Jumaat, 7 Januari 2011

Terharu bertemu tuan DO

Tags

Pertemuan dengan mantan Pegawai Daerah Kota Belud, Edris Haji Yahya membuat saya gembira, dan terharu. Sudah lama tidak berjumpa beliau.Hanya sekali sekala sejak beliau bersara setelah menjawat jawatan DO KB selama 6 tahun 2 bulan, iaitu DO yang paling lama berkhidmat di Kota Belud.
Walaupun berasal dari Papar, beliau mempunyai ramai kerabat keluarga di Kota Belud. Agak menggembirakan kerana banyak juga topik yang kami ceritakan berkisar pengalamannya bertugas di KB.
Agak menarik juga bila beliau memberitahu bahawa beliau sering membaca minit-minit mesyuarat JKKK dan mendapati kebanyakannya isinya berkaitan projek. Amat jarang dibincangkan mengenai pembangunan pendidikan, menangani masalah sosial dan sebagainya.
Sebagai DO, beliau telah menyumbangkan khidmat baktinya di Kota Belud, termasuk antaranya mempertahankan Pekan Nabalu untuk kekal dalam pentadbiran KB.
Banyak perkara yang diperkatakan pada pertemuan yang berharga itu termasuk adanya pertalian keluarga antara nenek moyang. Datu kami, Datu Maharaja Dinda itu berkeluarga dengan Imam Mubin, Imam Rashid di Papar. Saya teringat keluarga kami bernama Sarjan Nayan yang agak rapat dengan arwah ayah saya.
Tetapi apa yang membuat saya terharu ialah rupa-rupanya beliau mengikuti tulisan-tulisan saya dalam blog ini.Rupanya beliau juga membaca tulisan saya. Terima kasih atas komen yang mendorong saya untuk menulis lebih baik lagi.