Jumaat, 31 Julai 2009

Percakapan tentang buku memang mengasyikkan

Tags

Percakapan tentang buku amatlah menyeronokkan. Apatah lagi jika kita berbicara dengan seseorang seperti Datuk Salleh, yang amat besar minatnya terhadap dunia buku. Bila meminta saya supaya memberikan senarai tajuk buku novel Melayu yang patut dibaca kerana kebanyakan buku yang dibacanya buku dalam bahasa Inggeris.
"Saya minat novel yang ditulis John Grisham dan Jeffery Archer," katanya kepada saya. Ingatan saya melayang terhadap novel-novel bahasa Inggeris yang pernah saya baca.Tidak banyak.Dulu saya suka membaca novel koboi karangan Louis L amour, kalau tak silap. Minat saya membaca buku dalam bahasa Inggeris hanyalah apabila saya menemui buku-buku biografi dan autobiografi orang-orang terkenal. Sebutlah misalnya biografi Nelson Mandela, Mahatma Gandhi,Martin Luther King, dan banyak lagi.
"Sudah baca Obama?" tanyanya. "Belum Datuk, mahal bukunya," tunggu dua tiga bulan, nanti dia akan diterbitkan dalam bentuk paperback.Saya terkesan beliau meminati buku Pirre Tredeau, saya lupa sebutan dan ejaannya.
Beliau sekarang juga banyak membaca kerana ingin menyelesaikan PHDnya. Sekarang sibuk semula katanya. Tetapi beliau tidak lupa berpesan kepada saya untuk mencarikannya novel-novel Melayu yang bagus.