Isnin, 24 September 2012

Catatan 23 September-pagi yang dimulakan dengan Hujan

Tags

Pagi bermula dengan hujan dan berakhir juga dengan hujan.
Saya terbangun agak lambat.Walaupun penggera sudah dibunyikan, saya tertidur nyenyak, mungkin kerana terbangun jam 3.30 pagi ketika hujan turun dengan lebatnya. Mungkin kerana itu, saya tak perasan Rashid, sahabat saya dari Utusan Malaysia telah lima kali missed call.
Saya telah berjanji untuk menemankannya ke Tamu Kota Belud untuk mencari ikan liking, sejenis ikan masin yang popular di Kota Belud. Ikan Liking yang baik dibuat dari ikan talang, yang mungkin hanya orang Iranun di Kota Belud yang mahir membuatnya.
Hujan turun sepanjang jalan.Kami sempat singgah di Putrajaya Telipok untuk Sarapan.Beli nasi lemak di gerai orang Kelantan.Saya bertanya, di mana di Kelantan, kata makcik itu, mereka dari Kota Bharu.Saya memberitahu saya pernah ke sana, dan pernah juga ke Sungai Golok.
Sungai Golok?
Makcik itu agak tertarik. Saya katakan bahawa saya juga sampai ke Narathiwas. Sampai ke Bachok Narathiwat.
Bachok terletak di Kelantan, katanya.
Ada juga di Narathiwat, saya menjelaskan.Rupanya makcik itu tidak tahu kewujudan bandar Bacho di Narathiwat.
Bahkan Kota Baru juga ada di Narathiwat, saya memberitahunya. Walaupun kemudian saya menyedari bahawa Kota Baru itu sebenarnya terletak di Wilayah Yala.Kami sempat minum di sebuah restoran di tepi jalan dalam  perjalanan ke Pattani.
Di Anjung Rasa itu, saya terjumpa saudara Rusdi, pegawai DBP Sabah yang dedikasi, sedang membeli kuih. Di meja yang lain, Sharif Asmawan sedang duduk sambil menunggu Juarah.Topik cerita masih berkisah mengenai kesesakan sehingga tujuh jam, ketika rumah terbuka USBO dan Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia di Rampayan Laut.
TYT dengarnya terpaksa berjalan kaki ke rumah terbuka dan pulang naik Heli. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berada kira-kira tiga jam disana walaupun pada mulanya dijadual hanya satu jam.Datin Rosmah sempat berduet dengan Ramli Sarip menyanyikan lagu. Juga yang menarik ialah mengenai Usunan, yang menggambarkan ketinggian budaya Iranun dan bajau di Kota Belud.
Saya sempat menyampaikan rungutan rakan-rakan media agar disediakan Bilik Media untuk membolehkan media menghantar berita dalam acara sebesar itu.
Kehadiran tidak dijangka, kata Amai Jarinah, panggilan lain untuk Juarah.
Sesampainya di Kota Belud, Azmi Tarikim rupanya dah membeli ikan liking itu. Rashid membeli sedikit lagi sebagai tambahan sebelumnkami makan sup di gerai di tamu itu. Dah lama tak makan sup atau soto di sana. Gerai itu juga menggambarkan kemajmukan masyarakat KB. Selang beberapa meter gerai bukan Islam. Cuma kurangnya penguatkuasaan, menyebabkan ada anjing liar berkeliaran, yang sepatutnya dihalang memasuki kawasan gerai itu.

2. Tak lama kemudian, kami bergegas balik ke KK. Saya telah berjanji dengan Dr.James Alin, rakan dari UMS untuk melihat pameran lukisan di Jesselton Point. Isterinya Naomi Kato, pengajar di PPIB, yang melukis sejak 2010, melukis mengenai tenggiling. Naomi yang berasal dari Yokohama, Jepun berkata beliau melukis tenggiling, untuk membangkitkan kesedaran orang ramai supaya tidak menangkap tenggiling, haiwan yang hampir pupus itu. Kita tak dapat menghalang orang makan tenggiling, katanya tetapi kita boleh meningkatkan kesedaran orang ramai mengenainya.Iya, melawan melalui lukisan.
Di sana juga saya sempat berjumpa dengan Mastini dan Daiman Bona, juga Halim Botak yang popular dengan karikatur.

3. Syukurlah kerana Abang Onn Ariffin datang menemui kami di Restoran Nasi Padang itu. Selepas bercerita cerita mengenai pengalamannya, dan juga berkongsi cerita mengenai masa depan Nelayan dari KB ke Kimanis, yang terpaksa menghadapi perubahan, beliau menghantar saya ke pejabat. Sebenarnya ada satu berita yang dihantarnya mengenai perlunya bekas pemimpin USNO diajak turun padang oleh UMNO, supaya `masa yang panjang tidak menjadi singkat', katanya. Banyak lagi istilah dan bahasa yang menarik digunakannya bagi menggambarkan senario politik Sabah.

4. Ustaz Japlin yang baru sampai dari Lahad Datu mengajak kami makan di gerai ikan rebus, tempat yang menjadi kegemaran kami. Beliau memesan lokan rebun, ikan rebus dan kangkung masak belacan. Kami bertiga, Ustaz Japlin, saya dan Amai Azlan.Sebenarnya berempat tapi Asam belum sampai.Ketika sedang menikmati makanan itu hujan turun disertai angin. Kuat sekali. Pelanggan-pelanggan gerai terpaksa berdiri dan kemudian terpaksa membatalkan niat makan kerana angin disertai hjan itu.Bahkan khemah hampir jatuh manakala kerusi meja tidak teratur lagi. Sementara itu, kami terus saja makan. Baju basah tapi sudah terlanjur makan. Nasib baiklah, ada lapis meja yang kami jadikan selimut agar kami tak basah.
Tetapi ini kenangan yang sukar dilupakan.Mungkin tak akan terjadi lagi, peristiwa seperti ini.Sekadar untuk menyedapkan hati. Rupanya Asam hanya duduk dalam kereta kerana melihat tak ada orang yang sanggup makan dalam keadaan ribut seperti itu, dalam keadaan kerusi, pinggan, lapis meja diterbangkan angin.

5. Selepas makan itu, kami berpindah ke restoran Azlina Sulawesi, dulunya Restoran Banu, yang terletak di Jalan Gaya.Antara tajuk cerita kami ialah pengembaraan Iranun tahun 1787 ke Tanjung Pinang, kisah Datu Mama ketika bertemu seorang Eropah bernama Francis dan tentang ekspedisi Iranun yang tak pulang-pulang ke Tempasuk seterusnya menjadi Orang Lingga.

6. Hujan masih turun, tetapi selepas MU menewaskan Liverpool 2-1, kami angkat beg lalu pulang.