Selasa, 28 Jun 2011

PM Dato'Najib lawat Sepanggar 30 jun

Tags

Saya tidak pasti berapa usia Dato' Seri Najib Tun Razak pada tahun 1965.
Waktu itu saya belum lahir.
Tetapi kalau lawatan Perdana Menteri Malaysia ke Kampung Likas dalam kawasan Parlimen Sepanggar pada 30 Jun ini menjadi kenyataan, penduduk Likas terutamanya yang veteran, pasti tidak dapat melupakan tahun 1965.
Ketika itu, Allahyarham Tun Razak mengadakan lawatan secara mengejut ke Kampung Likas, hanya ditemani pemandu dan pegawai keselamatan tanpa pengiring lain.
Dalam lawatan kira-kira 46 tahun lalu itu, beliau menuju rumah Ketua Kampung Likas yang pertama,Bakar bin Boso (kini Allahyarham). Pada ketika itulah beliau meluluskan RM25,000 untuk membina Masjid Jamek Kampung Likas seperti yang dipohon oleh Ketua Kampung pada masa lawatan itu.
Kunjungan PM Dato Najib kali ini juga menjejaki lawatan yang dibuat oleh ayahandanya, kata Ketua UMNO Bahagian Sepanggar, Datuk Jumat Haji Idris yang juga mewakili Allahyarham ayahandanya, Haji Idris Bakar yang menerima sumbangan Tun Razak pada tahun 1965.
Menurutnya, Dato' Najib dijangka tiba jam 3.00 petang di pekan Inanam dan akan disambut kira-kira 6,000 penduduk Sepanggar. Beliau kemudian akan dibawa melawat kediaman allayarham Bakar bin Boso dan dijangka disambut oleh anggota keluarganya dan 300 warga Likas Lama.
Aturcara sambutan akan dimeriahkan dengan sambutan penuh adat istiadat suku Kuam Bajau, lengkap dengan panjipanji dan tarian limbai serta persembahan betitik. Selepas itu, beliau akan ke Pekan Inanam dan akan mengadakan kunjugan mesra di pasar Pekan Inanam dan minum petang bersama rakyat sambil dihiburkan dengan muzik bambu dan beberapa kumpulan kebudayaan tempatan.
Orang ramai dijemput hadir bagi memneriahkan kunjungan PM itu pada hari Khamis ini 30 Jun bermula jam 2.00 petang.
Ketua Menteri sendiri, Datuk Musa Haji Aman dan Mayor DBKK, Datuk Abidin Madingkir, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Sukarti Wakiman, wakil rakyat Karambunai, Datuk Hajah Jainab DSP Haji Ahmad Ayid, wakil rakyat Inanam, Datuk Johnny Goh telah meninjau tapak atur cara sambutan, dan Ketua Menteri berpuass hati dengan persiapan yang sudah disusun atur dan sempat bermesra dengan peniaga sekitar pekan Inanam.