Selasa, 9 Februari 2010

Agus M, kawan lama

Tags

Agus M sudah lama tidak menulis. Barangkali kerana hambatan hambatan kesibukan dengan tugas dan khidmat kemasyarakatan sejak beliau berhenti sebagai kakitangan di Lembaga Pelabuhan Sabah (LPS). Sesudah itu, beliau dilantik sebagai Pengerusi JKKK di kampungnya, di Batangan Baru Tuaran, Pengerusi PIBG di SK Batangan Baru Tuaran dan banyak lagi tugas tugas lain.
Ketika menjadi Pengerusi JKKK itu beliau sempat menamatkan pengajian sehingga peringkat diploma di UITM.
Agus M atau nama sebenarnya Ag.Bungsu Mathiasan ini merupakan antara orang-orang kuat Ikatan Penulis Sabah (IPS) pada masa masa awal penubuhannya pada tahun 1990 dulu. Kini IPS sudah berusia 20 tahun.
Kami sedang mencari rakan-rakan lama yang dulu ikut menumbuhkan dan memperkasa IPS sehingga menjadi persatuan seperti yang ada sekarang.
Ketika kami bertemu di kedai mamak itu, Agus masih tetap bersemangat. Semoga beliau dapat meluangkan masa untuk menulis semua di tengah kesibukannya sebagai AJK UMNO Bahagian Tuaran.
Beliau merupakan seorang penulis yang berbakat, dan cerpen-cerpen yang dihasilkan dulu juga agak baik tetapi mungkin kerana lama tidak menulis, beliau terpaksa melatih diri untuk menghasilkan karya yang bermutu