Khamis, 8 Januari 2009

Ahmad Fawzan, hari lahirnya dan kek spiderman

Tags













Anak saya, Ahmad Fawzan menyambut hari ulang tahun kelahirannya yang ketiga pada 6 Januari. Tetapi majlis kesyukuran hari lahirnya itu, kami buat lebih awal pada 2 Januari kerana kebetulan waktu itu, saya masih bercuti di Tawau.






Majlis itu sendiri agak meriah, dengan kehadiran sanak saudara dan handai taulan dan jiran-jiran di sebelah rumah. Fawzan gembira sekali melihat kek spidermannya. Anak saya begitu meminati spiderman sehingga minta dibelikan baju spiderman, kasut spiderman, beg spiderman dan bantal spiderman dan sebagainya, asal ada gambar spidermannya.


Spiderman adalah tokoh superhero baginya. Cerita spiderman yang pada mulanya bermula daripada cerita komik di Amerika pada tahun 1930, dari genre kepahlawanan ini, telah diangkat menjadi filem dan diminati kanak-kanak di seluruh dunia. Spiderman, superman, batman dan kini cicakman.


Kanak-kanak menyukai spiderman kerana mereka menganggap spiderman adalah pahlawan atau tokoh yang boleh memecahkan masalah di dunia ini. Spiderman hidup dalam alam imaginasi mereka untuk menyelamatkan dunia. Superhero yang boleh meloncat dan melompat dari bangunan ke bangunan atau langit yang tinggi untuk melawan segala tindak kekejaman di bumi khayalan mereka.


Barangkali kanak-kanak sukakan spiderman kerana spiderman boleh terbang, kuat, perkasa dan boleh melawan apa saja tindakan musuh mereka.


Sementara kita-kita ini, mungkin sudah kehilangan kekuatan dan semangat untuk melawan segala bentuk kezaliman yang dilakukan oleh orang-orang anti kemanusiaan.


Saya fikir kanak-kanak dimanapun mereka berada perlu dilindungi dan disayangi dan dikasihi, bukan oleh spiderman, tetapi oleh kita sendiri.