Rabu, 11 Ogos 2010

Lebih mudah di Jogja berbanding Bandung atau Jakarta

Tags

kami menginap di Golden Boutique Hotel, di Jalan Angkasa sewaktu di kota Jakarta awal bulan ini. Hotelnya agak bagus juga, mungkin empat bintang. Kerana hotel penuh, kami ditempatkan di tingkat 9.Sayangnya tingkat 9 tidak mempunyai kemudahan internet. Kemudahan internet hanya bagi orang yang menginap di tingkat 11,12 dan 15. Jadi kami terpaksa ke lobi hotel untuk membuka atau menghantar emel dengan bayaran rupiah 20,000 untuk minima dua jam.
Esoknya kami dipindahkan ke tingkat 11 dengan fasilitas hotel yang lebih baik.

2. Tetapi di Hotel Guci Bandung, di Jalan Pasir Kaliki itu, kemudahan wifi hanya boleh diakses di lobi hotel. Tak perlu membayar. Dengan password yang diberikan hotel, pengguna boleh melayari internet, walaupun terus terang saja, agak slow dan sukar akses.

3. Pengalaman di Jogjakarta, agak berbeza. Kami menginap di Malioboro Inn, satu kawasan hot spot.Kemudahan wi fi boleh diakses dengan mudah dan percuma.Dimana-mana di Kota Jogja itu, agak mudah menggunakan kemudahan wi fi, malah menurut kawan saya, di Borobudur juga, ada wireless network.

4.Kalau di jakarta, kami terpaksa membayar untuk akses internet, di jogja malah semuanya boleh diakses dengan mudah dan percuma.