Isnin, 30 Januari 2023

penghujung Januari 2023, sekadar catatan untuk mengingatkan diri sendiri

Tags

Penghujung Januari 2023. Saya bersyukur kerana dapat menyusun semula perancangan untuk menyiapkan 10 buku sepanjang tahun ini. Semoga diberikan kudrat, kesihatan dan pemikiran yang baik untuk merealisasikan hasrat untuk menulis dan menerbitkan buku.

Bagi sebahagian orang mungkin jumlah sepuluh buku ini tidak realistik. Tetapi bagi saya, jumlah sepuluh buku ini mungkin memadai. Bahan-bahan yang mahu diterbitkan sudah ada. Kendalanya cuma dari segi penyuntingan, design dan layout dan kendala kewangan. Saya fikir boleh diatasi asalkan berusaha.

Saya ingin membukukan tulisan tulisan saya yang tersiar dalam kolum nota hujung minggu Utusan Borneo sejak sepuluh tahun lalu. Sekarang saya sedang memilih mana yang patut diterbitkan mana yang tidak. Itu buku pertama bertajuk Yang Tak Habis Difikir.

Buku kedua saya adalah buku travelogue Mencari Iranun, iaitu catatan perjalanan saya menjejaki etnik Iranun di Nusantara sejak tahun 2010.

Buku ketiga saya ialah kumpulan wawancara saya bersama tokoh-tokoh , pemimpin, orang biasa yang terpaksa di bahagikan kepada beberapa jilid mengikut bidang.

Buku keempat ialah projek bersama MAGEBS iaitu interview dengan personaliti pimpinan Majlis Gabungan Etnik Sabah.

Buku kelima ialah projek bersama menulis biodata pemimpin-pemimpin KRT.

Buku keenam ialah buku wawancara dengan pennulis penulis Sabah

Buku ketujuh adalah kumpulan wawancara bersama diplomat-diplomat yang pernah saya interview.

Buku kelapan adah kumpulan puisi penulis-penulis grupnwhatsApp Sastera Sahabat Kita, yang menghimpunkan karya puisi Asean.

Buku kesembilan ialah mengenai catatan perjalanan saya keliling Thailand, Kemboja Viertam, Filipina, Indonesia dan lain-lain.

Buku kesepuluh adalah biografi personaliti tokoh tokoh Iranun.

Buku kesebelas adalah catatan mengenai Tan Sri Pandikar Amin sepanjang menjadi Speaker Parlimen 2008-2018

Buku kedua belas buku biografi Allahyarham OKK Haji Masrin Haji Hassin

Buku ketiga belas adalah buku biografi Datu Ampuan Pinjaman Hassin

Buku keempat belas biografi ringkas Datuk Haji Noortaip Haji Suhaili

Buku kelima belas- buku autobiografi Allahyarham Datuk Seri Panglima Haji Lajim Haji Okin.

Buku keenam belas- tak perlu tulis lagi. Nanti kata orang ini tidak lebih posting temberang kalau buku  pertama , dari salah satu tajuk yang dirancang itu, tidak terbit pada Mac atau April  ini.


Sekadar catatan untuk memotivasi diri.