundian di Tambulian dari dekat. Tambulian, kalau tak silap adalah kampong asal Isnaraissah Munirah, calon PKR di Parlimen Kota Belud.

Sayang sekali kerana saya baru menyedari kami tersalah jalan ketika sampai di Pekan Taginambur.  Saya sempat mengambil gambar sungai. Air yang mengalir deras di atas bebatuan.Tak banyak bendera. Hanya di tepi-tepi jalan. Manakala di rumah-rumah orang yang biasanya terpacak banyak bendera, kami dapati tak ada bendera. Hanya beberapa billboard, tulisan tangan penduduk mengenai beberapa isu dalam pilihanraya itu.

Kami berpatah balik. Cuaca agak terik juga. Jadi kami singgah membeli tembikai. Sudah mengundi? saya bertanya. Wanita itu berkata tidak boleh mengundi kerana dia orang Bulukumba.
Saya memberikan informasi bahawa khabarnya bulan Jun ini akan ada penerbangan langsung Malindo Air dari KK ke Makassar. Tapi saya masih belum pasti kesahihannya.
"Jauh lagikah Bulu kumba dari Makassar?"

Saya mengajak Asam balik kerana bateri telefon genggam saya agak lemah. Saya perlu balik untuk mengecajnya.

Jam 2.30 petang, saya ikut Taib, sepupu saya balik semula ke Kota Kinabalu kerana saya perlu menghantar berita ke pejabat.

Petang iru kami sempat singgah ke Gerai Wawasan 1Malaysia di Salut. Minum air kelapa muda. Lepas itu makan lokan panggang. Tidak lama kemudian dating pula calon PKR Sulaman, Haji Ghulabdin Enjih, seorang aktivis politik yang juga seorang penyair.

Kami sempat bercerita mengenai scenario pengundian pada hari itu, sambil menikmati lokan panggang, yang agak sedap rasanya.