Sabtu, 18 Disember 2010

di pinangsoo

Tags

di pinangsoo,sebuah perkampungan Hakka paling awal di Kudat.Pinangsoo bermakna pokok pinang kerana dulu banyak pokok pinang yang terdapat di kampung itu.Di kampung yang terletak berdekatan Bak-Bak, kita dapat melihat kehidupan masyarakat cina yang bergantung hidup kepada hasil kebun, sehingga di kalangan masyarakat di daerah itu, ada yang menyebut mereka Cina Kebun.
Hari itu Sabtu, dan masyarakat di sana merayakan Sambutan Hari Krismas, yang dirasmikan Ahli Parlimen Kudat, Datuk Haji Abdul Rahim Bakri. Beliau yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan mengingatkan masyarakat betapa pentingnya memelihara keharmonian di kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini. Kerajaan katanya, prihatin terhadap permasalahan rakyat dan sentiasa mengambil langkah untuk meningkatkan kesejahteraan rakyat.
Saya sebenarnya menunggu-nunggu Datuk Rahim berucap dalam bahasa Cina kerana beliau memang pandai bercakap Cina tetapi beliau menyatakan kebanyakan penduduk di Pinangsoo orang Cina Hakka dan beliau hanya boleh bercakap Mandarin. Untuk waktu yang lama juga, Datuk Rahim pernah dilantik sebagai Konsul Dagang Malaysia di Taipei.