Sabtu, 6 Mac 2021

Sabah Negeri Yang Indah, kata Mayor Inf Aditya Susanto

Tags

 

SABAH NEGERI YANG INDAH, KATA MAYOR INF ADITYA SUSANTO

 

Berbuat yang  terbaik, berani, tulus dan ikhlas adalah motto yang menjadi pegangan Mayor INF Aditya Susanto, ILO atau Indonesian Liason Officer TNI di Kota Kinabalu yang mengakhiri masa tugasnya ada 28 Februari lalu selepas  dua tahun bertugas di Sabah.



Sabah negeri yang indah, rakyatnya tertib dan berdisiplin, masyarakatnya prhatin dan patuh terhadap peraturan dan undang-undang, katanya ketika ditanya mengenai pengalamannya bertugas di negeri ini.

Aditya Susanto lahir di Surabaya pada 14 Ogos 1984. Ayahnya pesara Angkatan Laut berasal dari Boyolali Jawa Tengah.Anak pertama dari dua bersaudara ini mendapat pendidikan awal di SD Hang Tuah 3, kemudian ke SMP Negeri 27 dan kemudian ke SMA 19 Surabaya. Kemudian beliau memasuki Akademi Militer (AKMIL) Angkatan 2006.

Selepas itu, beliau bertugas di Kopassus selama 9 tahun sebelum berpindah ke Kodam 6 Mulawarman di Balikpapan. Tugasnya sebagai ILO TNI di Kota Kinabalu adalah penugasan pertamanya.

Beliau tidak pernah berkunjung ke Sabah sebelum itu.“Dulu kami hanya sampai Nunukan, terletak bersebelahan dengan Bandar Tawau,” katanya.

“Ternyata Sabah adalah sebuah negeri yang sangat indah, “ katanya.

Ketika ditanya mengenai Sabah, Mayor Inf Aditya berkata, negeri ini memiliki potensi yang luar biasa dalam bidang ekonomi.

Beliau sudah berkeliling Sabah kecuali Kudat dan Labuan kerana kekangan pandemic Covid-19, katanya. Salah satu makanan kegemarannya ialah nasi lemak.

“Tetapi saya sangat bahagia kerana pernah menawan Gunung Kinabalu, gunung tertinggi di Borneo dan salah salah ikon di negeri ini.



Beliau juga suka mendaki bukit.  Inilah salah satu hobi kegemarannya.Sebutlah nama-nama bukit di negeri ini, bukit janggut, kopungit, bukit botak, bukit bongol, nulu lapai dan sebagainya, beliau pernah mendaki dan menikmati keindahan di puncak bukit.





Selain itu, antara sukan terbaru yang diminatinya ialah sukan golf dan sukan memanah.

Pengagum Jenderal Soedirman ini berkata, beliau seorang yang sangat menghormati  dan mengamalkan petua ibu bapa.

Antara pesannya adalah jangan lupa solat, dan hormati adat istiadat di tempat yang baru.

 



 Aditya juga berkata sepanjang bertugas di Sabah beliau memiliki hubungan dan kerjasama yang baik daripada semua pihak. Kerjasama antara Tentera Nasional Indonesia khususnya KODAM 6 Mulawarman dan 5 Briged adalah sangat baik dan sering mengadakan  sesi latihan bersama dan rondaan bersama.






Kedudukan ILO TNI Kota Kinabalu berada di Kota Kinabalu dan bertugas sebagai penghubung TNI dan ATM antara Markas 5 DIVISYEN Kem lok Kawi- Markas 5 Briged kota  belud dan TDM dengan Kodam VI/Mlw Balikpapan dan Korem 091/ASN Samarinda yang adalah counterpart dari Malaysia Military Liaison Officer (MMLO) yang berada di Balikpapan dan Samarinda.

ILO TNI KK dibawah komando  Panglima TNI - Asisten operasi TNI  dengan Panglima ATM bertujuan untuk mewadahi bentuk kerja sama dan hubungan militer kedua negara yang terjalin baik dan sangat erat sejak tahun 1968.






ILO TNI KK selain menjalankan tugas pokok juga aktif dalam membantu perwakilan KJRI KK dalam bidang non militer meliputi protokoler, sosial dan kemanusiaan dan keamanan serta membantu SIKK dalam bidang pendidikan kepada anak-anak Indonesia di sabah mengenai wawasan kebangsaan dan cinta tanah air,  serta ikut serta membantu pemerintah Negeri Sabah dalam menjaga stabilitas keamanan dan hadir dalam jemputan pemerintah Sabah.



ILO TNI KK  diketuai  Mayor Inf Aditya bersama 1 Bintara  Sertu Firdaus Dati Sampe

Pada kesempatan ini ILO TNI KK mengucapkan "selamat Hari Tentera Darat Ke-88   1 mac 2021"

Semoga hubungan yang terjalin dengan baik dapat terus kita pertahankan dan tingkatan demi keamanan dan keselamatan kedua negara.



Artikel Terkait