Selasa, 24 Februari 2009

Sketsa Mantanani 2- Ketika kami sampai di Mantanani

Tags


Saya melihat jam tangan menunjukkan jam 1.20 petang. Kapal nelayan yang kami tumpangi itu perlahan-lahan meninggalkan Minanga a Marampayan (Kuala Rampayan Laut). Sepanjang perjalanan perjalanan saya menghabiskan masa membaca antologi Darangen, sebuah epik suku kaum Iranun yang diterjemah ke dalam bahasa Inggeris The Story of Darangen oleh Prof.Dr.Howard Mc Kaughan.Saya berharap menjadi Paramata Bantogen yang boleh terbang ke awan atau menyelam hingga ke dasar laut.
Pelayaran bermula dengan baik tetapi kerana hari sudah petang, angin bertiup dan kemudian hujan, menjadikan kapal nelayan dioleng-olengkan ombak. Kira-kira jam tiga lebih sedikit, kami sampai ke pulau.Saya amat terkejut melihat begitu ramai orang yang menunggu kami di jeti. Semua orang ingin menyalami, dan menjabat tangan kami. Saya begitu terharu. Cikgu Sabli, apatah lagi kerana beliau disambut dengan kain rentang yang meminta beliau kekal bertugas sebagai guru besar di pulau itu. Juga rakan-rakan dari Yayasan Sabah zon Kudat yang diketuai denakan Sabrin dan Zulkiflee Bakar. Hampir semua penduduk kampung datang untuk mengalu-alukan kedatangan kami. Apatahlagi ketika mengetahui ada wartawan yang datang dalam rombongan.Mereka ingin menyuarakan hasrat hati mereka supaya kerajaan terus memberi perhatian kepada kualiti pendidikan dan masa depan anak-anak di pulau itu sekaligus meminta cikgu Sabli tidak ditukarkan kerana hubungan baiknya dengan masyarakat telah dapat meningkatkan prestasi pelajar.
"Ini penting bagi kami orang pulau, mungkin tidak penting bagi kamu orang darat, kalau boleh jangan tukarkan cikgu Sabli"., kata seorang ibu.