Jumaat, 19 Jun 2009

Kisah Doktor Kell di Borneo 1938-1945

Tags

Kisah Dr.Derwent Kell, yang pernah bertugas di North Borneo pada tahun 1938-1945 seperti yang ditulisnya dalam buku A Doctor's Borneo amatlah menarik hati. Dr.Kell yang berkhidmat sebagai Resident District Surgeon di Kudat,Sandakan, Keningau sehinggalah beliau menjadi tahanan perang amatlah menarik untuk dibaca.Ketika itu, Dr.Kell merupakan seorang pemuda berusia 25 tahun dari Australia menjawat jawatan itu selepas ternampak iklan kekosongan jawatan.
Banyak peristiwa yang dialamninya.Beliau menceritakan pengalamannya berjalan kaki dengan rombongan klinik bergerak ke kampung-kampung di Tigaman, di Kaniong, di Matunggong, di Tandek, di Pinggan-Pinggan, di Pitasdi Telaga, seluruh Sandakan, Keningau, Ranau, Tambunan, Beaufort dan banyak tempat lagi.Kisah ketika menjadi tawanan perang, bertugas di Kuala Belait, diadili di Miri dan ditahan di Kuching sehingga berakhirnya perang dunia kedua.
Buku ini sangat istimewa kerana biasanya sejarah mengisahkan mengenai kehidupan ahli politik, raja, jeneral tentera dan sebagainya, dimana kerana ulah sebahagian mereka, kehidupan yang aman menjadi celaru. Kali ini sejarah ditulis oleh seorang doktor dan sangat baik dibaca untuk melihat mengenai keadaan dan situasi dunia sebelum dan ketika perang dunia kedua, bagaimana masyarakat melihat doktor, dunia perubatan dan sebagainya pada ketika mereka belum terdedah kepada dunia luar. Buku terbitan Boolarong Publications Brisbane Australia pada tahun 1984 itu merupakan khazanah yang cukup bererti untuk kita melihat kualiti kesihatan masyarakat kita waktu itu.