Khamis, 27 Ogos 2009

Dari sempelang ke sempelang

Tags


Puasa hari keenam
Puasa masuk hari keenam hari ini. Tidak banyak tugasan hari ini .Saya hanya menyiapkan beberapa artikel yang terbengkalai. Jam 6.15 petang, bersama rakan media yang lain, kami memenuhi jemputan berbuka anjuran Hotel Promenade. Acara ini diadakan setiap tahun oleh hotel terkemuka itu dengan dua tujuan, yang pertama untuk memperkenalkan menu berbuka puasa mereka sepanjang Ramadhan dan yang kedua untuk menghargai sumbangan rakan-rakan media. Terima kasih kepada Hotel Promenade dan khusus kepada Anita Chung, Director of Marketing Communications, kenalan baru Jesica Chong dan Jeremy Kabinchong yang memberikan layanan istimewa kepada kami.

Sepanjang minggu
2.Sepanjang minggu ini banyaklah peristiwa yang boleh dikongsikan. Alhamdulillah, satu lagi karya Kang Abik Habiburrahman El-Shirazy berjudul Dalam Mihrab Cinta dapat saya selesaikan. Dalam Mihrab Cinta edisi Malaysia yang diterbitkan di Kuala lumpur itu mengandungi tiga novel pendek iaitu Takdir Cinta Zahrana, Dalam Mihrab Cinta dan Mahkota Cinta. Kisah yang disajikannya amat menarik. Saya cuma agak kecewa dengan mutu alihbahasa dari bahasa Indonesia ke bahasa Melayu di Malaysia yang kurang mengena. Selain kelalaian pembaca pruf sehinggakan banyak yang salah eja manakala keasliannya agak terganggu apabila ia diterjemahkan ke bahasa Melayu Malaysia.

Bertemu Rakan dari Besancon
3. Rasa macam tak percaya bertemua rakan di Besancon, Perancis selepas dua tahun kami terpisah. Rahsiakan kedatangan saya, katanya yang pulang untuk menjenguk ibunya yang sakit. Beliau sedang menyiapkan ijazah kedoktoran di Perancis dijadualkan pulang ke tanahair pada tahun 2012. Ketika ini beliau berjaya menamatkan dua ijazah sarjana di sebuah universiti di sana. Oleh sebab nombor telefon lamanya tidak boleh digunakan lagi, beliau tidak dapat menghubungi saya, dan kerana beliau cuba mencari saya di kedai siber tempat dimana saya selalu menulis.Syukurlah kami dapat bertemu. "Saya tidak lupa Naddin," katanya membuat saya terharu.

Dari Sempelang ke Sempelang
4. Saya sengaja minta Ineng (Amir) berbuka puasa di KK. Kami memilih Restoran Sempelang di Sinsuran. Kemudian kami ke Restoran Maimunah di Segama bertemu Ah Kung. Topik bicara kami ialah mengenai masalah penduduk yang mahukan supaya jalan dibina terus dari Batu 68 hingga ke Batu 70 Halogilat. Sebenarnya pembinaan jalan itu belum dilaksanakan lagi, hanya akan dilaksanakan penghujung tahun ini tetapi penduduk di sana mendengar khabar jalan itu hanya sampai batu 68. Ah Kung yang berasal dari Batu 69 mewakili penduduk kampung minta kerajaan supaya boleh meneruskan pembinaan jalan itu ke Batu 70.
Apabila berita itu disiarkan di akhbar, ia membuat marah orang-orang tertentu di Baeufort. Ada orang yang menelefon meminta diberitahu siapa disebalik penyiaran berita itu, maksudnya siapa yang menyuruh.Bagi mereka ada motif politik.Tapi bagi saya ia pure masalah penduduk kampung. Ah Kung bersetuju bersemuka untuk menyelesaikan masalah itu kerana pemimpin politik asyik berjanji setiap pilihanray untuk menurap jalan di situ.

5.Ketika kami menyeberang jalan, tiba-tiba terserempak dengan Ma' Awin, yang baru sampai dari Kudat. Selepas kami singgah di kedai siber, kami minum lagi di Restoran Sempelang di Asia City.Kebetulan ada Si Asam (Nazir) yang sebenarnya dari Teluk Likas dan terpaksa ke Klinik selepas diserang obor-obor.Tangannya kena, badannya kena terpaksa minta disuntik dengan kos hampir RM130.

6. Kami bergadang malam itu. Kebetulan ada Salim I dkk dan juga Edon, yang khabarnya akan bertunang lepas raya. Tahniah. Kerana jarang bertemu banyaklah topik cerita, bermula dari cara kita berdoa dalam sesuatu acara yang kurang tepat kerana kadang-kadang doa yang panjang tetapi isinya seolah-olah memberitahu Tuhan padahal Tuhan Maha mengetahui.

7. Saya tertarik apabila Ma' Awin katakan bahawa bibit mangga yang ditanamnya sudah berbuah. Belia hanya menanamnya di belakang rumah warden yang membuat saya bertanya mengapa tidak ditanam di rumahnya. "Inipun satu bentuk amal, kalau buahnya berbuah, boleh dinikmati orang lain".

8. Namun yang membuat saya menggeleng kepala apabila diberitahu ada seorang yang baru bersara, menebang semua pokok yang ditanamnya ketika ia mahu berpindah dari rumah kerajaan itu. Sehinggalah ia ditegah oleh seorang, yang sanggup pula membayar harga tanamannya.

9. Ketika jam 1.30 pagi, kami sahur di kedai itu kerana pulang ke rumah, belum tentu boleh terbangun. Hujan tambah lebat, kasihan kepada Ineng yang memakai motor, tentu dia basah kuyup.

10.Selepas hujan reda, kamipun pulang. Asam singgah di Tanjung Lipat untuk mengambil pukatnya yang dipenuhi ikan kembura pada awal pagi itu.

11. Saya turut berduka apabila diberitahu oleh Ita (Rossita Dewi) anak saudara saya mengenai pakcik Sotong yang telah meninggal di Indarason Laut.Yang menyedihkan katanya, pakcik itu ditemui setelah tiga hari dia meninggal kerana tinggal seorang diri.

12.Saya sedih dan terharu.

1 comments so far

abang naddin,
boleh buat cerpen ni..panjang dan banyak sekali isinya.