Sabtu, 22 Ogos 2009

Sahur! Sahur! Sahur!

Tags

Sahur! Sahur! Sahur!.
Itulah suara serombongan pemuda yang melaunglaung membangkitkan orang daripada tidur yang lena untuk bangun makan sahur. Ramadhan Kareem sudah tiba. Itu suara biasa yang boleh kita dengar setiap awal pagi di Kampung Cenderamata Dua Likas.
Sahur! Sahur! Sahur!
Saya kira cara membangunkan orang tidur di Tawau lebih bagus lagi.Belia-belia di sana sejak dahulu, membangunkan orang dengan bernasyid sepanjang jalan memuji muji bulan Ramadhan.Kadang-kadang ada kompangnya juga, satu kumpulan dengan kumpulan lain seperti beradu mana yang bagus senikata lagunya.
Sahur! Sahur! Sahur!.
Ketika itu jam 2.30 pagi. Sebenarnya saya masih belum tidur lagi. Di Tv2 ada tayangan Beyond Borders yang pernah saya tengok dahulu, hero wanita Angeline Jolie barangkali, lelakinya seperti Antonio Banderas.
Antara azam saya ialah mengemaskan kertas-kertas yang bertabur di kamar tidur. Timbunan kertas yang tak terurus.Kiranya kalau semua sudah dikemaskan, maka saya berazam untuk merampungkan beberapa tulisan dan artikel yang perlu disiapkan.
Lebih dari itu, saya akan cuba untuk membaca buku tafsir, tulisan Prof Dr.Quraish Shihab untuk menyegarkan semula pemahaman saya terhadap isi kandungan kitab suci.
Tetapi sekarang saya belum mendapat momentum Ramadhan. Petang tadi kerana asyik menyiapkan berita dan rencana, saya hampir terlupa berbuka puasa.
Mujur sepuluh minit sebelum maghrib tiba, saya sudah berada di kedai mamak untuk berbuka.Ada kurma, ada bubur kacang dan mee hon, memadailah bagi seorang seperti saya.
Sahur!sahur! sahur!
Isteri saya tidak lupa mengsms membangunkan saya. Di Tawau mereka bersahur jam 3.15 pagi.Biasanya pada minggu-minggu pertama seperti saya akan bergegas balik ke Tawau untuk bersama mereka atau ke Kampung di Kota Belud.Tapi kekangan tugas sebagai wartawan, tidalah mengizinkan saya berbuat demikian.
Anak perempuan saya, Sitti Mehran Yasmine yang kini dalam tahun 3, berpuasa hari ini. Sejak tahun satu lagi, Iyan sudah berlatih untuk berpuasa. Adiknya juga puasa, tapi puasanya puasa makan.Usianya baru 3 tahun.Bila ditanya puasa, katanya dia puasa.
Selamat menjalani ibadah puasa dan jangan lupa bangun sahur.

2 comments

cantik nama anak perempuan abg nad..:-)

Salam...

Salam ramadhan, salam singgah dan salam perjuangan...

www.Pakmie.blogspot.com