Ahad, 22 Mac 2009

Memulihara gaharu dari ancaman kepupusan

Tags




MEMULIHARA GAHARU DARI ANCAMAN KEPUPUSAN


Oleh ABD.NADDIN BIN SHAIDDIN


Apakah peranan masyarakat setempat untuk memulihara pokok gaharu,species yang kini diancam oleh kepupusan) Begitu soalan yang bermain di benak sejak saya melawat sambil belajar ke ladang demonstrasi Syarikat Sudah Gaharu di Kuala Penyu pada tahun lalu.
Mungkin tidak ramai daripada kita yang sedar bahawa hampir kesemua species gaharu yang dikenalpasti telah dimasukkan dalam senarai Merah Sangat Terancam oleh IUCN dan diisytiharkan mengalami kepupusan oleh CITES akibat cara pengeluaran yang tidak mapan (unsustainable).
Daripada 25 aquilaria species hanya 11 species yang dilaporkan menghasilkan gaharu. Daripada lima yang dikatakan ada di Malaysia hanya aquilaria malaccensis (Alas) and aquilaria Beccariana (gaharu “buayo”) sahaja yang dilaporkan ada di hutan Sabah.
Pokok Aquilaria malaccensis yang juga dikenali oleh orang Dusun Tatana Kuala Penyu Sebagai “Tindot” atau “Alas” menghasilkan damar (bahan oleo-resinous) yang dikenali sebagai “gaharu” (di “heart wood”) . Oleoresin ini adalah hasil tindakbalas daya pertahanan pokok yang diserang penyakit dalam bentuk jangkitan kulat, atau apabila pokok mengalami luka atau didalam keadaan tekanan mahupun kecederaan akibat serangan serangga atau patogen (punca penyakit) lain.
Bahan resinous yang amat berharga ini telahpun digunakan berabad-abad lamanya dalam industri minyak wangi, produk perubatan moden dan tradisi (Melayu, Cina, orang asli, Yunani, Ayuverdic, majlis keagamaan dan sebagainya. Malaysia adalah pengeksport kedua besar didunia selepas Indonesia, dengan jumlah quota CITES pada tahun 2007 sebanyak 244 metrik tan. Permintaan pasaran dunia yang amat tinggi di negara timur tengah, Singapura, Jepun, Hong-Kong, Taiwan, Europah dan India dan juga pembersihan hutan untuk kegiatan ekonomi lain telah menyebabkan pokok ini mengalami kepupusan.
Walaupun pokok-pokok hutan tumbuh liar yang dijangkiti penyakit atau mengalami stress akan menunjukkan tanda luaran namun adalah amat sukar untuk pencari dan pencuri gaharu sekalipun yang berpengalaman bertahun-tahun untuk memastikan kuantiti apatah lagi kualitinya. Ini menyebabkan pencuri dan pencari gaharu akan menebang sebanyak mungkin pokok-pokok liar. Orang kampung akan menjaga pokok-pokok gaharu yang tumbuh liar di kebun masing-masing sekiranya mereka melihat bahawa pokok tersebut boleh mendatangkan pendapatan sampingan ataupun boleh menjadi “alternative livelihood”.
Dulunya orang Tatana di Kuala Penyu belum mengetahui nilai ekonomi pokok gaharu selalu menebangnya untuk dibuat perabot, keranda dan sampan kerana pokok ini adalah jenis kayu lembut (softwood). Satu masa dulu mereka juga sering menjual pokok-pokok dewasa kepada sindiket pencari gaharu yang didalangi oleh orang luar (dari Semenanjung, Kemboja, Thai, Sarawak) dan dibantu oleh pencuri gaharu tempatan.
Tetapi sejak kebelakangan ini mereka tidak lagi berbuat demikian. Orang Tatana hari ini telah menjadi penjaga pokok gaharu yang paling setia, kerana mereka telah menikmati pendapatan melalui jualan anak benih yang diambil dari induk-induk unggul. Selain daripada itu mereka juga telah melihat bahawa pokok-pokok gaharu boleh dituai secara mapan melalui teknologi inokulasi diperkenalkan.
Menurut Dr. James Alin, pakar penilai ekonomi pemuliharaan hidupan liar dan alam semulajadi, Sekolah Perniagaan dan Ekonomi UMS, Enakmen Hutan Sabah 1968 dan Enakmen Taman-Taman Sabah hanya melindungi pokok-pokok gaharu yang tumbuh di dalam kawasan hutan simpan dan taman-taman negeri.
Di samping itu, Kerajaan Malaysia sebagai anggota CITES (Konvensyen Untuk Perdagangan Antarabangsa dalam Tumbuh-tumbuhan dan Hidupan Liar yang Terancam) telah menguatkuasakan pemantauan dan pengurusan untuk mempasti perdagangan gaharu (semua species) yang sah, mapan dan terkawal.
Kejadian mencuri dan mencari gaharu dengan menceroboh ke hutan simpan dan taman negeri masih lagi berlaku kerana kegiatan ini dirancang oleh sindiket yang mempunyai rangkaian (network) dan modal yang besar. Rangkaian ini amat sukar dibanteras kerana ianya berpindah-pindah untuk mengelakkan daripada dikesan oleh pihak berkuasa (polis/penguasa taman dan Jabatan Perhutanan).
Katanya, kejadian pencerobohan oleh pencuri gaharu di Taman Banjaran Crocker adalah didalangi oleh sindiket yang sama dengan yang telah dan sedang memasuki kawasan hutan kerajaan di Kota Belud , di kawasan Tomboyokon dekat poring (Taman Kinabalu) dan di hutan di Sugut, Karamuok, di Pinango dan kawasan lain di Kinabatangan. Pencuri/pencari gaharu adalah umpama tikus dan pihak berkuasa adalah kucing. “The mouse is always faster than the cat because it is running for its life, but for the cat, it is just another meal”.
Pihak Taman Banjaran Crocker memerlukan penglibatan masyarakat di kampung Buayan, Terian ataupun di Ulu Senagang untuk menjadi “mata dan telinga kerajaan”.
Beliau mencadangkan agar pihak taman membuat projek “community agriforestry” yang membantu masyarakat setempat mengenalpasti pokok-pokok gaharu unggul sebagai bank germplasma (untuk mendapatkan bibit unggul masa kini dan simpanan untuk generasi akan datang). Cara terbaik untuk menggalakan masyarakat setempat taman untuk menjaga pokok gaharu liar adalah dengan membuktikan kepada mereka bahawa pokok tersebut boleh mendatangkan hasil.
Sebagai salah satu pemegang amanah taman, masyarakat setempat akan merasakan mempunyai hakmilik, yang dengan sendirinya menjadi insentif yang kuat untuk melindungi pokok-pokok tersebut. Selain daripada itu pihak taman juga boleh menggalakkan masyarakat disitu untuk memulakan penanaman semula. Sebagaimana projek WWF Papua New Guinea atau Tropical Rainforest di Vietnam, pihak Taman –Taman Sabah boleh bekerjasama dengan pakar-pakar bertauliah dalam bidang teknologi pembiakan pokok hutan dan juga pakar teknologi pengeluaran oleoresin gaharu.
Sementara itu, Alex Sintin, seorang pensyarah di sebuah kolej swasta memberitahu, sebagai orang Dusun Tatana yang memiliki pokok gaharu tumbuh liar ditanah waris, dan sudah menanam seluas 3 ekar ( 1- 5 tahun umur).
Katanya, Kuala Penyu adalah daerah yang amat kaya dengan sumber alam lantas tidak sepatutnya berterusan terpinggir dari arus pembangunan perdana.
"Daerah ini mempunyai laut yang kaya dengan ikan, ada Taman Marin Pulau Tiga yang cantik, dan yang paling berharga adalah hutan kita masih kaya dengan pokok alas"
Beliau berkata" saya selalu mengingatkan saudara-saudara saya di kampung agar tidak menjual atau menebang pokok alas yang tumbuh liar semata-mata untuk sedikit wang. Selain daripada itu saya juga mengalakkan mereka untuk belajar cara mengenalpasti pokok alas yang unggul dan menanam semula bibit yang dipindah secara “wildling”.
"Adalah tidak mustahil satu masanya Kuala Penyu akan menjadi sumber genetik untuk industri gaharu masa depan. Kita mesti bermula dari sekarang melindungi dan menanam semula sebelum terlambat. Kita tidak mahu tragedi yang menimpa orkid dari Sabah yang genetiknya telah dicuri oleh lanun biologi (biopiracy) dari luarnegara menimpa pokok gaharu kita," katanya.
Penanaman pokok gaharu kini menjanjikan banyak potensi yang lumayan. Seorang pengamal perubatan dari Keningau, Dr. Nicholas Guntabon,memberitahu beliau sudah menanam pokok gaharu seluas 5 ekar yang berumur antara 1 hingga 2 tahun.
"Gaharu sebagai tanaman agriforestry mempunyai potensi tinggi, kerana dua sebab, pertama, Sabah mempunyai sumber biji benih unggul yang cukup, misalnya dari daerah Kuala Penyu; kedua, kepakaran tempatan berkaitan dengan teknik penanaman, inokulasi dan pembiakan sudah ada", katanya.
"Sebab kedua ini agak mustahak untuk mengelakkan pihak yang tidak bertanggungjawab seperti fly-by night operators daripada memperdayakan orangramai.

"Lebih-lebih lagi buat masa “demam gaharu”, ramai pakar palsu menjaja biji benih yang tidak berkualiti (dikutip dari induk yang sihat dan tidak mengeluarkan oleoresin) ataupun menawarkan kursus yang meminta bayaran tinggi, seperti yang terjadi baru-baru ini, peserta kursus gaharu cuma mendapat kertas nota sahaja.

"Pakar palsu (bogus) yang biasanya menjual benih dengan harga yang tidak berpatutan (ada yang menjual RM30 bibit yang saiznya 20cm) selalunya mendakwa mewakili agensi kerajaan dari Semenanjung," katanya.
Menurutnya, peranan utama masyarakat setempat yang paling mendesak pada masa ini adalah membantah sebarang usaha untuk membuka kilang penyulingan minyak gaharu.
Katanya, Kajian menunjukkan 99 % daripada gaharu yang dijualbeli di pasaran dalaman dan di pasaran antarabangsa datangnya dari populasi liar (termasuk yang dicuri dari hutan simpan dan taman Negara).
Katanya, Kilang penyulingan (distillation factories) memerlukan 4 tan metric kayu serpihan (yang berdamar kualiti rendah) untuk menghasilkan 1-2 “tola” (11 grams) minyak gaharu. Masyarakat setempat perlu menyuarakan bantahan kerana mendirikan kilang penyulingan pada masa ini akan mempercepatkan kepupusan pokok ini. Pembukaan kilang boleh dipertimbangkan pada masa depan apabila kita telah menanam pokok gaharu yang cukup jumlahnya.

2 comments

Salam. Saya teringin untuk ke Kuala Penyu untuk melihat tapak penanaman dan kalau ada benih untuk membelinya sekali. Ada alamat atau kontek yg boleh saya hubungi? Terima kasih.

Dear Brother Nad, thanks for the info you've given to me in Facebook. It's really helps.