Rabu, 21 Januari 2009

Sushi king dan kenalan bloggers

Tags

Sushi King, sebuah restoran makanan Jepun yang terkenal membuka cawangannya di 1 Borneo kelmarin. Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Sabah, Datuk Masidi Manjun dan Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Texchem, Tan Sri Dato' Seri Fumihiko Konishi hadir sebagai tetamu kehormat dalam majlis itu.

Sejak beroperasi di negara ini pada 1995, Sushi King mempunyai 54 premis perniagaan termasuk tiga yang baru dibuka di sabah iaitu di 1Borneo Hypermall, City Mall dan Warisan Square.

Fumihiko berkata, lebih banyak cawangan akan dibuka dalam tempoh dua tahun akan datang. Beliau juga memberi jaminan harga makanan sama dengan harga yang ditawarkan di Semenanjung.

Walau bagaimanapun kelmarin, saya tak dapat menikmati makanan Jepun dengan berselera kerana sebenarnya saya terjanji dengan pakcik Iddrisa Marintan yang telah menunggu di KK sejak jam 12.00 tengahari padahal program di One Borneo hanya berakhir kira-kira pukul empat petang. Saya berasa bersalah dengan pakcik itu kerana saya tak menyangka akan membuatnya menunggu begitu lama.

Namun sempat juga saya mencicipi sedikit Tori karaage (deep fried chicken nugget), Okonomiyaki (japanese seafood pancake)m Edamame (green soyabeans) Ebi Tempora (deep fried prawn) Takoyaki (deep fried octopus ball), yakitori Tare (grilled chicken). Cuma saya tak larat makan, salmon sahshimi (raw salmon slices).

Apa yang agak menarik ialah untuk pertama kalinya, saya kira, para bloggers dijemput oleh sebuah syarikat besar seperti Sushi King untuk menjayakan majlis pembukaan restoran. Ini merupakan strategi yang amat tepat, oleh penganjur yang dapat memanfaatkan kehadiran bloggers untuk mempromosi makanan dan restoran mereka.

Saya fikir , jika ada acara serupa ini, para bloggers juga perlu dilibatkan untuk menentukan sesuatu maklumat atau promosi mampu diakses dimana saja kita berada. Peranan bloggers dalam dunia maya kini semakin diperlukan.

Alhamdulillah dalam kesempatan itu, saya dapat berkenalan dengan para bloggers seperti pengendali laman http://www.beautifulkk.com/,
dan Alice yang katanya menulis everything melalui http://www.alicetineann.com/ dan faisal yang mengendali blog http://www.pairacy.com/. Seorang lagi rakan bloggers ialah ali goldie yang juga mengelola blog www.aligoldie.com

1 comments so far

havent write detail post about the event yet, but will do soon.. anyway, nice meeting you! :)