BELAJAR
DARI KEARIFAN MA’ TEGAB
PERNAH
dulu ketika menunggang kuda mengelilingi kampung, khabarnya Ma’ Tegab turut
membawa batu yang disimpannya dalam karung guni.
Untuk
apa batu-batu itu?. Batu-batu itu ditaburkan di tempat laluan yang berlumpur
supaya ia mudah dilalui.
Inilah
antara keunikan Ma’ Tegab, salah seorang tokoh masyarakat di daerah kami pada
tahun-tahun 50-an. Ketika itu tidak ada jalan raya aspal yang boleh
menghubungkan antara kampung-kampung yang berjauhan. Di daerah Kota Belud,
penduduk kampung hanya menggunakan kuda atau kerbau, atau berjalan kaki dari
kampung ke kampung.
Seperti
yang diceritakan arwah ayah saya, dan turut diberitahu oleh salah seorang cucu
saudaranya, Ma’ Tegab pernah meramalkan bahawa tidak lama lagi `ular’ akan
menjalar dari kampung Lebak Moyoh hingga Kesapang. Ketika itu, kira-kira tahun
50, ramai orang tak percaya. Jarak antara kampung kampung itu agak jauh. Penuh
dengan hutan kecil, sawah padi dan sungai-sungai. Tetapi kemudian terbukti
‘ular’ yang dimaksudkannya itu –iaitu jalanraya-menjalar juga di
kampung-kampung itu, malah lebih jauh lagi. Beliau menyebutnya ular mungkin
kerana jalan yang dibina itu berliku-liku dan sebagainya.
Pada
masa itu satu-satunya cara untuk mendengar dan mendapatkan berita ialah melalui
radio. Tetapi Ma’ Tegab meramalkan bahawa akan ada orang-orang yang akan keluar
dari kotak itu. Ternyata kemudian, masyarakat mulai menonton siaran berita atau
melihat filem atau drama melalui peti televisyen.
Banyak
lagi ramalan Ma’ Tegab yang menjadi kenyataan. Seorang tokoh kampung yang alim
tetapi bersahaja. Malah ada di kalangan masyarakat memanggilnya Imam
Madi-sesuai dengan lidah orang Bajausama yang tidak dapat menyebut Mahdi-
kerana ramalan-ramalannya yang sering kali tepat walaupun penuh dengan
simbol-simbol dan perlambangan.
Namun
yang menarik perhatian saya, dari kutipan cerita yang saya dengar, kerana saya
sendiri tidak sempat bertemu Ma’ Tegab, ialah tingkat kepedulian dan
keprihatinannya yang tinggi terhadap kebajikan masyarakat atau orang-orang di
sekelilingnya.
Misalnya,
beliau suka menanam atau membiarkan keladi hutan tumbuh di tepi jalan. Untuk
apa? Supaya orang-orang kampung yang ditimpa hujan dalam perjalanan boleh
menebang atau memotong keladi hutan itu untuk dijadikan semacam paying supaya
tidak kehujanan. Selain itu, keladi hutan juga boleh digunakan sebagai alat
pembungkus makanan.
Mungkin
kisah Ma’Tegab ini tidak lagi relevan pada zaman sekarang ketika orang orang
hanya suka memikirkan kepentingan diri sendiri tanpa perlu memikirkan
kepentingan orang lain. Lagi pula, sekarang jalan bertar dan orang tidak perlu
lagi berjalan kaki dan kalaupun hujan, mereka boleh membeli sekaki payung dari
kedai.
Tapi
begitulah suasana zaman pada ketika itu. Saya tertarik kepada Ma’ Tegab yang
selalu peduli akan kebajikan dan kepentingan orang lain walaupun hanya dengan
menanam keladi hutan.
Bukan
saja kepada insane sesamanya, Ma’ Tegab juga prihatin terhadap makhluk-makhluk
Tuhan yang lain. Misalnya semut. Semut, haiwan yang agak kecil itu sering
terinjak-injak atau terpijak kaki manusia.Padahal Tuhan tidak menjadikan
sesuatu makhluknya dengan sia-sia.
Ma’
Tegab tahu bahawa semut selalu berkerumun di tempat yang manis. Semut selalu
mengerumuni gula. Apa yang dilakukan Ma’ Tegab ialah membeli gula dan
diberikannya kepada semut-semut itu. Kerana itu Ma’ Tegab, menurut ceritanya
tidak pernah diganggu oleh semut-semut.
Banyak
pelajaran yang kita boleh perolehi dengan mempelajari sikap Ma’ Tegab, seorang
tokoh kampung, yang bukan saja disegani dan dihormati kerana dianggap tetua
yang mampu meramal dengan tepat masa depan tetapi juga kerana keprihatinannya
terhadap masyarakat di sekelilingnya. Bukan saja masyarakat, malah kepada
semut, makhluk yang kecilpun dia sangat mengasihaninya.
Sungguh.
Kita boleh bercermin dari kearifan dan kebijaksanaan yang diberikan oleh Ma’
Tegab.