Isnin, 23 April 2018

AHMAD HAJI KENAJAAN, BANYAK PENGALAMAN TANGANI JENAYAH RENTAS SEMPADAN

Tags

AHMAD HAJI KENAJAAN, BANYAK PENGALAMAN TANGANI JENAYAH RENTAS SEMPADAN


Waktu menunjukkan jam 4 subuh saya buat panggilan kepada bapa Hartono supaya buka pintu biliknya. kedengaran suara terkejut bercampur gembira dengan luahan kata kata ‘ Pak sudah sampai pak’ sudah depan mata pak’ alhamdulillah syukur sambut saya”. Itulah sekelumit pengalaman ACP (B) Ahmad Haji Kenajaan ketika berkhidmat dalam perkhidmatan polis. Sepanjang perkhidmatannya, beliau banyak terlibat dalam banyak operasi menangani ancaman keganasan,rompakan laut,penculikan, jenayah rentas sempadan dan sebagainya.



Ahmad Haji Kenajaan dilahirkan di Semporna. Beliau mendapat pendidikan awal di Government Primary English School, Semporna sebelum meneruskan pelajaran menengah di SMK Panglima Abdullah (1967-69) dan kemudian di Sekolah Menengah Holy Trinity Tawau (1970-71).Setelah tamat tingkatan 5, beliau sempat menjadi guru sementara di SMK Abdullah pada 1972 sebelum memasuki Maktab Perguruan Gaya, Kota Kinabalu pada 1973-1974. Sebaik tamat pengajian, beliau bertugas semula di SMK Abdullah (1975-77). Beliau memohon jawatan Inspektor Percubaan pada tahun 1978 dan menjalani latihan di Maktab Pegawai Kanan Polis di Kuala Kubu Baru. Ahmad pernah bertugas sebagai Pegawai Cawangan Khas di Pulau Pinang, Pegawai TCO Sandakan, Pegawai Turus E2A Sabah, , Ketua Cawangan Khas Lahad Datu , Pegawai Turus E2 Tawau, Pegawai Turus E4 Sabah dan Ketua Cawangan Khas Sandakan. Beliau dinaikkan pangkat ke Superintenden dan menjawat Timbalan Ketua Cawangan Khas II Sabah. Beliau berkelulusan Diploma In Law and Administration  (ITM), Diploma Sains Polis (DPS). Beliau bersara sebagai Timbalan Ketua Cawangan Khas 1 Sabah dengan pangkat Assistant Commisioner of Polis (ACP) dan bersara wajib pada usia 58 tahun. Beliau menghasilkan sebuah buku bertajuk Sejarah Polis Sabah 1876-2006.


Wartawan UTUSAN BORNEO, ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN berpeluang menemubual ACP (B) AHMAD HAJI KENAJAAN di salah sebuah cafe di Jalan Gaya, Kota Kinabalu. Dalam sesi temubual itu  , beliau bercerita mengenai pengalamannya sepanjang dalam perkhidmatan dalam pasukan polis. Ikuti petikan temubual bersama beliau:

UTUSAN BORNEO: Boleh ceritakan sedikit pengalaman berkhidmat dalam pasukan polis?
ACP (B) AHMAD: Semasa berkhidmat dalam pasukan polis, saya banyak terlibat dalam berbagai operasi khususnya menangani  ancaman keganasan dan rentas sempadan, rompakan laut dan kidnapping atau penculikan. Kefahaman mengenai isu semasa khususnya rentas sempadan membuka peluang untuk saya berkunjung ke negara jiran Filipina, Korea Selatan dan Russia.

UB: Berapa bahasa yang tuan kuasai?
AHMAD:  Selain bahasa Inggeris dan bahasa Melayu, saya boleh bertutur bahasa Suluk dan Bajau,
UB: Apa kursus yang pernah tuan sertai sepanjang dalam perkhidmatan?  Antaranya?
AHMAD: Saya mengikuti kursus kuar kampus YS-ITM semata-mata untuk menimba ilmu. Saya mengikuti program Diploma  pentadbiran dan undang undang. Seterusnya, saya  melanjutkan pengajian dalam bidang perniagaan pengkhususan marketing atau pemasaran di institut yang sama . Pada tahun 1997saya  mengikuti program diploma science kepolisan di maktab pegawai kanan  polis kuala kubu baru.

UB: Apa hobi tuan?
AHMAD: Hobi saya ialah membaca dan menulis. Sebelum bersara sebagai Timbalan Ketua Cawangan Khas 1 Sabah dengan pangkat Assistant Commisioner of Polis dan  bersara wajib 58 tahun . Saya pernah menulis sebuah buku yang bertajuk sejarah polis sabah 1876-2006.

UB: Apa peristiwa yang tidak dapat dilupakan sepanjang berkhidmat sebagai polis?
AHMAD: Banyak peristiwa yang menarik yang tidak dapat saya  lupakan semasa  menjalankan operasi menghapus kegiatan lanun di Pantai Timur Sabah. Selaku anak jati Semporna cerita mengenai lanun yang juga di sebut Mundu seolah olah sudah sebati dengan masalah tersebut.
 Dari pengamatan dan pengalaman saya ketjka  bertugas selaku pegawai cawangan khas yang terlibat dalam mengumpul maklumat dan  data mengenai kegiatan melanun sejak  tahun 80an dan 90an ,menunjukkan banyak insiden rompakan berlaku di perairan pantai timur Sabah bahkan kadang menjangkau sehingga 60 kes dalam tempoh sebulan.

Walaubagaimana pun insiden rompakan ke atas  bot penumpang Seleha Baru Semporna /Lahad Datu pada tahun 1979 adalah di antara kes yang menggemparkan negara dan kes  rompakan keatas Standard Chartered Bank lahad datu pada tahun 1985 yang d lakukan oleh kumpulan yang lengkap bersenjata.

Pasukan polis yang terdiri dari Cawangan Marin ,Pasukan polis Hutan dan lain lain  unit dalam PDRM  terpaksa berkerja keras mengekang kehadiran lanun yang di dapati semakin mengganas walaupun dalam keadaan serba kekurangan khususnya logistik  seperti bot laju dan baju kalis peluru .
Namun berbekalkan semangat juang serta komitman yang tinggi  bagi  menegakkan keamanan dan kemakmuran rakyat  banyak kejayaan telah di capai dengan tertangkap dan tumpasnya kumpulan  kumpulan tersebut.
 Kerajaan yang prihatin terhadap bahana ancaman ini mengujudkan berbagai operasi antaranya adalah Ops Tayang dengan penempatan pihak keselamatan di kawasan atau pulau yang strategik ia kemudian d tingkatkan lagi dengan Ops pasir ekoran kes kes penculikan yang semakin ketara. Namun perairan dan persempadanan yang agak hampir dengan negara jiran Filipina maka kumpulan kumpulan ini dengan mudah melakukan aktibiti pelanunan dan dapat  memboloskan diri mereka secara  berterusan bah kata bagaikan hilang tumbuh berganti.

UB: Apa pertistiwa yang jadi kenangan hingga kini?
AHMAD: Di antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan ialah ketika saya menjadi ketua Cawangan Khas Daerah Lahad Datu pada tahun 1993. Ketika itu saya  mengetuai  seramai 8 anggota  menjalankan  penyamaran  dengan menaiki bot laju  memburu kumpulan perompak terkenal ketika itu  Moloy Uwah  di perairan Tungku Lahad Datu  dibawah operasi Ops Lanyak. Semasa gerakan sedang dijalankan kumpulan saya   nyaris bertembung dengan sebuah kapal  polis marin jenis PA dari arah bertentangan. Kapal  sedang menjalankan rondaan di perairan tersebut sedang menghala ke arah kedudukan kami mereka bersedia dengan menggalas senjata sedang dalam keadaan siap sedia dihalakan ke arah kami.

Saya memerintahkan juru mudi berhenti dan jangan melakukan sebarang gerakan. Saya memberi isyarat dengan melambai kain putih sebagai tanda  isyarat kami bukan musuh.  Keadaan cemas tadi berakhir dengan suasana tenang dan lega . Ketua kapal yang berpangkat sarjan menasihatkan saya supaya lain kali bagi permakluman kerana berada dalam  kawasan kawalan mereka.

 Lanun Moloy uwah yang bermaharaja lela satu ketika dan pernah melakukan rompakan ke atas rancangan Felda Sahabat 22 dengan membunuh dua orang polis bantuan felsco dan dikatakan kebal itu akhirnya tewas di tangan anggota marin di perairan segama Lahad Datu.

Kepakaran saya mengenai masaalah rentas sempadan dan acaman melanun dan keganasan menyebabkan saya sering di hubungi oleh badan prisikan luar negara seperti Australia untuk bertukar pandangan.

Saya juga sering diundang oleh jabatan kerajaan seperti BTN dan pihak tentera untuk memberi taklimat tentang keadaan keselamatan khususnya berhubung dengan ancaman lanun ,rentas sempadan dan isu keganasan.
 Sejak bersara sesekalisaya  masih  di hubungi oleh bekas pegawai dan anggota yang pernah bertugas dibawah saya  dan bertanya khabar di samping menimba ilmu dari mahaguru mereka. Saya  juga turut bersedih atas kematian beberapa orang anggota polis semasa bertempur dengan pengganas di kampung Simunul Semporna. Tiga dari anggota tersebut satu ketika dulu bersama dalam cawangan khas yang turut terkorban iaitu Asp Micheal Padil, SJN  Ibrahim dan kpl Ahmad . Beliau sentiasa terbuka dan bersedia berkongsi pengalaman demi negara dan kesejehteraan rakyat. Kini salah seorang anaknya bertugas di ibu pejabat Cawangan Khas Kota Kinabalu mengikut jejak langkah ayahnya.

UB: Apa aktiviti yang tuan jalankan selepas bersara?
AHMAD: Setelah bersara saya  tidak berdiam diri tapi terus mencuburkan diri dalam bidang perniagaan khususnya dalam aktibiti pelancongan di daerah Semporna . Saya di bantu oleh anak anak lelaki seramai 8 orang mereka membantu dari segi marketing dan aktiviti snookerling dan diving.

Salah seorang anak saya  mohd hanif adalah dive instructor yang bertauliah.
UB: Sejak bila Arunghayat mula beroperasi?
AHMAD: Arunghayat telah pun bermula sejak 1995 lagi dengan mendirikan bangunan rumah bercirikan tradisi suku Bajau dan di jadikan perhotelan didirikan atas tanah peninggalan ibu saya  seluas enam ekar yang terletak di bandar Semporna.
 Bangunan  diperbuat dari kayu jenis merbau, selangan batu,seraya dan belian. Ia mempunyai 14 bilik dilengkapi dengan hawa dingin dan kemudahan lain. Pada tahun tahun seterusnya di bina bangunan baru  dengan tambahan 16 bilik dengan dewan mesyuarat yang boleh menampung 150/200 0rang hasil dari tanah yang diambil oleh kerajaan untuk membina jalan raya Baru Tampi Tampi Semporna.
Nama Arung hayat  diambil dari bahasa suku Bajau Semporna sebagai panggilan kepada gadis remaja kalau orang Brunei di panggil dayang sementara perkataan hayat adalah nama timangan ibu saya  ‘hayat’ .dan digabungkan menjadi panggilan arunghayat.
UB: Bagaimana perkembangan Arunghayat?
AHMAD: Nama Arung hayat  kini telah meniti di bibir penduduk setempat dan pelancung luar negeri . Sebut saja Arunghayat pasti mereka akan minta untuk dibawa  ke sana. Pada peringkat awal Sebahagin besar dari pelanggan Arung Hayat ketika itu adalah orang tempatan dan  dari semenanjung. Selain dari itu ada juga pelanggan dari orangEeropah yang di kenali sebagai back packers. Kumpulan ini biasanya  meneruskan aktibiti mereka seperti menyelam diving dan snokeerling dan bersantai di pulau berkenaan.

UB: Berapa pulau di Semporna?
AHMAD:Di Semporna terdapat 49 buah pulau tapi ada 12 buah yang terkenal dan menjadi destinasi dan pilihan mereka dan top of the list adalah  pulau Sipadan  yang merupakan syurga bagi para penyelam. Kita sedia maklum P.Sipadan merupakan antara the best diving sport in the world. Lain lain pulau yang juga menarik ialah Mabul, Kapalai, Mataking,  Pom pom, Boheydulang , sibuan dan lain lain lagi.

UB: Apa antara aktiviti Arunghayat?
AHMAD: Aktiviti  arunghayat juga dikembangkan sesuai dengan keadaan semasa Berikutan dengan keinginan pelancong luar ingin melanjutkan perjalanan mereka  ke puLau dan dengan itu telah  mendirikan bangunan  homestay di pulau  Mabul. Pada akhir tahun 1999 bermula dengan hanya 5 buah bilik bagi  mensasarkan kumpulan   B & B yang  di kenali sebagai back packers.
 Ekoran dari sambutan yang menggalakkan dibangunkan bangunan tambahan dengan membina bangunan baru dan menjadikanya 32 buah bilik di atas tanah yang telah di pohon. Namun kita dapati kehadiran  pelancung terutama dari negara cina  semakin bertambah dan satu ketika mencapai 800 orang sehari datang ke Semporna dari sumber  data yang diperolehi dari Pejabat Daerah Semporna.

Keadaan ini dijangka akan berterusan. makanan laut yang sedia ada dan kejernihan air serta kecindahan semula jadi  pulau pulau yang disebutkan sudah tentu menggamit mereka datang berkali kali.
Walaubagaimanapun kekurangan bilik penginapan di khuatiri akan membantut kelancaran aktiviti oleh itu perlu kajian holistik dan berpanjangan di lakukan oleh pihak berwajib dalam usaha menjana pendapatan yang boleh membawa pembangunan yang setimpal dengan kemajuan daerah. Dalam hal ini pengusaha tempatan perlu digalas supya terlibat dalam apa juga program berasakan pelancongan bagi membantu mereka mencapai hasrat kerajaan  untuk mengalakkkan pelancongan di negeri  ini. Di samping memberi peluang kepada anak tempatan untuk menjana pendapatan serta peluang pekerjaan.


UB: Bagaimana pula tahap keselamatan di Semporna? 
AHMAD: Dari segi keselamatan alhamdulillah  nampaknya  bertambah baik dan terkawal terutama dengan wujudnya penubuhan Eastern Command atau Eskom. Pada tahun 2013 ekoran dari kes pencerobohan oleh kumpulan pengganas dari selatan Filipina yang juga di kenali sebagai Sulu Sultanate Royal Forces. Adalah tidak dinafikan  wujud juga ancaman dari kegiatan penculikan yang turut membimbangkan kerana telah memberi kesan kepada kehadiran pelancong dan mata pencarian nelayan pantai timur sabah yang telah terjejas .
Tindakan kerajaan mewujudkan perintah berkurung di kawasan yang  terlibat di harap akan mengekang kemasukan anasir tersebut. Ini menjejaskan ekonomi tempatan dengan berkurangnya pelancuog datang berkunjung dan juga melibatkan sektor perikanan ekoran dari ancaman ini.

Sebelum ancaman ini berlaku  kegiatan melanun adalah amat ketara sekali terutama sekitar tahun tahun  80an dan 90an berdasarkan kepada pengalaman saya selaku Pegawai Cawangan Khas Statistik mendedahkan hampir 60 kes berlaku kegiatan melanun pada setiap bulan. Dan kes yang menarik ketika itu ialah insiden Seleha baru pada tahun  1979 apabila sebuah bot penumpang dari Semporna dalam pelayaran menuju  ke Lahad  Datu di rompak  separuh perjalanan. Ekoran dari banyak lagi berlaku siri rompakan maka itu di wujudkan ops tayang bagi membendung ancaman ini.

UB: Mungkin ada kes menarik?
AHMAD: Kes yang menggemparkan ialah insiden penculikan di pulau sipadan pada tahun 2000 keatas 19 orang mangsa pelancong yang dipercayai d lakukan oleh kumpulan Abu Sayyap dan selang sebulan  kemudian penculikan di pulau Pandanan. Berikutan dengan itu diwujudkan Ops Pasir dalam usaha terus membendung ancaman tersebut dari berterusan.
.
Pantai timur Sabah tidak sunyi dari ancaman ini kerana sempadan dengan negara jiran yang  tak bagitu jauh dan kumpulan ini terus mengambil kesempatan melakukan penculikan. Memandangkan perairan dan pantai yang panjang 1400 km  dan perairan yang  luas dan maka  agak sukar mengawal keseluruhan pesisiran pantai namun dengan kegigihan pihak keselamatan dan dengan di bekalkan  aset aset baru Yang canggih dan bot bot laju maka ini  banyak membantu mencapai yang berakihir dengan penangkapan dan pembunuhan.kumpulan tersebut.  Kerajaan telah banyak memberi tumpuan terhadap aspek ini dengan membelanjakan berjuta ringgit  bagi membeli kelangkapan yang canggih dan ini telah berjaya mengawal percubaan pihak musuh untuk menyusup dan melakukan keganasan. Kita berharaf tahaf keselamatan akan terusan berkekalan dengan sikap dedikasi anggota keselamatan yang bertugas di perbatasan.

UB: Akhir sekali, apa harapan tuan kepada generasi baru?
AHMAD:Saya adalah penesihat Persetuan Pelancungan Bumiputera tempatan yang dianggotai oleh 6 syarikat milik  bumiputera tempatan yang bergiat dalam aktibiti pelancongan di daerah Semporna. Kami bergerak secara bersama dalam  melibatkan diri dalam aktiviti ini. Walaupun ada persaingan dengan pengusaha bukan bumi putera namun  kita anggap ia satu persaingan yang sihat yang berupaya  menggerakkan ke arah kemajuan,
Cuma harapan kami kerajaan negeri  akan  memberi peluang untuk kami mendapat permit masuk ke P.sipadan untuk  aktiviti menyelam kerana ramai pelanggan kami ingin ke pulau tersebut selain dari permintaan yang meningkat ekoran pertambahan pelancung sejak akhir akhir ini. .
 Setakat  ini terdapat 12 syarikat sahaja  yang mendapat kebenaran  masuk menjalankan aktiviti penyalaman sejak di perkenalkan. Sebahagian  besar syarikat bumiputera tempatan ini telah wujud sejak bertahun tahun dan arung hayat sendiri sudah masuk 18 tahun tapi belum ada permit masuk. Kami berharap kerajaan khususnya  majlis keselamatan negara atau MKN akan membuka peluang kepada syarikat syarikat berkenaan supaya dapat meningkatkan keupayaan mereka meneruskan usaha ini. Jika tidak usaha kami akan terbantut bagitu saja. kini hanya 120 orang sahaja yang di benarkan masuk sedangkan
Jumlah pelancung  masuk ke Sabah telah meningkat sehingga lebih dari sejuta. Kita difahamkan  kerajaan negeri sedang  mensasarkan 1 juta pelancung ke Sabah. Jadi peluang ini perlu di buka luas bukan hanya dimonopoli oleh segelintir syarikat. kita berharap kerajaan negeri dibawah kepimpinan YAB  Tan Sri Musa  aman prihatin terhadap permohonan kami.Kami ingin melihat penyertaan lebih ramai usahawan bumiputera tempatan dalam perusaahan ini kerana ia berpotensi untuk membangun ekonomi penduduk setempat. Kita sedia maklum kerajaan telah banyak membantu dari segi  menyediakan dana bagi meningkatkan ekonomi rakyat . Kita tidak mahu rakyat tempatan akan menjadi penonton sahaja dan terus jauh ketinggalan dalam hal ini. Kita berharaf di bawah kepimpinan ketua menteri sabah  YB Tan Sri  aman sektor pelancongan di sabah akan terus membangun dan menjadikan Sabah sebagai  desstinasi pelancungan  yang menarik dan terkenal di seluruh dunia atas keindahan alam semula jadi khususnya daerah Semporna yang terletak dalam kedudukan yang strategik tiga segi emas atau di golden triangle. Ini kerana berada dalam kedudukan yang membentuk seolah olah tiga segi dimana pelancong yang bermula dari Kota Kinabalu turun ke Sandakan dan Kinabatangan serta Danum Valley Lahad Datu dan berakhir di Semporna dan kemudian balik ke kota kinabalu melalui penerbangan dari Lapangan Terbang Tawau.