Khamis, 9 April 2009

Menyaksikan Pesta demokrasi di KJRI Kota Kinabalu

Tags







Pagi ini saya menyaksikan pesta demokrasi Indonesia di halaman Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI) di Kota Kinabalu. Rakyat Indonesia di Kota Kinabalu dan sekitarnya keluar mengundi dan memilih parti pilihan mereka masing-masing. Kira-kira 5,000 pengundi dijangka mengundi untuk memilih anggota legislatif (ahli parlimen) DPR di KK manakala 7,000 lagi dijangka mengundi di Tawau hari ini.
Terdapat seramai 67,000 pengundi berdaftar, termasuk 56,000 daripada sektor perladangan dan perkilangan akan membuang undi mereka.

Pemangku Konsul Jenderal Republik Indonesia (KJRI),Bapak Rudhito Widagdo memberitahu beliau gembira dengan kerjasama yang diberikan oleh majikan, yang membenarkan pekerja mereka keluar mengundi.

Sebanyak 36 parti mengambil bahagian tidak termasuk lapan parti lokal mengambil bahagian dalam pemilu kali ini untuk memilih seramai 550 anggota legislatif.

Bagaimanapun, kotak suara dari luar negeri ini akan dihitung untuk Jakarta Pusat.
Rakyat Indonesia di luar negeri juga akan sekali lagi mengundi untuk memilih Presiden dan wakil Presiden pada bulan Julai nanti.

Bapak Rudhito juga memperlihatkan kepada para wartawan proses pengundian yang berlangsung di halaman konsulat teramsuk penggunaan tinta untuk mengesahkan bahawa pemilih telah selesai mengundi.

Pemilu di Indonesia dsarnya langsung,umum, bebas dan rahsia.