Isnin, 16 Ogos 2010

Cemas kehilangan pasport di Jakarta

Tags

mengingati kejadian itu, sekarang barulah saya berasa cemas.
Bagaimana tidak sewaktu berada di negara orang, jauh dari tanahair, saya kehilangan pasport.
Mulanya saya yakin pasport itu saya tinggalkan di bilik hotel. Sebaik naik kereta yang membawa kami ke Taman Mini Indonesia Indah dan Taman Impian Jaya Ancol, saya telah memeriksa beg saya dan pasport itu, saya fikir tertinggal di kamar hotel.
Seharian kami berkeliling Jakarta dan hanya balik ketika hari sudah lewat petang.
Saya terus ke bilik hotel untuk memastikan dimana saya telah meletakkan pasport. Rakan sebilik, Sdr Kamarudin yang turut risau meminta saya mengeluarkan isi beg saya. Tak ada. Beliau yakin kalau pasport itu tertinggal di kamar hotel pasti tak akan hilang.
Saya memeriksa beg saya berkali-kali namun hasilnya tetap nihil dan saya tidak menjumpainya.
Ketika itu saya teringat arwah ayah saya dan saya yakin dengan petua yang diberikannya. Tak kan apa-apa, yang penting yakin tak kan apa-apa. Serahkan semuanya kepada Yang Maha Kuasa.Kalau hilang pun, paling-paling terpaksa melapor di Kedutaan Malaysia di Jalan Kuningan.
Saya turun ke kaunter untuk menanyakan kalau kalau mereka terjumpa pasport saya, yang mungkin tercicir di hotel. Semua menggeleng kepala. saya ingat kali terakhir saya berada di restoran hotel itu ialah ketika sarapan pagi tetapi kini sudah petang. Kalau terjatuh, pasti dijumpai oleh orang-orang yang mengemaskan meja.
Saya tidak berputus asa. Saya kelihatan tenang walaupun hati gundah gulana. Saya teringat tempat duduk saya ketika sarapan pagi itu. Saya menuju ke sana dan melihat pasport saya tergeletak di bawah meja. Mujur tak ada sesiapa yang melihatnya.